Jump to content
Annons

PLAIN TOP

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Idag hämtade jag nya kataloger från Luthman och 4Sound. Det finns en gitarr där som kallas Gibson 1958 Les Paul Plain Top. Vad betyder Plain Top?

Är det att de två trästyckenas ådringar inte går vågrätt emot varann på mitten, utan ådringarna är rakt upp och ned istället?? I så fall kan man iofs hitta detta även på Les Paul Classic-modellerna och på Les Paul Std Faded-modellerna, även om det inte är någon garanti.

De "vanliga" Les Paul Standard har ju alltid sina ådringar mitt emot varann vågrätt, vilket gör att de inte alltid (nästan aldrig) "stämmer".

Så...Plain Top...vad är det? Det verkar iaf INTE vara att toppen är gjord i ett enda trästycke vilket var det jag allra först hoppades på!

😉

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Plain-top är vad jag har fått för mig är när det inte är en

lönntopp på själva mahogneybiten. (de blir lite billigare då)

Ex. Les Paul junior,special är plain-top.

På Standard/Classic Les Pauls så är det oftast

"two-piece" mahogney dvs 2 lönnbitar som har limmats ihop.

och en Lönntop som är välvd och lackerad i de olika färgerna,

gold-top,sunburst, osv osv...

Det finns också uttryck som "one-piece" mahogney, då hela kroppen är ett

stycke. Dessa brukar vara lite mer eftertraktade.

hoppas du blev nått klokare :musik:

Redigerat av sounden
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag hittade ett brev från en samlare på Nätet, som förklarar att "Flamed Top" betyder flammig topp och "Plain Top" helt enkelt en topp med mindre antal flammor eller mönster i träet. Man kan ju då fråga sig varför Gibson alltid sätter trästyckena med de enklare ådringarna lodrätt mot varann och tvärtom!

Jag såg f.ö. en skitsnygg Gibson Classic i Honeyburst på Musikbörsen och en snygg Faded Honeyburst på 4Sound Gbg. Bägge dessa var Plain Top. Men idealet är ändå att hitta en Flame Top som är perfekt ihopsatt.

😱

:musik

BELLA-DONNA: Sounden, om Gibsons skulle vara Plain Top enligt din definition (utan lönntopp) så skulle ju de vara samma sak som One-Piece Mahogny, eftersom de alltid görs i ett stycke mahogny. Men de kan ju inte vara både billigare och dyrare på en gång. Tror uttrycken syftar på mönstret.

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Där ser man!

Flame-top visste jag att det var med flammor i lackeringen.

men

Trodde plain-top hade något med välvningen att göra på gitarren.

(S)

Måste ha blandat ihop nått där då 😱

men det är inte alla som är "one piece" mahogney iaf...

Redigerat av sounden

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.