Jump to content
Annons

The Northern Overlook - Untitled


Lupo

Betyg  

8 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      5
    • 4
      2
    • 5
      0


Recommended Posts

Hej, jag heter Hanna och har blivit tipsad av en kompis om detta forum - verkar intressant och givande.

Jag och min vän Daniel har spelat in musik under namnet The Northern Overlook ett par år nu.

Tidigare enbart instrumentalt, men nu på senare tid har vi börjat att prova med sång också.

Låten jag lägger ut ikväll är dock en instrumental slags folklåt med lite kubansk känsla.

Vår musik är väl i grund och botten pop men med drag av lite allt möjligt; blues, folk, country etc.

Vore kul att få lite respons!

* LÅTNAMN: Untitled

* ARTIST/GRUPP: The Northern Overlook

* GENRE: Folk

* LÅTLÄNGD: 03.06

* KOMPOSITÖR: Hanna Eliasson

* PRODUCENT: The Northern Overlook

* EV. MEDVERKANDE: Hanna Eliasson & Daniel Martin

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.9 MB

* STATUS: Färdig Demo

* LÅTLÄNK: The Northern Overlook

/Hanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Hejhej

Bra låt! Brusig och sackande tempo, men det gör inget för mig. Dock sitter jag och väntar på sången som inte kommer.

En helt instrumental låt tror jag vinner mycket på att vara riktigt tydlig i dynamiken. Spela ännu svagare när det är svagt, spela hårdare när det är mer liv i låten. T.ex börjar Gitarren slå markeringar 00:49, tycker det tappar lite då.

Annars har ni en fin känsla. En raspig, kvinnlig Tom waits på det kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

En raspig, kvinnlig Tom waits på det kanske?

En kvinnlig Tom Waits låter iofs spännande. 😄

Nä men sång hade ju varit trevligt, eller ett piano som klinkar en schysst melodi.

Jag skulle nog testa att köra lite brusredusering på den här låten.

En bit kvar till Buena Vista Social Club, men trevligt! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var kul! Väldigt mycket Tom Waits! 😄

Riktigt mysigt, men det låter mest som bakgrundsmusik. Kanske filmmusik? Det som saknas för att låten ska funka för sig själv är nåt som sticker ut. Sång kanske? Eller i alla fall en melodislinga av något slag. Ni utnyttjar hela stereobredden också, och sånt är jag väldigt svag för. Men en sak jag stör mig på är att när dragspelet är tyst så lutar hela mixen väldigt hårt åt vänster, men det kanske är ett medvetet val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var kul! Väldigt mycket Tom Waits! 😄

Riktigt mysigt, men det låter mest som bakgrundsmusik. Kanske filmmusik? Det som saknas för att låten ska funka för sig själv är nåt som sticker ut. Sång kanske? Eller i alla fall en melodislinga av något slag. Ni utnyttjar hela stereobredden också, och sånt är jag väldigt svag för. Men en sak jag stör mig på är att när dragspelet är tyst så lutar hela mixen väldigt hårt åt vänster, men det kanske är ett medvetet val?

Håller helt med! Mkt Waits men mot slutet mer Cuba

Men som sagt lite sång skulle inte skada!

Kul arrangemang 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tackar för kommentarerna!

Jag har väl mest tänkt på nån slags indie-variant av kubansk musik, men jag lyssnar ju massor på Waits så det skiner väl igenom 😄

Den här kommer nog att förbli instrumental, men vi håller på med ett projekt just nu där sju utan nio låtar kommer att vara med sång.

Håller på med sångpåläggen i dagarna, vilket känns lite knepigtv eftersom det är första gången som jag sjunger på allvar...

Lägger nog ut fler låtar här allt eftersom de blir klara.

Den som vill höra mer av våra gamla grejer kan gå in på min hemsida och lyssna: Lupo Manaro

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också stilen eller mixen av influenser. Väldigt snyggt med Vibraphone och träpercussion.

Håller dock starkt med maxmaxmax om dynamiken. Inte så att den inte finns alls. Ni går ner en stund och spelar svagt innan 2:00. Det är något annat. Ta dragspelsfrasen som upprepas. Den skulle kunna spelas mer dynamiskt och övertygande och gärna med lite mer variationer. I och med att den ligger så högt och påtagligt så tycker jag det krävs mer liv i den. Den spelas lite för statiskt.

Sen skulle det gärna få vara något (eller några) instrument som tog överhanden och ledde musiken lite mer påtagligt. Lite för mycket små pusselbitar som är snygga men inte tillräckligt.

Kunda man få en akustisk bas med hade inte varit fel. Fast inte så lätt att få till.

Men framför allt fortsätt, fortsätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar allt som svänger och det här faller under den kategorin.

Lite synd att det är så brusigt men men det är ju inte det primära.

Låten skulle nog, som sagt, må bra av att något instrument som tog ansvar för leadstämman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag och min vän Daniel - allt är mer eller mindre improviserat och inspelat under en och samma kväll.

Instrument som förekommer är min fender resonator, el-bas, melodica (inte dragspel som en del tycks tro), handklapp, träklockor, claves - orgel och vibrafonljud kommer från en Roland Groovebox som vi kört via diverse boxar och förstärkare.

Skall fundera på mixning, och även bruset - men frågan är om det inte bidrar lite till känslan? Jag har personligen svårt för när saker låter alltför rent och perfekt.

Hanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Får en hårig retro-feeling av det här.. kan inte sätta fingret på vad/när/var/hur...

..men bruset måste bort.. det var det enda jag tyckte störde..och som dessutom skulle höjt lyssningsvärdet om det inte fanns där 😉

Lycka till med de nya inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter Hanna och har blivit tipsad av en kompis om detta forum - verkar intressant och givande.

Jag och min vän Daniel har spelat in musik under namnet The Northern Overlook ett par år nu.

Tidigare enbart instrumentalt, men nu på senare tid har vi börjat att prova med sång också.

Låten jag lägger ut ikväll är dock en instrumental slags folklåt med lite kubansk känsla.

Vår musik är väl i grund och botten pop men med drag av lite allt möjligt; blues, folk, country etc.

Vore kul att få lite respons!

* LÅTNAMN: Untitled

* ARTIST/GRUPP: The Northern Overlook

* GENRE: Folk

* LÅTLÄNGD: 03.06

* KOMPOSITÖR: Hanna Eliasson

* PRODUCENT: The Northern Overlook

* EV. MEDVERKANDE: Hanna Eliasson & Daniel Martin

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.9 MB

* STATUS: Färdig Demo

* LÅTLÄNK: The Northern Overlook

/Hanna

Ok Lupo 😱 ..bra låt med bra stämning som ger lite film a noir stämning....tja ngn slag ssång alt kör kanske skall läggas på..o sen får du7ni mixa om det lite..för mycket ljud ligger i mitt hö öra.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och kommentarer, hade inte väntat mig så mycket, alltid kul!

Skall kolla över bruset, och även panoreringen - det där med melodican är inget jag funderat över, men det kanske ligger något i det.

/Hanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep! bruset borde trimmas. Håller med om att saker inte måste låta för kliniskt, men här känns det som om brusnivån är ledtemat. Cool instrumentering annars, men visst behövs det sång tycker jag, även om inte av en "kvinnlig Tom Waits" (mycket, mycket otäckt att föreställa sig en kvinnlig Waits).

Persnligen är jag också en smula tveksam till handklappen (?) mot slutet.

Oj, nu måste jag hinna ner till musiknasaren och tjacka en melodica..

Link to comment
Dela på andra sajter

For att det inte ska låta så repeterande

Dom tre tonerna som rytmen i låten ar uppbyggd av, lat en o annan gång variera dessa, med att spela bara dom två sista tonerna i "triolen".

Variera figurerna lite for olika instrument på olika tider, o bara for 1 elr 2 takter åt gången.

I sådan cubansk/afro-cubansk musik så har ni så mycket rytm att spela på, inom samma typ av grund-rytme. Ni kan spela syncoper, clavè o annat.

Mixa garna fram basen i forhållande til gitarren. Om ni tanker lagga på flera trummor, så måste bastrumman spela samma inndelning som basen i den har typen av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra har sagt - bruset är inte så snyggt. Jag antar att det är ett ofrivilligt brus. Jag tycker i och för sig att det hade varit snyggt med ett medvetet pålagt brus som är lite varmare och har mer liv och sen lite knaster till det. Kanske lite knarr också... Från de knarriga pinnstolarna som jag föreställer mig att ni sitter och spelar på 😉

I övrigt då, jag tycker det är rätt trevligt. Det är svårt med instrumentala låtar, att hålla uppe intresset samtidigt som man inte tappar temat. Arrangemanget går väl lite upp och ner men det ursäktas till en viss del av spontaniteten som är tydlig i denna låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mysigt på nåt sätt. (bruset är dock hemskt, måste bort på nåt sätt) Tycker dock kanske inte att låten funkar helt 100-procentigt "på egna ben". Skulle passa perfekt som musik i t ex en Tarantino-film eller nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...