Jump to content
Annons

Ny AMD 64BIT X2 4800?

Guest oakleaf

Recommended Posts

Guest oakleaf

Tjena tjena boys and girls,

Jag är helt ny här i forumet och har läst en hel del inlägg de senaste dagarna. Riktigt bra inlägg stundtals. Tänkte att jag nu skulle våga mig på att starta en egen tråd. Sorry om liknande fråga ställts en miljon gånger tidigare, men jag vore verkligen tacksam om man kunde få lite feedback på om denna burk är ok till vad jag vill göra?

Jag kommer använda mig av XP pro x64 och ett gammalt Egosys Wami Rack 24 ljudkort.

Jag har Cubase SX 2 som jag hoppas kunna bumpa upp till SX 3 snart, så man kan nyttja 64BIT och 4 GB RAM.

Har även tillgång till ex antal softsynthar typ: Absynth, SampleTank, Atmosphere, Reason.

Plug-ins som Waves och dylikt finns också att tillgå och kommer tillgås. 🙁

Min förhoppning är nu att kunna lira in en komplett låt med ex antal spår och sen mixa den som en helhet utan bounce. 😄 Kommer detta att gå med följande dator konfigurering? (Förstår att det beror på antal spår och effekter, men som en liten indikation)

CPU

AMD® ATHLON® 64BIT X2 4800 1MB L2 Cache

Memory

4096 MB DDR400 PC3200 WITH LIFETIME WARRANTY!

Motherboard

ASUS® A8N-E: DUAL DDR, S-ATA, x16 slot, 3 PCI etc

USB Options

SIX USB 2.0 PORTS (4 REAR + 2 FRONT)

Hard Drive 1

SATA 36 GB HARD DISK @ 10000rpm 8mb cache

Hard Drive 2

SATA 300 GB HARD DISK @ 7200rpm 16mb cache

Raid

NONE

CD Writer/Combi Drive

16X DVD ROM WITH 48X CD ROM

DVD ROM

NONE

Dvd Writer

4x +R DUAL LYR DVD WRITER (16x +/-R) (& RW) + 40x CD-RW (£25)

Graphics

128MB RADEON X300-SE PCI Express + DVI + TV-OUT

Power Supply & Cooling

Silent 550W PSU + 120mm internal Fan (£18)

Keyboard

Logitech® Cordless Internet Pro Desktop Keyboard + Mouse (Black) (£20)

Mouse

NONE

Jag ser framemot och är tacksam för svar om någon orkar och!

Edited by oakleaf

Annons

När det gäller musikproduktion: satsa på opteron64 (med dualcore) i stället. Athlon är bättre till spel medans opteron är mer gjord för workstations.

Fett med 4096 i ram men vad är det för märke och modell? Cas latency?

Jag skulle inte satsa på 10000rpm diskar för att de låter så mkt. satsa i stället på två seagate-diskar på 7200rpm och kör i raid 0. då går det till och med snabbare. Det är lite riskabelt med raid 0 men seagate håller sån hög kvalitet så det borde inte vara nåt problem. dessutom har jag hört att seagate ska vara de tystaste diskarna.

Guest oakleaf

Oj, det var många svar. 😏

Tack robinbennich för dina synpunkter. Det kan nog vara så att du har rätt angående Opteron, men enligt olika forum på internet med olika tester så verkar det som Ahtlon verkar funka rätt fint med Cubase SX.

Det här med 10000 och 7200 rpm verkar variera beroende på vem man frågar. 10000 disken är ju för sytemet och 7200 för ljud bibliotek och inspelningar. Funderar att uttöka med ytterligar en 7200 300 GB så småningom och köra raid 0 mellan de två 300 giggarna. Men du har säkert rätt angående ljudnivån.

Hur som helst, vi får se hur den är. Efter att ha gjort ex antal efterforskningar på internet så har jag kommit fram till att den här burken troligtvis kan funka för mitt ändamål. Sen kan man säkert köpa både bättre och sämre, men nu har jag gjort mitt val så det är bara och bita ihop.

Guest oakleaf
Återkom gärna med en beskrivning över hur det fungerar senare.

Inga problem. Burken byggs ihop i skrivande stund och beräknas bli levererad i nästa vecka. Jag återkommer med resultat, och kanske en del tekniska frågor, fortlöpande. 🥰

Guest oakleaf
Jag har en Athlon X2 och lovar att du inte kommer att ångra dig 😆

/Majken

Schysst, låter lovande. Kan knappt bärga mig nu. Man är lite oroligt för initiala problem som alltid dyker upp vid ny dator bara 🙂 , men det ska bli nice att komma igång med en förhoppningsvis bättre dator igen. 🙂