Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Edit, har (nĂ€stan 🙁!) köpt den!

Ska köpa en stationÀr dator uteslutande för musikskapande. Tipsa, klaga, spÄna, informera - alla synpunkter emottages tacksamt!

PreliminÀr komponentlista,

LÄda: Antec Sonata* (380W)

Moderkort: Asus A8V Deluxe**, K8T800Pro

Processor: AMD Athlon64 X2 3800+

Centralminne: Kingston Value 2x1024MB, DDR-400

CD/DVD: Plextor PX-716SA/T3BP, DVD±RW, SATA

Floppy: Floppydrive Alps 3.5", Black

Audiodisk: Seagate 7200.8 250GB

Systemdisk: Seagate 7200.8 250GB

Grafikkort?: ATI Radeon X1300? (passiv kylning) / PCI, 512MB - AGP/PCI? 128/512MB?

Firewire-kort: Ingen aning?

* Kan fÄ en sÄdan av en polare, tror ni att 380W rÀcker till ovanstÄende samt ett eller tvÄ UAD-1?

** Vet att man aldrig bör snÄla pÄ moderkortet och skulle gÀrna köpa ett dubbelt sÄ dyrt men detta kort Àr det enda jag sett (om och om igen)

rekommenderas! Förutom ett Gigabyte-kort som Àr taget ur produktion, vilket i.o.f.s. Asus-kortet ocksÄ Àr men Asus gÄr fortfarande att fÄ tag pÄ.

Redigerat av Hans
Annons
Postat

Verkar som en 4200+ bara Àr en ngt högre klockad 3800+ och att man kan klocka en 3800+ högre Àn en 4800+ med enbart den

medföljande cpu-kylaren och Àn högre (upp till 2.8 GHz) med annan kylning (vatten?)... men jag tÀnker knappast pröva detta sjÀlv :rolleyes:!

Postat (redigerat)

satsa pÄ opteron 170 istÀllet för x2. samma pris lite lÀgre klock men mer dubbelt cache.

Moderkortet kör INTE DDR2. köp vanliga DDR pc3200/400Mhz

se till sÄ raptorn Àr avskilt frÄn chassit. finns gummibussningar för nÄn tia. Raptorn lÄter som fan nÀr den gÄ loss.

Redigerat av Distorted man
Postat (redigerat)

Tack, verkligen tack för minnes-upplysningen 🙂!

Opteron 170 - verkar vara samma som X2 4000+ (om den funnits?) Àr nog sak samma dÀr, X2 kÀnns mer beprövat dÄ 939 Opteron Àr helt nya!(?)

Tror jag satsar pÄ en 3800+ som jag eventuellt överklockar till 2.2 GHz!

Raptorn köpte jag aldrig!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

VarsÄgod:)

Opteron för 939 e samma sak som x2 men har alltid 1+1 cache och bara de bÀsta kÀrnorna=överklockar bÀttre

SmÄdetaljer kanske. Datorn blir nog myssnabb i vilket fall:)

Postat

Hello Hans!

Hur mkt kommer paketet att kosta ungefÀr?

Vilket stÀlle köper du helst ifrÄn?

Mvh Omni

Postat
  Distorted man sa:
VarsÄgod:)

Opteron för 939 e samma sak som x2 men har alltid 1+1 cache och bara de bÀsta kÀrnorna=överklockar bÀttre

SmÄdetaljer kanske. Datorn blir nog myssnabb i vilket fall:)

Hmmm, jag funderar pĂ„ om man mĂ„ste köpa bĂ€ttre minnen om man skall överklocka dem? Dvs skall man köpa PC3200 dĂ„ eller vĂ€rre? En annan fundering, Ă€r det bĂ€ttre att köpa en Opteron i samma prisklass som ev 4400+ (som verkar ha 1x1 meg cache). Erfarenheten sĂ€ger mig att man kĂ€nar pĂ„ att ibland köpa en speciellt modell för att just den Ă€r bĂ€ttre att överklocka/resultatet blir bĂ€ttre. Har alltid kört Intel (har en 2.4 just nu) men alla forum sĂ€ger ju att x2 (alt opteron) e det som e chef nu. Moderkortet som man skall ha verkar det inte heller va nĂ„gra frĂ„getecken runt (Ă€ven om jag sjĂ€lv hade hoppats pĂ„ ett alternativ som gör att man kliver upp till pci-e) Hoppas ni har överseĂ©nde med mina frĂ„gor, förhoppningsvis tillför det ngt Ă€ven till den som öppnade trĂ„den 🙂 Tack pĂ„ förhand.

Postat (redigerat)

Hej!

Hur mkt kommer paketet att kosta ungefÀr?

Innunder 10,000:-

Vilket stÀlle köper du helst ifrÄn?

Vet inte? Npn som har nÄt tips?

Moderkortet som man skall ha verkar det inte heller va nÄgra frÄgetecken runt (Àven om jag sjÀlv hade hoppats pÄ ett alternativ som gör att man kliver upp till pci-e)

Jo, verkligen! (... om man spelar vilket Hans inte gör!) Även att kunna ha DDR2-minnen skulle ju uppskattas, om inte annat sĂ„ för att DDR Ă€r dyrare!

DDR Àr dessutom dÄligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom :rolleyes:!

Det dĂ€r med 380W undrar jag med. Är det tillrĂ€ckligt?

För tillfÀllet kommer jag bara köra 2 st hÄrddiskar och inga UAD sÄ dÄ borde det vÀl rÀcka?, men sen kanske det blir mera tveksamt?

SĂ„g att det finns 680W för dryga lusenlappen, det ska man ju ha... minst 😕!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
  Hans sa:
Jo, verkligen! (... om man spelar vilket Hans inte gör!) Även att kunna ha DDR2-minnen skulle ju uppskattas, om inte annat sĂ„ för att DDR Ă€r dyrare!

DDR Àr dessutom dÄligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom :rolleyes:!

Det Àr inte bara hastigheten som spelar roll utan Àven latencyn... DDR ligger nere pÄ CL2.5 medans DDR2 ligger uppe vid CL4 för standard minnena. Jag kan ha fel.

NÀr jag kollat runt verkar datorbutiken vara en hundring eller 2 billigare pÄ varje pryl.

Ang. minnen satsa pÄ OCZ premier om du ska överclocka normalt utan att höja volten och OCZ value om du tÀnker modda eller köra DFI.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392

Gogu (oregistrerad)
Postat
  Hans sa:
PreliminÀr komponentlista,

LÄda: Antec Sonata* (380W)

Moderkort: Asus A8V Deluxe**, K8T800Pro

Processor: AMD Athlon64 X2 3800+

Centralminne: Kingston Value 2x1024MB, DDR-400

CD/DVD: Plextor PX-716SA/T3BP, DVD±RW, SATA

Floppy: Floppydrive Alps 3.5", Black

Audiodisk: Seagate 7200.8 250GB

Systemdisk: Seagate 7200.8 250GB

Grafikkort?: ATI Radeon X1300? (passiv kylning) / PCI, 512MB - AGP/PCI? 128/512MB?

Firewire-kort: Ingen aning?

Hej! lÄnar trÄden lite.

Fick detta tipps utav en polare och det kommer jag nog köra pÄ.

LÄda: Aspire X-QPACK Black/Blue 420W

Moderkort: Asus A8N-VM C51G http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ASA8N-VM

processor: AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.p...tId=ATH64V3200R

Central minne: Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.p...=1024DDRCV400X2

+ nÄn segate HD kommer nog bara köra med en.

+ nÄn DVD.

Vad sÀgs om det??

Postat

Hej!

SĂ€kert bra, men varför bara ha 1 st Venice 90nm 3200+ 2.0 GHz nĂ€r man uti X2 3800+ fĂ„r 2 st (... och uti Cubase dubbla processorkraften 😳!)

Postat
  Distorted man sa:
  Hans sa:

DDR Ă€r dessutom dĂ„ligt , Stasi, Trabant - bara skit liksom 😄!

Det Àr inte bara hastigheten som spelar roll utan Àven latencyn... DDR ligger nere pÄ CL2.5 medans DDR2 ligger uppe vid CL4 för standard minnena. Jag kan ha fel.

NÀr jag kollat runt verkar datorbutiken vara en hundring eller 2 billigare pÄ varje pryl.

Ang. minnen satsa pÄ OCZ premier om du ska överclocka normalt utan att höja volten och OCZ value om du tÀnker modda eller köra DFI.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392

Oki, sÄ om jag fattar dig rÀtt skall man ha sÄ lÄgt cl som möjligt? NÄgon mening att köpa vÀrre Àn PC3200 dÄ man klockar med a8v-del kortet?

Erfarenheter av klockning av opteron? Vilken modell Àr bÀst att vÀlja? (sjÀlv Àr tanken att kicka upp den lite iallafall men eftersom man vill ha en stabil maskin i studion sÄ pratar vi inte vÀrsta boosten/klockningen.)

Gogu (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Hans sa:
Hej!

SĂ€kert bra, men varför bara ha 1 st Venice 90nm 3200+ 2.0 GHz nĂ€r man uti X2 3800+ fĂ„r 2 st (... och uti Cubase dubbla processorkraften 😳!)

hmm Visst men det blir ju dubbla priset jÀmfört med Venice.

Finns verkligen behovet av den extra processorkraften?

Förövrigt skall jag ha 2 st m-audio delta 1010lt ljudkort.

Blir en fin julklapp om man hinner fĂ„ detta före jul đŸ€Ș

Redigerat av Gogu
Postat

Hej!

Nja, hela datorn (inklusive skÀrm) blir ca 10% dyrare samtidigt som antalet maximala VST(i)Žs fördubblas! Men, jo Àr ju enbart om man nu verkligen

anvÀnder sig utav en massa pluggar samtidigt som den extra processorkraften behövs! Hans skulle gÀrna ha dubbla X2-3800+ ifall det varit möjligt!

Postat

..fast tro inte att du fÄr dubbla processorkraften med en X2-CPU - det fÄr man inte ens med dubbla processorer :rolleyes: RÀkna snarare med en 50-procentig ökning.

Postat (redigerat)

Hej!

Citerat ifrÄn studio-Àlsklingarna FrostŽs hemsida: Vi ersÀtter processorn i din ACM-340 till en variant med tvÄ fysiska tvillingkÀrnor //

Detta ger nÀstan dubblad prestanda i multitrÄdade musikprogram sÄsom Cubase SX, Nuendo och Sonar.

Ovan gÀller Intel, och AMDŽs processorer med dubbel-kÀrna ger tydligen Àn mer prestanda-ökning jÀmfört med enkel-kÀrna!

Men kan ha fattat helt fel, kan inget och har mest tittat pÄ benchmarks dÀr vissa applikationer gett exakt dubbla prestandan sÄ hoppas vÀl pÄ att Cubase

Ă€r just en sĂ„dan 😏! Lite löjligt att inga tidningar kan testa Cubase/Nuendo & Co! LĂ€gg upp nĂ„gra spĂ„r och mata med Waves SoundShifter P / PSP EasyVerb

eller ngt annat hyffsat CPU-slukande tills processorn helt enkelt ger upp, hur mĂ„nga blev det? Och hur svĂ„rt var det att göra 😏? Men nej vi testar om datorn

klarar 278 eller 379 spÄr med vÀrldens sÀmsta Reverb (A) eller ifall ett litet projekt tar 7.32% eller 9.76% uti CPU-anvÀndning, ungefÀr som om man testade

sportbilar genom att se hur mĂ„nga % av motorn som anvĂ€nds nĂ€r man kör 40 km/h och nöja sig med det 😏 - helt godtyckligt och... vem bryr sig 😕!

Redigerat av Hans
  • 3 veckor senare...
ebbot (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag har precis skaffat AMD dualcore 4200 och har nÄgra frÄgor. Jag har ett Terratec EWS 88MT som jag har stoppat in och det fungerar som det ska, dÀremot sÄ försvinner det befintliga ljudkortet (Realtek) pÄ moderkortet (A8V Deluxe). Jag har lÀnge kört dualboot, en optimerad för DAW den andra för allt annat, spel, surfande etc. Det hÀr Àr min första AMD har alltid haft Intel förut och aldrig haft nÄgot ljudkort pÄ moderkortet förut (vad jag vet). Jag har avaktiverat Realtek i BIOS för att fÄ mitt Terratec att funka som det ska. Jag skulle vilja ha Realtek pÄ "spel"-booten, finns det nÄgot tips?

Jag har installerat 64-bitars XP DAW-booten för att testa om prestandan förbÀttras, Àr det nÄgon som har nÄgra erfarenheter?

God fortsÀttning&Gott nytt Är

Ebbot

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.