Jump to content
Annons

En nybörjare behöver hjälp.


rookie

Recommended Posts

Hej!

Jag är en nybörjare som funderar på att köpa ett studiopaket, jag vet bara inte vad jag behöver, hur saker egentligen fungerar o.s.v. De svaren jag fått hittills av andra har bara varit invecklade och vinklade…jag vänder mig därför till er och hoppas på svar, tack på förhand, ni kan utgå från att jag först och främst vill producera Housemusik (om vi nu måste placera det i ett fack), här kommer frågorna:

1)vad är egentligen VST pluggar för ngt? kan VST pluggar användas för att skapa melodislingor, basgångar m.m. i Wave format, för att sedan använda dessa som loopar i ngt program? Om man vant sig vid denna typ av arbets/produktionssätt? ELLER finns det ett mycket smidigare sätt att arbeta med dessa VST instrument? Hur arbetar man med VST pluggarna egentligen?

2)Hur fungerar usb-klaviaturer med t.ex. VST pluggar/instrument? Vilka program kan man använda klaviaturerna med?

3)Finns det några VST pluggar/instrumnet som är lite mera ”akustiska ”? Alltså mindre elektroniska? Framförallt Rhodes, men även orgel, flöjt, basar och halvakustiska trummor av alla slag. Har hört talas om en plugg från Emagic vid namn EVP73 Rhodes Electric Piano, vilka program kan man använda den till? Och hur mycket kostar en sådan?

4)Kan man göra låtar i Reason eller behöver man ngt mera program? Alltså kan man spela in hela låten där? Kan man spela in sång och instrument i Reason? I ett nummer av studio (nummer 2-mars 2004) skrevs det om en massa musik paket, där skrev de om ett paket för modern dansmusik som innehöll ett ljudkort, klaviatur, dator samt Reason som mjukvara. Behöver man mera mjukvara?

5)Jag har själv inte kikat speciellt mycket på Reason. Är instrumenten i Reason bara ”råelektroniska” eller finns det lite mindre elektroniska instrument/ljud? Typ Rhodes? Om inte, finns det att hämta?

6)Vad är M-box för ngt? Är inte det en paketlösning för hemmastudion?

7)Till sist några förslag på hemstudio paket om man vill producera Housemusik?

Blev en massa frågetecken där, tacksam för svar!

Mvh//RG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var många frågor det!

1. VST-plugins kan vara instrument eller effekter.

T.ex. du spelar på din klaviatur och skickar MIDI-signalerna in i Cubase. Men istället för att sedan skicka ut MIDI från datorn till en synth går signalerna till en synth i datorn istället. Du kan alltså spela på ett instrument som du ser på skärmen och där ljudet skapas av datorn istället för ett fysiskt instrument.

VST-effekterna kan t.ex. vara ett reverb, så slipper man ha ett reverb till ett mixerbord vid sidan om datorn.

2. USB-klaviaturer brukar ha drivrutiner för Windows (PC) och OS9/OSX (Macintosh-datorer) så de klaviaturerna ska fungera med alla musikprogram.

3. Jajamän, det finns plugins för det mesta. Många pluggar har ett specifikt instrument som specialitet, medan andra kan göra lite vad som helst. Finns det inga specialpluggar kan du använda en sampler till datorn och köpa in snygga ljud till den.

Native Instruments B4 t.ex. härmar specifikt en Hammondorgel (B3) medan Steinberg Hypersonic är en "allround-plugg", precis som en synth har många olika ljud. EVP73 är gjort av Emagic, som tillverkar Logic. Därför borde Logic egentligen vara första valet ifall man vill använda EVP73. Men Logic finns numera enbart till Macintosh, så ifall man kör PC skaffar man VST-versionen (inte Logic-versionen) av EVP73 och använder den i Cubase.

4. Du kan göra kompletta låtar i Reason, fast bara med de instrument/effekter som finns i Reason. Dvs. Reason kan inte använda plugins eller spela in audiospår med sång osv.

Däremot kan Reason fungera som en plugin till Cubase, Sonar, Logic och andra program som stöder ReWire. Att använda Reason med Cubase är lika enkelt som att använda VST-instrumentpluggar.

5. Köp en samplingscd så får du ett större instrumentbibliotek till Reason. Ladda in dem, så kan du göra vilken musikgenre du vill! Utan tvekan!

Det finns gott om gratis ljud till Reason på internet också! Kurt Kurasaki (http://www.peff.com) har samplat en Rhodes Mark 1 Suitcase som man får ladda hem och använda fritt.

6. Mbox är ett litet audiointerface (ljudkort) från Digidesign. Med Digidesigns hårdvara får man alltid med programmet ProTools också. Därför är det ett "paket". Med paketen får du allt du behöver för att "sätta igång" på en gång.

7. Jag skulle rekommendera dig Reason+Cubase SL eller Reason+Cubase SX om du har budget till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

1) VST-pluggar kan vara antingen ett instrument eller en effekt (kanske något mer), som man kan använda i de flesta inspelningsprogrammen. T.ex. kan det vara en synth, sampler, trummaskin, reverb-effekt osv... I alla fall i Cubase så ansluter man en MIDI-klaviatur (Ex. keyboard) till datorn, och när man ställt in allt rätt så ska synthen (VST-pluggen) spela upp sina ljud när man trycker på klaviaturen. Sedan kan man förståss spela in sina tryckningar på klaviaturen till ett sk. MIDI-spår. Sedan kan man om man vill spela in MIDI-spåren som audio (waw-filer t.ex.), MIDI-spår innehåller alltså information om vilka tangenter du trycker ner på klaviaturen, och hur länge de hålls ned osv.

2) USB-klaviaturer antar jag att det bara är att plugga in i en ledig USB-port och installera drivrutinerna. Sedan så bör det komma upp någon MIDI-port i inspelningsprogrammet så man kan välja till vilket VST-instrument informationen från klaviaturen ska skickas till.

3) Jo, det finns VST-instrument som låter akustiskt. Men de flesta använder troligtvis samplingar från riktiga instrument. En sampler med tillhörande ljudbank går väl lös på en slant, men det finns nog även gratis-grejor, som visserligen kanske inte är lika bra...

4) Ja, det finns många som enbart använder sig av Reason för att skapa musik, men även en del som använder Reason tillsammans med ett vanligt inspelningsprogram, t.ex. Cubase, och använder ljuden från reason där. Eftersom man inte kan spela in ljud i Reason, från t.ex. en mikrofon.

5) Jag har bara provat demo-versionen av Reason en kort stund, så jag är inte helt säker på min sak, men jag skulle tro att man kan ladda in samplade akustiska instrument i nån sampler och sedan spela upp dem i låten.

Hoppas jag var till någon hjälp i alla fall 😛

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två olika paket att välja mellan känns det som: antingen Reason + Cubase SE, SL eller SX eller att jag köper FL studio 4.5 och kompletterar det med VST instrument och samplingskivor eftersom FL Studio saknar en bra ljudbank. Vilket vore smartast?

Några frågor till: om jag ska ha cubase? Ska jag ha SE eller SL? SX är alltför dyr för mig kan jag konstatera. Vad jag har förstått så är det bara smådetaljer som skiljer dessa åt?

mvh//RG

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor till: om jag ska ha cubase? Ska jag ha SE eller SL? SX är alltför dyr för mig kan jag konstatera. Vad jag har förstått så är det bara smådetaljer som skiljer dessa åt?

mvh//RG

Precis...det är mer av allt i SX annars är gränssnittet samma...det är nog klokt att skaffa en "enklare" variant o börja med... dom är ju egentligen inte enklare i sig..bara nedbantade på innehåll.

Reason är ganska oslagbar när det gäller mängden instrument och effekter du kan köra samtidigt.. men jag tycker personligen att MIDI-delen i Reason är alldeles för enkel och saknar massa funktioner man har vant sig vid från Cubase, för att den ska kännas som ett enkelt val.

Du kan ju köra ganska många VSTi's i Cubase också ( beroende på CPU och minne ) så det är väl egentligen inte nödvändigt att köpa båda.

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...