Jump to content
Annons

Första inspelade låten


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej...

Jag har precis startat med att använda Cubase...ÄR en total nybörjare så jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips hur jag går vidare med detta låtprojekt..

Låten låter burkig och överstyrd i vissa lägen.

Jag skulle uppskatta alla tips...Ja..jag vet...Jag suger hårt som trummis. Dock skall tilläggas att det är skitknepigt att spela på digitala trummor.

/Uffe

Låtnamn: Bad mornings

Genre: Paul Westerberg inspirerad pop..(får bli det tills att börja med då det är hopplöst att få fram ett schysst rockljud på gittarerna.)

Utrustning:

Merli digital trummor

Ljudkort WaMi Rack 192L

VTB1 Preamp. B1 mick

Aria Pro Bas

Epiphone Gibson gitarr

Cubase ver 1.1

bad_morning_02.mp3

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är långt ifrån något proffs när det gäller inspelning. Men jag kan börja med att säga att det låter bra för att vara första inspelningen, det ända jag tänkte på vad att trummorna låg långt bak i mixen. Det låter som om du har gjort trumspåret på en kanal, om så är fallet tycker jag att du ska fixa så att du får baskaggen för sig hihaten för sig osv. Och sen lägga compressor, eq:a och lägga på effekter. Sen tyckte jag personligen gitarren var lite för dov, testa att eq:a upp diskanten lite.

Men jag kan heller itne så mycket. Jag säger bara kepp going!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exil...

Du har helt rätt angående trummorna. De är inspelade på en kanal och anledningen till det är att det är ett digitalt trumset som jag inte har fått häng på hur det funkar än. Det skall gå att "mixa" trummorna redan i trumhjärnan och jag fick faktiskt både "left" och"Right" kanalen att funka i början, men nu vill bara en av dessa kanaler funka. Antar att det blir till att läsa igenom manualen..

Angående gitarrerna så instämmer jag även där. Jag skulle bli överlycklig av varje ledtråd som någon kan ge mig hur man kan få dessa att bli kraftigare utan att de överstyrs. Hur jag än gör så blir dessa både klena OCH överstyrda.

Hörde nu att metronom-fan har letat sig in på Lead voc-spåret.

Jaja... Detta är läropengar.

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ännu en amatör som inte heller kan ge dig råd om hur du får bättre ljud.

Men måste säga att leadsången är riktigt skön både i sound och stil även i den här icke-perfekta inspelningen. Däremot tycker jag körerna låter sorgliga både när det gäller sound och allt. Är det du som sjunger dem också? I så fall vad gör du med rösten för att få det att låta så? Det låter så "OhAaoohwvn".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...