Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Kikar på ett grafikkort till min lillebror i julklapp, hittar ett som jag tror är ok, men det är AGP. Jag vet att det fins PCI portar i burken men hur kolla om det fins AGP? Kan man kolla det i windows eller är det nått alla datorer har?

Annons
Posted

Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag?

Då kan vi nog gissa oss till svaret.

AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar.

För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten.

Men förmodligen har datorn AGP!

Posted
Hur gammal är datorn/moderkortet? Vad har han för grafikkort idag?

Då kan vi nog gissa oss till svaret.

AGP-porten (snabbare än PCI-porten) har varit standarden för grafikkort i många år nu. Oftast har moderkorten en AGP-port och fyra-fem PCI-portar.

För ett tag sedan kom PCI Express (snabbare än både AGP & PCI), som sakteligen håller på att ersätta AGP-porten.

Men förmodligen har datorn AGP!

okey. Jag vet inte alls vad som fins i den burken kortet skall till, men den är inte allt för gammal. Vill ju inte gå o köpa ett kort som sedan inte skulle passa.. bord eju gå att se i enhetshanteraren eller så? kikade där nu, där det står om grafikkort står det nått om IGP är det nått liknande eller?

Posted

Köp på öppet köp... vettja

Start->kör->"dxdiag"

leta efter "AGP Texture Acceleration: Enabled" i "Display" fliken.

Då kan du iaf avgöra om det sitter ett AGP-kort idag.

De flesta moderkort har AGP sedan många många år tillbaks!

Läs mer här AGP

dxdiag.jpg

Posted
AGP-platsen i datorn är brun

PCI: vit

Och lite förskjuten in mot moderkortet och närmast processon.

agp.gif