Jump to content
Annons

Sexton kanalers ljudkort ?


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Jo jag har äntligen fått tag på lokalen jag skall bygga min studio i så jag har tusen saker som jag kommer behöva ha hjälp med. (är så jäkla glad att jag hittat detta forum nu)

Den första grejen är att jag måste hitta ett vettigt ljudkort till min PC. Jag vill ha minst sexton kanaler in och gärna med möjlighet att expandera senare. 24/96 är ju också ett kriterium.

Har kollat på ett ESI Maxio XD för 17 000kr men eftersom det inte värkar vara någon som testat detta så bli jag lite osäker.

Så om ni har några förslag på liknande kort eller en bättre lösning så vore jag tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du komma riktigt billigt undan köp två M-Audio Delta 1010 LT, eller varför inte två Delta 1010. Funkar kalasbra för oss, vi kör 1010LT (de utan breakout box). 1010LT har obalanerat RCA, medan 1010 har balanserat tele.

Pris för 1010LT är ca. 2000 kr, medan 1010 kostar ca. 3500, tror jag. Kolla Luthman.se

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte Yamaha 01X är avsevärt bättre än 01V är jag övertygad om att 01X är sämre än Delta 1010! 01V lät illa!

Köp en RME Fireface 800 om du inte vill snåla! 12,000:- för "världens bästa" ljudkort 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Motu2408 ?

Där har du först 8 in och sen kan du expandera med två st adatinterface, och sånna finns ju i alla möjliga kvalitéer. Den breakoutboxen som följer med tycker jag låter kanon.

Mackie ONYX med firewire-optionen?

Ett billigt alternativ om du även behöver vettiga preamps. Har inte kört själv men kompisar är helnöjda.

Vill inte trampa nån på tårna, men är det samma ad/da i delta 1010 som audiophile 2496 så skippa det kortet. Det var otroligt bra och prisvärt för några år sen, men faktiskt inte nu längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första grejen är att jag måste hitta ett vettigt ljudkort till min PC. Jag vill ha minst sexton kanaler in och gärna med möjlighet att expandera senare. 24/96 är ju också ett kriterium.

Eftersom du sitter på en PC, tänker lägga en del pengar samt vill ha möjlighet att expandera så rekommenderar jag RME HDSP 9652.

  • 3 st ADAT-lightpipe in/ut (ger 24 digitala in/ut)
  • 2 st midi in/ut
  • Bra möjligheter till synk (ADAT & Wordclock)
  • Stabilt med låg latency

Köp sedan till AD/DA-omvandlare efter behov och budget. Ett lågbudgettips är Behringer ADA 8000, med 8 inbyggda preamps med fantommatning och balanserade in/ut. Två stycken ADA 8000 och ett HDSP 9652 kan du hitta nytt för cirka 9000:-

Edit: Kortade citatet en aning.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första grejen är att jag måste hitta ett vettigt ljudkort till min PC. Jag vill ha minst sexton kanaler in och gärna med möjlighet att expandera senare. 24/96 är ju också ett kriterium.

Eftersom du sitter på en PC, tänker lägga en del pengar samt vill ha möjlighet att expandera så rekommenderar jag RME HDSP 9652.

  • 3 st ADAT-lightpipe in/ut (ger 24 digitala in/ut)
     
  • 2 st midi in/ut
     
  • Bra möjligheter till synk (ADAT & Wordclock)
     
  • Stabilt med låg latency

Köp sedan till AD/DA-omvandlare efter behov och budget. Ett lågbudgettips är Behringer ADA 8000, med 8 inbyggda preamps med fantommatning och balanserade in/ut. Två stycken ADA 8000 och ett HDSP 9652 kan du hitta nytt för cirka 9000:-

Edit: Kortade citatet en aning.

Precis vad jag tänkte också. Men om man inte vill köra med ADA 8000, finns det AD/DA-omvandlare som är bra men inte svindyra? 8-kanals mikrofonförstärkare finns det ju gott om.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte vill köra med ADA 8000, finns det AD/DA-omvandlare som är bra men inte svindyra?

Hmmm. Det har inte kommit några nya modeller på senare tid, tyvärr. Det är breakoutboxarnas tid.

Men ett tips är Kronauer Genio X1.

  • 8 eller 16 AD/DA-omvandlare (finns två modeller)
  • Balanserade TRS in och ut
  • Max samplingsfrekvens 48 kHz
  • Saknar wordclock (vilket sällan är nödvändigt i enklare setups)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...