Jump to content
Annons

onid

Recommended Posts

hejsan!

Jag börjar bli lite intresserad utav hela det här pro tools systemet.

Men jag skulle gärna vilja få vissa saker förklarade för mig.

Hur hänger alla dessa digidesign hårdvaror ihop med pro tools programet?

Vad är core systems och HD interfaces för något och vad har de för funktioner osv?

Jag har läst på deras sida, men det står liksom inget konkret om hur allt hänger ihop.

Skulle vara jättetacksam om nån kunde förklara lite hur allt funkar.

Och gärna tips på ett välfungerande system.

mvh / Dino

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan väl enkelt säga att Pro Tools mjukvaran kräver en hårdvara från digidesign för att överhuvudtaget fungera.

HD systemen är elitsystemen så att säga och innehåller DSP-kraft så hade du inte likt de billiga Pro Tools systemen bara kan köra processordrivna pluggar.

Det finns ju olika typer av hårdvara i HD serien med Midiinterface, Preamps, Klockor, I/O interface osv som kan behövas. Framförallt det sistnämnda.

Med i matchen?

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, ok. har fått lite hum om det hela. tack ska du ha!

Jag kör Logic 7.1 just nu och är mycket nöjd, men funderar på om inte pro tools är bättre? Vad är de största skillnaderna egentligen?

Du kan köra protoolshårdvaran under Logic och det är så väldigt många producenter jobbar. Problemet med TDM-systemen är att dom inte är kompatibla på andra hållet. Du kan inte köra AU-pluggar i TDM-läge. Jag vet många studios som numera tvingas köra dubbelt eftersom protools-hd's pluggar inte är självklart bäst på alla plan längre, och med en G5 2x2ghz kommer man väldigt långt om man jämför TDM's DSP mot G5an.

edit: Stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

I korthet kan man väl säga att HD systemet består av tre beståndsdelar, vilka alla måste finnas med för att systemet skall fungera.

1. Minst ett DSP kort, kallas HD Core

2. Minst ett interface, det finns fyra olika att välja mellan (samt några från det gamla mix systemet)

3. Mjukvara

Hur många DSP kort man väljer är en smaksak och kostnadssak. Det som kallas HD1 är endast ett kort, det som kallas HD 2 är två kort osv..

ProTools mjukvaran fungerar ju givetvis bäst eftersom det är samma tillverkare som har utvecklat hela systemet om man väljer att jobba så.

Har du fler frågor så är det bara att mangla på :-)

(jag har själv ett HD 2 Accel system med 96 + 1622 interface)

Link to comment
Dela på andra sajter

I korthet kan man väl säga att HD systemet består av tre beståndsdelar, vilka alla måste finnas med för att systemet skall fungera.

1. Minst ett DSP kort, kallas HD Core

2. Minst ett interface, det finns fyra olika att välja mellan (samt några från det gamla mix systemet)

3. Mjukvara

Hur många DSP kort man väljer är en smaksak och kostnadssak. Det som kallas HD1 är endast ett kort, det som kallas HD 2 är två kort osv..

ProTools mjukvaran fungerar ju givetvis bäst eftersom det är samma tillverkare som har utvecklat hela systemet om man väljer att jobba så.

Har du fler frågor så är det bara att mangla på :-)

(jag har själv ett HD 2 Accel system med 96 + 1622 interface)

tack för svaret!

Så om jag köper ett HD 1 accel system, vad får jag med då?

Får jag alla de 3 beståndsdelarna?

Jag funderade på en sån där 96 interface. Om man köper en sådan, får man med mjukvaran?

Räcker det alltså om man köper det interfacet för att kunna köra pro tools?

ursäkta alla dessa jobbiga frågor. =) Jag är på väg att byta ut min analoga studio mot ett pro tools baserat sytem. så det är bra om jag har lite koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaret!

Så om jag köper ett HD 1 accel system, vad får jag med då?

Får jag alla de 3 beståndsdelarna?

Jag funderade på en sån där 96 interface. Om man köper en sådan, får man med mjukvaran?

Räcker det alltså om man köper det interfacet för att kunna köra pro tools?

ursäkta alla dessa jobbiga frågor. =) Jag är på väg att byta ut min analoga studio mot ett pro tools baserat sytem. så det är bra om jag har lite koll.

För att köra PT HD/TDM behöver du följande:

1st Hd Core (HD 1)

1st Digidesign Interface (valfritt)

Mjukvaran medföljer gratis.

För att få ens denna "minstingkonfiguration" måste du spränga 100.000 kronorsgränsen om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det räcker inte med interfacet.

Du måste ha ett core-kort. Det är det du får om du köper ex HD1. Det är sälva grundljudkortet som behövs för att starta ProTools.

Sen köper du till det interface du vill ha, interfacet är alltså instrument/mickingångar och AD/DA omvandlare mm.

ProTools programvaran ingår när du köper ett digidesign core-kort.

Ett HD3 system består alltså av 1 core-kort och två DSP kort som var för sig har lika mycket DSP kraft som core-kortet. Alltså kan du köra betydligt fler TDM-pluggar ju fler DSP-kort du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in på ett hörn för jag är i en smått liknande situation... min kollega har just beställt ett nytt protools system, med 192 omvandlarna och 2 dspkort. På det har han köpt en G5a dual 2Ghz med 2,5 gig i ram.

Jag som kör logic på min gamla G4 skulle vilja nyttja hans resurser som ni förstår... dvs köra Logic på hans system. Hur fungerar det? Både mjukvaru och hårdvarumässigt?

Förlorar jag de interna emagic pluggarna? Jag använder mjukvarusyntharna och spacedesigner väligt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in på ett hörn för jag är i en smått liknande situation... min kollega har just beställt ett nytt protools system, med 192 omvandlarna och 2 dspkort. På det har han köpt en G5a dual 2Ghz med 2,5 gig i ram.

Jag som kör logic på min gamla G4 skulle vilja nyttja hans resurser som ni förstår... dvs köra Logic på hans system. Hur fungerar det? Både mjukvaru och hårdvarumässigt?

Förlorar jag de interna emagic pluggarna? Jag använder mjukvarusyntharna och spacedesigner väligt mycket...

Du kan absolut köra Logic på hans system och använda dina pluggar.

Jag tror dock inte att de kommer utnyttja DSP-kraften i HD Accel korten. (osäkerhets flagga på detta med DSP)

Du kommer visserligen få ett ganska duktigt prestandalyft av den dubbelproppiga G5:an. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter ju jag med ett RME hammerfall dsp9652 kort, och det avlastar ju processorn en del... tjänar jag ändå på att köra på G5an utan accellerationskort? Borde jag testa stoppa i mitt hammerfall-kort och köra det mot hans 192or istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det räcker inte med interfacet.

Du måste ha ett core-kort. Det är det du får om du köper ex HD1. Det är sälva grundljudkortet som behövs för att starta ProTools.

Sen köper du till det interface du vill ha, interfacet är alltså instrument/mickingångar och AD/DA omvandlare mm.

ProTools programvaran ingår när du köper ett digidesign core-kort.

Ett HD3 system består alltså av 1 core-kort och två DSP kort som var för sig har lika mycket DSP kraft som core-kortet. Alltså kan du köra betydligt fler TDM-pluggar ju fler DSP-kort du har.

Nja... Detta stämmer inte riktigt. Tilläggskorten (HD Accel) har faktist DUBBELT så mycket kraft som huvudkortet (HD Core), för huvudkortet är inte av den nyare typen utan är av samma typ som när HD systemet kom 2002. Systemen heter alltså HD1, HD2 Accel, HD3 Accel osv eftersom "Accel" bara gäller tilläggskorten. Detta innebär i praktiken att skillnaden mellan HD1 och HD2 Accel blir väldigt stor rent prestandamässigt, förutom att man då även har fördelen att kunna köra pluggar som kräver Accel teknologin, vilket då ett HD1 inte skulle kunna klara av.

Men som sagt, det allra minsta du kan köpa för att köra igång ett HD system är HD1 med 96 interfacet (ProToolsHD7 ingår).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... Detta stämmer inte riktigt. Tilläggskorten (HD Accel) har faktist DUBBELT så mycket kraft som huvudkortet (HD Core), för huvudkortet är inte av den nyare typen utan är av samma typ som när HD systemet kom 2002. Systemen heter alltså HD1, HD2 Accel, HD3 Accel osv eftersom "Accel" bara gäller tilläggskorten.

Vissta ja, det har du ju rätt i. Jag tänkte på de gamla korten som inte hette accel. 🙂

Men handlar man nya prylar idag är det givetvis Accel som gäller och då är det precis som du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...