Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej.

Undrar lite om inster- och send-effekter. Har jag fattat det rätt om jag lägger på en insert effekt så "ändrar" den hela grundljudet medan send behåller det + skickar ut ett ljud med effekter?? när bör man använda vad om vi säger att jag vill använda kompressor, eq och reverb på ett audiospår, och seplar den någon roll vilket jag lägger först (överst)?

och en sak till. har fått för mig att man kan använda samma effekter som till vanlig audio på vst-instrument, går det? isf hur..

blev rätt mycket frågor nu... tacksam för svar

Annons
Posted (edited)

Ja, det går att använda samma effekter på audiospår som på vst-instrument. 😕

Rent generellt kör man Reverbs/delayer och sånt som send-effekter. Oftast används ju nämligen ett och samma reverb till flera olika kanaler.....

Så kallade "dynamiska" effekter såsom kompressor/gate/expander osv lägger man oftast som inserts.....

Använd detta som grundregler, men bryt gärna mot dom....det kan tillföra mkt att testa nya "signalvägar"....

Vågar inte svara för Cubase, men i Logic är det i alla fall så att den effekt (tex kompressor) som ligger på första insert, (högst upp), hamnar ju först i signalkedjan, och sen går ju den komprimerade signalen vidare till tex en, ja, va fan....en dist kanske....osv osv....

Det brukar gå att ställa in hurvida "sendarna" ligger före eller efter inserteffekterna....dvs, vill man att den omkomprimerade signaler skall tappas av till reverbet, eller vill man att den komprimerade signalen skall tappas av till reverbet....

hoppas det var till någon hjälp! Det finns nog många tidigare diskussioner ang. detta också, där du säkert kan hitta mkt matnyttigt.....sök och leta! 🙂

Edited by Mr Keys