Jump to content
Annons

mic + preamp + ljudkort

Recommended Posts

Fatherjawn (oregistrerad)
Postat

tjena hade ett inlägg i höstas då jag hade 3000 till förfogande som skulle läggas på mic och preamp. utsagan var att jag skulle köpa mic för 1000 och preamp för 2000. även om jag hade mer pengar till förfogande så skulle jag hålla mig ett tag till med 1000 kronors micen och kruta in mer pengar i preampen.

nu är läget så att mic, preamp och ljudkort ska köpas.

låt säga jag har bestämt mig för en studio projects b1 med ovanstående resonemang ger en preamp för ca 2000 kronor.

hur mycket ska jag då lägga på mit PCI ljudkort som ej behöver va med många kanaler.

räcker det med ett Audiophile 2496 om jag inte lägger mer pengar på mic och preamp?

Annons
Postat
B1:an säljs väl i paket med Vtb1:an för 2lax.

Du kommer du ju ändå lite billigare undan.

tjena. det var väll inte ett svar på min fråga

Postat (redigerat)

Lägg helt klart mer på mikrofonförstärkaren än på ljudkortet! Ljudkorten har blivit suveräna medan mikrofonförstärkarna per krona är lika dåliga/bra

som på 50-talet (om man överdriver liite :rolleyes:!) Det är helt ologiskt att bra mikrofonförstärkare är svindyra medan bra ljudkort är svinbilliga men så är det

och bra mikstärkare gör en enorm skillnad, detta är måhända ljudproffsens bäst bevarade hemlighet! Har en kompis som satt med en 10,000 kr´s mikrofon,

5000 kr´s ljudkort samt mixer för 695 spänn och undrade varför det inte ens lät halvbra demostudio - fanns en anledning, fick låna min DMP och ljudet lyfte 200%!

Redigerat av Hans
Postat
Lägg helt klart mer på mikrofonförstärkaren än på ljudkortet! Ljudkorten har blivit suveräna medan mikrofonförstärkarna per krona är lika dåliga/bra

som på 50-talet

lysande hans. 🙂

då blir det ett

studio projects b1

Audiophile 2496

och en preamp med mycket kräm i

Postat

lade för en vecka sen in en identiskt tråd som denna (nästan iaf)..

I den tråden blev jag övertygad att köpa B1+VTB-1 á 2095.. Synd bara att jag inte fått dem ännu, de finns på posten...:/ (hatar röda dagar)... 🙂

Postat
lade för en vecka sen in en identiskt tråd som denna (nästan iaf)..

I den tråden blev jag övertygad att köpa B1+VTB-1 á 2095..

jo ioförsig,

men nu ska det köpas pci ljudkort åxå. och huvudfrågan är var pengarna ska gå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.