Jump to content
Annons

Cubase böcker


svaleklev

Recommended Posts

Hejsan!

På emusic hittade jag följande två Cubase böcker. Har någon använt sig av dessa och kan kommentera kvalitén. Om någon använt båda, täcker Reference manualen vad som står i Mixing an Mastering eller har man nytta av båda?

Är mest på jakt efter någon Cubase bok som beskriver hur man använder sig av effekter som Reverb, EQs m.m, samt mixning och mastering? Bör även effektanvändningen ingå i bok 2 tror ni?

Cubase SX/SL Reference

Cubase SX/SL: Mixing and Mastering

Känner ni till några andra bra Cubase böcker som kan rekomenderas. (D.v.s. någon ni personligen använt er av eller hört refereras.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte den sistnämnda boken av Craig Anderton och tycker den var en stunds trevlig läsning.

Han använder de inbyggda pluggarna i ljudexemplen ( det medföljer alltså en CD med alla ljudexempel )vilket jag tyckte var bra ur referenssynpunkt - man ser direkt sambandet mellan inställningarna och vad det är som händer.

Om du är ute efter en Cubase-specifik bok som tar upp grundläggande funktioner över till mer tekniska detaljer bör du få nytta av den.

Sen att boken riktar sig till en så bred målgrupp och inte är direkt djuplodande är väl både på gott och ont. Det saknas några "avancerade" bitar som skulle gjort den till en klockren Cubase-bibel, men den var ändå värd pengarna.

Som komplement till ovanstående bok, ur en lärande synvinkel, kan jag rekommendera Production Mixing Mastering with Waves.

Iofs används uteslutande Waves-pluggar ( Waves Platinum Bundle medföljer som demoversion) genomgående i alla exempel, men tekniken är lätt överförbar till andra pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...