Jump to content
Annons

fråga om Ableton Live 5


SLC-trax

Recommended Posts

Hej! En gammal Reason-räv har börjat titta på Ableton Live 5! 😉

Snyggt upplägg och jag gillar speciellt hur "kedjor"

av synthar->effekter är upplagt.

Det känns mer lättarbetat och översiktligt än Reasons härva av sladdar... 😆

Arrange mode verkar funka ungefär som Reason,

men det jag undrar över är session mode..

Vad jag har förstått används den delen för att "jamma" och testa ideer.. Bra så, men jag skulle vilja använda den delen för att arrangera låten baserat på "patterns".. Ungefär som man jobbar med en tracker.. Det är ju upplagt för att man kan jobba så att en "Cip" är en "Pattern" som kan upprepas och kombineras med andra spår.. eller? Men jag får inte "Live!" att spela alla "scenes" som är upplagda utan man kan bara spela en i taget, sen stannar den? Kan man inte använda Sessionview för att att arrangera hela låten, pattern-baserat? Om nån förstår detta bättre och vill förklara så är jag mkt tacksam 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en funktion som heter follow action ( som jag dock själv aldrig har provat ) men vad jag kan utröna ur manualen kan den bara användas för att låta clip följa på varandra inom samma kanal.

Själv sitter jag och klickar i varje scen när jag lyssnar igenom låten. Det är lite omständigt, men det funkar. När du sedan är nöjd är det bara att välja alla clip, ta tag i dem, trycka på TAB, och lägga in dem i arrange mode.

Detta är det bästa svar jag kan ge, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! En gammal Reason-räv har börjat titta på Ableton Live 5! 😎

Snyggt upplägg och jag gillar speciellt hur "kedjor"

av synthar->effekter är upplagt.

Det känns mer lättarbetat och översiktligt än Reasons härva av sladdar... 😛

Arrange mode verkar funka ungefär som Reason,

men det jag undrar över är session mode..

Vad jag har förstått används den delen för att "jamma" och testa ideer.. Bra så, men jag skulle vilja använda den delen för att arrangera låten baserat på "patterns".. Ungefär som man jobbar med en tracker.. Det är ju upplagt för att man kan jobba så att en "Cip" är en "Pattern" som kan upprepas och kombineras med andra spår.. eller? Men jag får inte "Live!" att spela alla "scenes" som är upplagda utan man kan bara spela en i taget, sen stannar den? Kan man inte använda Sessionview för att att arrangera hela låten, pattern-baserat? Om nån förstår detta bättre och vill förklara så är jag mkt tacksam 😆

Om du kollar längst ner till vänster på varje "kanal" (alltså precis till vänster om dina effekter och instrument) så har du en rullmeny där du kan välja "follow action"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...