Jump to content
Annons

Yamaha MT2X snurrar inte


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Kikade på min analoga portastudio Yamaha MT2X. Den kan spola framåt och spola bakåt, men trycker man på Play händer ingenting...

Efter en rätt lång tid utan användning med nätsladden urdragen och med en effektburk ståendes på portan i ett år (?), så att Play-tangenten kroniskt har varit nedtryckt, så funkar den inte.

Varför? Vad är det troliga felet? Vad kan det kosta att åtgärda? Maskinen är 20 år gammal, men jag skulle verkligen behöva den, bl.a. för en remastering och för att skapa käcka Playback-band.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du har haft play intryckt i ett år så kan det nog vara att någon liten fjäder har blivit slapp eller så har du ett gummiband som slirar. Går tonhuvudet ner när du trycket på play? Om det inte gör det så är det mycket möjligt att mekaniken har tackat för sig efter lång och trogen tjänst.

Varför kassetporta när du har E-MU 1616 😉 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hehe...jo..jag vet. Jag SKA köra på E-mu 1616 framöver och kopplar ju portan till ljudkortet om jag får ordning på portan. Rättare sagt, kopplar portan till DAT-bandaren och gör lite käcka remasters och playbackband. Det är ju enbart för att rädda en del gammalt material. Som ska upp på Hemsidan bl.a. 🙂

Men men... nu är det så att tonhuvudet faktiskt rör sig framåt mot bandet i vanlig ordning, då jag trycker på "Play". Däremot så snurrar inte den axel som ska driva bandet framåt.

Vid "FF" snurrar ena axeln som den skall och vid "REW" andra axeln. Alltså går det att snabbspola åt båda håll, men inte "Play:a"...

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande problem på ett kassettdäck för 15 år sedan.

Det låter som att det kan vara en gummirem som är för slapp och som då slirar. Det blir större motstånd när bandet går via tonhuvudet, det är nog därför det funkar när du spolar och inte när du trycker på play. Lokalisera vilken rem det är. Byt gummirem. Ibland går det bra med ett vanligt gummiband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...