Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker lista ut om jag ska vÀlja En Shure Beta52 eller Akg D112 som baskaggemick, men jag kan inte hitta nÄn bra jÀmförelse hÀr pÄ forumet men nÄn kanske vet nÄn butik i Stockholm som har bÄda sÄ man kan provlyssna? Jam har det inte och inte musikbörsen. Estrad? (De har ingen hemsida just nu).

Annons
Postat

Min erfarenhet.. D112 lĂ„ter "schmack" medan Beta 52 lĂ„ter "thump" 😉

Du blev antagligen inte klokare pÄ det svaret.. BÄda mickarna Àr bra men om jag fÄr berÀtta om mina erfarenheter dÄ...

Beta 52 brukar jag ha lite lÀngre i frÄn baskaggeskinnet och anvÀnder den helst vid mer jazziga upptagningar.. D112 anvÀnder jag sÄ fort det luktar mer rock över det hela och den fÄr sniffa pÄ klubban bara 2~4 cm i frÄn anslaget.

Beta 52 anvÀnder jag helst i studio sÀllan live..

D112 anvÀnder jag uteslutande live och nÄn gÄng i studio

Du ger oerhört lite info i din frÄga.. Vad ska du anvÀnda micken till

Rock/pop/jazz ? Live/studio ? Hur stÀmmer du trummorna? Vilket skinn? Hur stor? etc etc..

Postat

Ja det Àr inte till mina egna trummor sÄ jag kan inte sÀga nÄt om skinn eller storlek och sÄ, men det gÀller ju oftast att fÄnga ett maffigt hÄrdrocksljud i studion, men Àven lÀttare mespop.

Borde köpa bÄda och blanda, det funkade i plugget. En för "klicket" och en för botten, minns bara inte vilken som gav vad. Verkar dock som om det Àr "schmack" jag Àr ute efter, dvs D112.

Postat

Min erfarenhet Àr att shuremicken lÄter lite fÀrdig-eqåd sÄ att sÀga. Jag har anvÀnt den mycket live och den lÄter ofta bra direkt. Tjoff liksom. Medans AKG micken brukar jag fÄ skruva lite live. Men i studion anvÀnder jag D112ån. Jag tycker den funkar bra.

Benke

Postat (redigerat)

HÀr Àr tvÄ stycken smakprov pÄ Shure Beta 52 som jag gjort. Jag vet inte vad ni tycker men jag gillade inte bastrumman/stÀmningen som anvÀndes i bÄda smakproven. Ingen processing har anvÀnts pÄ ljudfilerna.

MvH

Edit: Uppdaterade infon.

Redigerat av punkrockdude
Postat

Haft en Beta 52 rÀtt lÀnge, men anvÀnder den mycket sÀllan dÄ jag tycker att Sennheisers E602 Àr sÄ mycket bÀttre. D112 funkar typ alltid och lÄter bra i mixen, inte lika snyggt solad, men det Àr svÄrt att gÄ fel med en D112. Mitt tips Àr att droppa Beta'n och kolla in 602'an. DÀr tror jag inte att du blir missnöjd.

Postat

Jag tycker det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda sig av 2 mickar, typ en beta inne just vid skinnet och en u49 vi hĂ„let, funkar alltid svinbra, men kanske inte sĂ„ vĂ€rst ekonomisk lösning đŸ˜±

Postat
Jag tycker det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda sig av 2 mickar, typ en beta inne just vid skinnet och en u49 vi hĂ„let, funkar alltid svinbra, men kanske inte sĂ„ vĂ€rst ekonomisk lösning đŸ˜±

Nej, men det finns en mÀngd billiga stormembrans kondensatormickar som klarar lite högre SPL (ljudtryck) som kan funka som substitut till U49.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.