Jump to content
Annons

Insert, jag vet inte om jag har kopplat rätt...


ChrioN

Recommended Posts

Det jag vet:

Kabeln jag köpte är en insertkabel, mao en stereoplugg till två monokablar. Y.

Stereopluggen ska in i mackies insertingång som är för den kanalen jag vill ha inserten på. Allt är rätt än så länge.

Monokablarna ska ju in i in -och utgången på kompressorn. Nu börjar det uppstå problem. Kompressorn har följande in -och utgångar:

External Control In

Direct out (for stereo linking)

Main out

Sidechain In (for stereo linking)

Main In

Hur ska det kopplas? Den ena monokabeln är röd och den andra är svart, annars ser dom exakt likadana ut.

Känner mig som en amatör...borde jag nog göra också.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta brukar vara -10 och +4 problemet... kolla så du har nivåanpassning på tripple-C, en liten knapp du trycker in för att anpassa burken till semi-pro -10db eller pro +4

Dom flesta äldre syntar levererar inte så stark utsignal.. och då finns det en knapp på mackiebordets stereokanaler som heter just -10/+4 och är en anpassning för signalen så du får bäst signal/brusförhållande.

Exempel:

Har du en -10signal och gasar på med förstärkning för att få upp insignalen till Tripple-C'ns +4 nivå..kommer du få onödigt brus med i inspelningen.

Släpper du istället upp Tripple-C'ns +4knapp så den tar emot -10 istället kommer signalkedjan och processeringen bli bättre optimerad= mycket mindre brus.

Eventuellt är det ännu mer komplicerat än såhär...jag kör med en DBX Quantum som hade samma fenomen innan jag gick över och matade den med digitalsignal istället....

Troligtvis kräver Tripple-C'n en otroligt stark instrumentsignal för att komma upp till 100-strecket... men jag kan ha fel.

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok. Men det är en insertkabel jag kör med, och det är ju inte balancerade kablar på en sån. Dock så är det en balancerad mikrofonsignal jag "jobbar" med.

Ok nu funkar det. Kör inte komprellen som insert utan jag kör igenom den rakt av. Vad ska jag göra? Hur funkar aux-send/return? Är det som en insert fast man kan ha balancerade kablar?

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Aux send/return har du till delay, reverb, phaser, flanger, chorus o.s.v.. där tappar den en Auxillär signal som ligger parallellt med direktsignalen...och den bör vara 100% bara effekt ...annars blir det knasigt...och möjligtvis fasfel

Kolla upp på mackie's hemsa om dom inte har en PDF.-fil / manual för bordet..så får du alla svar direkt... VLZ PRO är ett mycket bra bord...

Du kan köra Tripplex-C som insert via 1202:an men då måste du ha två insertkablar, en för varje kanal, Left och Right, lixom 😉 ...ehhh...om du inte kör ...mono... 😕.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...