teddawid Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Försöker lista ut om jag ska vÀlja En Shure Beta52 eller Akg D112 som baskaggemick, men jag kan inte hitta nÄn bra jÀmförelse hÀr pÄ forumet men nÄn kanske vet nÄn butik i Stockholm som har bÄda sÄ man kan provlyssna? Jam har det inte och inte musikbörsen. Estrad? (De har ingen hemsida just nu).
hegobald Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Min erfarenhet.. D112 lĂ„ter "schmack" medan Beta 52 lĂ„ter "thump" đ Du blev antagligen inte klokare pĂ„ det svaret.. BĂ„da mickarna Ă€r bra men om jag fĂ„r berĂ€tta om mina erfarenheter dĂ„... Beta 52 brukar jag ha lite lĂ€ngre i frĂ„n baskaggeskinnet och anvĂ€nder den helst vid mer jazziga upptagningar.. D112 anvĂ€nder jag sĂ„ fort det luktar mer rock över det hela och den fĂ„r sniffa pĂ„ klubban bara 2~4 cm i frĂ„n anslaget. Beta 52 anvĂ€nder jag helst i studio sĂ€llan live.. D112 anvĂ€nder jag uteslutande live och nĂ„n gĂ„ng i studio Du ger oerhört lite info i din frĂ„ga.. Vad ska du anvĂ€nda micken till Rock/pop/jazz ? Live/studio ? Hur stĂ€mmer du trummorna? Vilket skinn? Hur stor? etc etc..
teddawid Postat 9 november 2005 TrÄdstartare Postat 9 november 2005 Ja det Àr inte till mina egna trummor sÄ jag kan inte sÀga nÄt om skinn eller storlek och sÄ, men det gÀller ju oftast att fÄnga ett maffigt hÄrdrocksljud i studion, men Àven lÀttare mespop. Borde köpa bÄda och blanda, det funkade i plugget. En för "klicket" och en för botten, minns bara inte vilken som gav vad. Verkar dock som om det Àr "schmack" jag Àr ute efter, dvs D112.
Benke Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Min erfarenhet Àr att shuremicken lÄter lite fÀrdig-eqåd sÄ att sÀga. Jag har anvÀnt den mycket live och den lÄter ofta bra direkt. Tjoff liksom. Medans AKG micken brukar jag fÄ skruva lite live. Men i studion anvÀnder jag D112ån. Jag tycker den funkar bra. Benke
punkrockdude Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 (redigerat) HÀr Àr tvÄ stycken smakprov pÄ Shure Beta 52 som jag gjort. Jag vet inte vad ni tycker men jag gillade inte bastrumman/stÀmningen som anvÀndes i bÄda smakproven. Ingen processing har anvÀnts pÄ ljudfilerna. Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag MvH Edit: Uppdaterade infon. Redigerat 9 november 2005 av punkrockdude
Christoffer Bergfors Postat 13 november 2005 Postat 13 november 2005 Haft en Beta 52 rÀtt lÀnge, men anvÀnder den mycket sÀllan dÄ jag tycker att Sennheisers E602 Àr sÄ mycket bÀttre. D112 funkar typ alltid och lÄter bra i mixen, inte lika snyggt solad, men det Àr svÄrt att gÄ fel med en D112. Mitt tips Àr att droppa Beta'n och kolla in 602'an. DÀr tror jag inte att du blir missnöjd.
eon Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Jag tycker det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda sig av 2 mickar, typ en beta inne just vid skinnet och en u49 vi hĂ„let, funkar alltid svinbra, men kanske inte sĂ„ vĂ€rst ekonomisk lösning đ±
joachime Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 Jag tycker det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda sig av 2 mickar, typ en beta inne just vid skinnet och en u49 vi hĂ„let, funkar alltid svinbra, men kanske inte sĂ„ vĂ€rst ekonomisk lösning đ± Nej, men det finns en mĂ€ngd billiga stormembrans kondensatormickar som klarar lite högre SPL (ljudtryck) som kan funka som substitut till U49.
eon Postat 15 november 2005 Postat 15 november 2005 jepp, en hel del faktiskt, men inga lika sexiga đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.