ThomasJ Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Kikar på ett grafikkort till min lillebror i julklapp, hittar ett som jag tror är ok, men det är AGP. Jag vet att det fins PCI portar i burken men hur kolla om det fins AGP? Kan man kolla det i windows eller är det nått alla datorer har?
Linus Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag? Då kan vi nog gissa oss till svaret. AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar. För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten. Men förmodligen har datorn AGP!
ThomasJ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag? Då kan vi nog gissa oss till svaret. AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar. För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten. Men förmodligen har datorn AGP! okey. Jag vet inte alls vad som fins i den burken kortet skall till, men den är inte allt för gammal. Vill ju inte gå o köpa ett kort som sedan inte skulle passa.. bord eju gå att se i enhetshanteraren eller så? kikade där nu, där det står om grafikkort står det nått om IGP är det nått liknande eller?
sounden Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Köp på öppet köp... vettja Start->kör->"dxdiag" leta efter "AGP Texture Acceleration: Enabled" i "Display" fliken. Då kan du iaf avgöra om det sitter ett AGP-kort idag. De flesta moderkort har AGP sedan många många år tillbaks! Läs mer här AGP
ThomasJ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 tackar tackar.. jopp det står att det är aktiverat så.. då e det bara o köra då😉
hegobald Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 AGP-platsen i datorn är brunPCI: vit Och lite förskjuten in mot moderkortet och närmast processon.
Recommended Posts