Jump to content
Annons

Frågor vid uppgradering av dator...


BaldByChoice

Recommended Posts

Min gamla dator börjar bli just för gammal för att pula med musik på.

Nu tänkte jag uppgradera lite prylar. Tyvärr har jag inte råd att köpa allt på ett bräde utan tänkte börja med processor, moderkort och minne.

Jag hittade följande på datorbutiken.com:

* Moderkort - Asus A8V VIA K8T800Pro, 4DDR-DIMM, 5PCI, SATA, Socket 939

* Processor - AMD Athlon64 Venice 3500+ med fläkt

* Minne - A-DATA 2x1024MB, Dual DDR PC3200, 400MHz, CL3

Det hela landar på 4739:- exkl frakt.

Kan detta vara något att satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😳

AMD har jag dålig koll på, eftersom jag alltid har varit feg och hållit mig till Intel, men såvitt jag vet borde det inte vara några problem med prylarna du har satt upp...

Någon med bättre koll får gärna fylla på med mer info om det finns något att säga... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Tack för svaren! Jag har kört med AMD de senaste 5-6 åren och de har alltid fungerat ypperligt. Då får jag nog köpa de ovan nämda delarna till mig själv i julklapp! 😳 Har senare tänkt komplettera med SATA-hårddiskar och en ny DVD-brännare.

Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju lägre desto bättre - och dyrare... 😳

😱

Att det är dyrare har jag märkt. När du säger "bättre", vad exakt menar du då?

EDIT:

CL3 är dock helt okej, eller? Verkar vara standard när det gäller 400MHz minnen.

Hur blir det om man sedan köper till minnen med en annan latency än de man redan har i datorn?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju lägre desto bättre - och dyrare... :rolleyes:

😄

Att det är dyrare har jag märkt. När du säger "bättre", vad exakt menar du då?

EDIT:

CL3 är dock helt okej, eller? Verkar vara standard när det gäller 400MHz minnen.

Hur blir det om man sedan köper till minnen med en annan latency än de man redan har i datorn?

Lägre jobbar lite snabbare, helt enkelt. Det kan ha en viss betydelse för musikburkar, eftersom det ju alltid är mycket kommunikation med minnet - men själv har jag standardminnen och har inte upplevt några problem - så jag skulle nog välja standard - om det inte är väldigt liten skillnad i pris...

Om man köper andra minnen och kompletterar senare, så jobbar alla minnena som de långsammaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har du köpt något ännu?

Tänkte på det,, moderkort med SATA tenderar att inte har mer än högst 1 IDE kanal! CD och 1 hd... har du mer så får du komplettera med ett IDEkort

Gjorde den missen själv,, dessutom så har jag masssa IDE-diskar som helt plötsligt inte får plats,, tror att det ligger 4st 160gb diskar på hyllan just nu!

Om du redan köpt, hur blev det? Blev det bra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...