Jump to content
Annons

RIAN-In the Night


Rian

Recommended Posts

LÅTNAMN: In the Night

ARTIST/GRUPP: Rian

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 3.36

KOMPOSITÖR:Som artist

PRODUCENT:Som ovan

EV. MEDVERKANDE: Som ovan

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.94 Mb

STATUS: Bra fråga...

OK!

Nu har jag mixat om låten efter era synpunkter och kommentarer.

Vad har hänt då?

Jo;

Basen har fått på sig Rbass, och eq:ats om,

Virveln har fått gatat reverb efter tips från Addic + total eqrenovering.

Kicken har mer tryck, Mer trummor över lag.

Jag har lagt 2 gitarrdubbar till med absolut full kran på stärken.

Letat fram lite gitarrtryck mellan 400-1000 Hz

Och bytt reverbimpuls till en ljusare mer klangfull sådan (Fortfarande SIR)

Mixat upp keyboarden lite grann + ny kompressor.

Allt har mycket mer Reverb. + Mastrat med Ozone och Waves L2

Svag AT på sången nu, vet inte om det blev bättre!?

Tack för alla grymma tips! Kom gärna med fler!

Detta är första versionen upplagd 2005-11-10;

In the Night

Detta är den andra versionen upplagd 2005-11-11.

In the Night (Mix2)

EDIT1: Lade till text.

EDIT2: Lade upp en ny mix med beskrivining av ändringar.

:/R

In the Night

I don’t know who’ll ever be the one to blame

But I know it’s time to loose this game

I know every thorn will tell a thousand lies

And I know you’ll have to pay the price

Through these misty streets of darkness

It will chase you down

In the night

The fire burning

In the night

You’ll be fighting on your own

You’re already in too deep, all your passion put to sleep

How could it all just go down so completely wrong

How could you give in you were so strong

It’s the damage in your sick adventure

I can’t bear to see

In the night......

Redigerat av Rian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grymt som satan. Är tokgalen i din röst. Vi måste verkigen göra mer musik ihop. 🙂 Letar efter dig på msn ibland, men du är borta. 😳

Du sjunger helt otroligt snyggt här. Får rysningar så det sätter sig i ryggen.

De sakerna som jag vill förändra rent soundmässigt är gitarrerna och virveln.

Gitarrerna behöver mer bredd och muskler. De finns för tillfället långt bak i mixen. Lyft fram det krispiga i gitarrerna med EQn så får de mer närhet desutom. Leta emellan 700-1000hz efter den ljuvliga mid-värmen. Denna kan bli riktigt suverän. 😉

Virveln är tam som attan. Släng på ett gate'at reverb och boosta botten lite.

Kan göra susen. 🙂

Det var väl det jag kunde komma på såhär på rak arm. Men lyssna när jag säger att denna är suverän, och jag skulle göra allt i världen för att få din röst. 😉

Keep on rockin'. Detta rockar STENHÅRT! 😎

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW Thanks!

Jag hade svårt med nästan allt på denna, valde fel virvel i DFH (har inte använt den förut) Sen är jag precis grön på Waves som det mesta är mixat med här. Tack för tipsen och fina kritiken Addic! Ska logga på MSN oftare, har du lust att testa en mixning på denna?? Det vore askul att se vad du kan göra.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här genren kräver mängdvis med reverb för att jag ska stampa foten 😆 Och speciellt alla låtar som handlar om natten, eller kärlek. Då ska man vrida på 😉

Men i övrigt var den helt okey 😆 kändes lite fattigt i vissa partier, som det fattades lite småriff, eller stråkar kändes det som. Nu får du kommentera min låtskiss 😄

Lyssnat igen (EDIT):

Önskelista:

- Ge kicken mer djup och botten.

- Skära bort lite botten i elbasen. och skära bort det där lite "nasala" "träiga" i den.

- Smaska på ett gatat reverb på snaren, samt ge den lite mer riv.

- Ge hela trummixen ett lite annat reverb.

- Lite blötare gitarrer, med lite mer tyngd. (dubba mer)

- Någon pad / synth på refrängen.

Det är så som JAG skulle ha gjort 😄 Kanske inte ALLS din smak 🙂 Tror den sentimentala stämmningen skulle framhävas lite mer då. Iallafall för mig. 🙂 keep up the gw 🙂

EDIT: Du sjunger jävligt bra!

// Martin

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, Chilone;

Ska lyssna på din låtskiss vid tillfälle bra kommentarer -tar till mig dem.

Fredster;

Helt rätt det är lite svajigt på sina ställen, dock blir jag inte klok på Autotune och har bestämtmig för att skita i den pluggen, är det surt får jag leva med det och göra det bättre nästa gång- AT låter antingen hel-fake eller ger ingen effekt. Har aldrig lyckats få bra resultat med den.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, Chilone;

Ska lyssna på din låtskiss vid tillfälle bra kommentarer -tar till mig dem.

Fredster;

Helt rätt det är lite svajigt på sina ställen, dock blir jag inte klok på Autotune och har bestämtmig för att skita i den pluggen, är det surt får jag leva med det och göra det bättre nästa gång- AT låter antingen hel-fake eller ger ingen effekt. Har aldrig lyckats få bra resultat med den.

/R

Jag tycker AT e hur lättjobbad som helst! Men jag har jobbat ganska mycket med den också.

Du har ju en grymt skön röst och låten är ok också (även om ljudbilden inte är så mycket för världen), låter lite som Europe's nya stil.

Lär dig att använda autotune.......det kommer lyfta dina produktioner!

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, Chilone;

Ska lyssna på din låtskiss vid tillfälle bra kommentarer -tar till mig dem.

Fredster;

Helt rätt det är lite svajigt på sina ställen, dock blir jag inte klok på Autotune och har bestämtmig för att skita i den pluggen, är det surt får jag leva med det och göra det bättre nästa gång- AT låter antingen hel-fake eller ger ingen effekt. Har aldrig lyckats få bra resultat med den.

/R

Jag tycker AT e hur lättjobbad som helst! Men jag har jobbat ganska mycket med den också.

Du har ju en grymt skön röst och låten är ok också (även om ljudbilden inte är så mycket för världen), låter lite som Europe's nya stil.

Lär dig att använda autotune.......det kommer lyfta dina produktioner!

//Fredster

OK då, Jag ger mig på AT

Ska testa ikväll -fick just reda på att jag får lite tid över. Ska försöka fixa det ni kommenterat här sen byter jag låtlänken.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra i grunden..( sitter med små datorhögtalare så det blir bara arrmässig recens.) men ett rivigt 80-tals syntbrass vore nog passande i refrängen.. refrängen tuffar på i lite för lika ullstrumpor som i versen.. när man förväntar sig en extra växel.. hmm.. typ ett UHHHHH!!!!!!!... lixom 🙂

Tycker inte det lät sådär dundersurt i sin helhet, men visst gör små nyanser skillnad, så vässar du sången lite och mixar vidare på låten kan det bli riktigt bra dettahärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det här var riktigt bra! Blir dock lite konfunderad av själva produktionen! Tycker att själva låten låter som en hårdrockslåt men produktionen är lite rockigt soft sådär! (Sången är alldeles för högt mixad också!) Tycker alltså inte att prod. och låt passar så jättebra ihop! Få till lite mer ös!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul 80talsHR!

Mixen har ju kommenterats en del, så jag har inget att tillföra där, mer än att jag kan hålla med om att det känns lite tunt, men lyssna på de konstruktiva tipsen du fått. Det finns att jobba på!

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul 80talsHR!

Mixen har ju kommenterats en del, så jag har inget att tillföra där, mer än att jag kan hålla med om att det känns lite tunt, men lyssna på de konstruktiva tipsen du fått. Det finns att jobba på!

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

Tack Bengan!

Det värmer nåt så in i helvete!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

På 80-talet användes inga sequencers så det är väl lika bra att vi inte använder de program som vi har då 😏

klart han ska använda autotune om det behövs, spar ju en helvetes massa tid när man lärt sig programmet.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

På 80-talet användes inga sequencers så det är väl lika bra att vi inte använder de program som vi har då 😄

klart han ska använda autotune om det behövs, spar ju en helvetes massa tid när man lärt sig programmet.

ord! AT är det bästa som finns. Nu kan ju folk koncentrera sig på att sjunga bra istället för att öva intonationen dag ut och in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

På 80-talet användes inga sequencers så det är väl lika bra att vi inte använder de program som vi har då 😄

klart han ska använda autotune om det behövs, spar ju en helvetes massa tid när man lärt sig programmet.

Jag har inget principiellt emot digitaliserade hjälpmedel, så låt oss inte tjafsa om det, det blir bara fånigt. Jag skulle nog ha viss glädje av en Melodyne (motsv) själv.

Däremot så tycker jag att det är ballare med kvalitativ sång framförd utan tonhöjdskorrigering, på samma sätt som jag tycker det är roligare med spelad elbas än samplad/programmerad dito (nu måste jag väl nämna att jag programmerar en del själv). Det kan ju få va en smaksak.

Rians röst håller så pass god klass att han klarar sig utan AT. Detta är i huvudsak menat som en komplimang 😕 , och jag tror det gick fram 😄

***

Vacum: "Sjunga bra" innefattar väl intonation?

***

Keep up the good work, Rian!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången: Bra, och kan bli riktigt jävla bra. Men allvarligt talat: Med en sångkapacitet som du har, så jobba hellre mot "den perfekta tagningen" än nåt AT-tjafs ... Dina 80talsförebilder använde ingen autotune; det behöver inte du heller:)

Kör hårt!

Bengan

På 80-talet användes inga sequencers så det är väl lika bra att vi inte använder de program som vi har då 😄

klart han ska använda autotune om det behövs, spar ju en helvetes massa tid när man lärt sig programmet.

ord! AT är det bästa som finns. Nu kan ju folk koncentrera sig på att sjunga bra istället för att öva intonationen dag ut och in.

Är det någon som tycker det är väsentlig skilland på de här 2 mixarna vad gäller sången då? Har jag lyckats använda AT:n på rätt sätt? Jag kan höra viss skillnad bla på verserna -de blev bättre -men vibratot i refrängen blir sämre med AT:n på tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt resultat på den nya mixen, den lyfter låten rejält. Jag får ställa mig i raden och säga att du har verkligen en kanon röst. Du sjunger så bra på refrängen. "You'll be fighting on your own" är hur snyggt som helst.

😳 Tackar och bugar allra ödmjukast!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som tycker det är väsentlig skilland på de här 2 mixarna vad gäller sången då? Har jag lyckats använda AT:n på rätt sätt? Jag kan höra viss skillnad bla på verserna -de blev bättre -men vibratot i refrängen blir sämre med AT:n på tycker jag.

Nu har jag inte hunnit lyssna men ett tips är att automatisera så att autotune endast går in där det behövs.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på bägge mixarna, och den nya är mycket bättre. Fan, om jag kunde lyfta mina alster på det sättet över en natt, så vore jag lycklig 😄

Sången i tagning två låter annorlunda; det hörs/känns att du lagt på en sparsam effekt. Om det generellt är en förbättring eller försämring vet jag faktiskt inte, men jag tror det blev bättre. Huh va vankelmodig jag blev.

Dina B och P-ljud är lite "blöta". Det är mycket "B" i "burning".

Såhär: Om du är nöjd med sångtagningen, så är det gott så, för att det är bra. Jag tror dock att du har ännu mer att ge. Släpp alla hämningar och lossa hela pipan, inte 60-70 utan 100%. Då jeflar Rian, så kommer jag att trilla av pallen, men jag gör inte RIKTIGT det än.

tjing!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på bägge mixarna, och den nya är mycket bättre. Fan, om jag kunde lyfta mina alster på det sättet över en natt, så vore jag lycklig 😄

Sången i tagning två låter annorlunda; det hörs/känns att du lagt på en sparsam effekt. Om det generellt är en förbättring eller försämring vet jag faktiskt inte, men jag tror det blev bättre. Huh va vankelmodig jag blev.

Dina B och P-ljud är lite "blöta". Det är mycket "B" i "burning".

Såhär: Om du är nöjd med sångtagningen, så är det gott så, för att det är bra. Jag tror dock att du har ännu mer att ge. Släpp alla hämningar och lossa hela pipan, inte 60-70 utan 100%. Då jeflar Rian, så kommer jag att trilla av pallen, men jag gör inte RIKTIGT det än.

tjing!

Bengan

Mycket tack vara att jag tog till mig vad alla hade kommenterat och gjorde precis så tror jag. Har tex aldrig använt gatat reverb förut. Det var mycket användbart.

Då får nästa hårdrocks-projekt bli nåt i stil med ”få-vallhagen-att-trilla-av-stolen” Med din kritik tar jag det som en utmaning 🙂

Tack!!!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag lyssnat. Andra versen fungerar mkt bättre än första. Du gör också några glidningar i första versen på tex ordet you'll (pay the price ?) som inte fungerar. Testa att rita in den glidningen i AT eller ställ den lite hårdare så att den trycker upp glidningen. Lite mer fläsk i mixen nu...BRA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...