Jump to content
Annons

En låt


Aresius

Recommended Posts

LÅTNAMN: Inget än så länge. "Second Song"

ARTIST/GRUPP: Robin och Joakim

GENRE: Typ, klassisk hurt-metal

LÅTLÄNGD: 3:17

KOMPOSITÖR: Robin och Joakim

PRODUCENT: Robin och Joakim

EV. MEDVERKANDE: ----

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.0 mb

STATUS: Halvklar demoinspelning

LÅTLÄNK: http://web.telia.com/~u66027508/SecondLeftRight.mp3

Här har då jag och en kompis spelat in lite hemma och det här kom vi upp med. Vi har aldrig mixat och hållt på någonsin förr så lite tips osv skulle vara bra! :rolleyes:

Sista wav-filen för slutackordet fattas, dock. Ha överseende med det ;D

Jaja, säg vad ni tycker och vad vi bör förändra osv.

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minus: Jobba med EQ:n, nu känns det som att det är ett "lock" på produktionen. Jag vill ha mer diskant och mellanregister, något mer botten också.

Plus: snygga solon, coolt piano. Kul låt.

Övrigt: Partiet som kommer 1:02 in i låten får mig att tänka på "I will survive" kanske tänker jag på det för att ni spelar en kvintgång? :rolleyes:

Vore kul med sång.

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Aresius :rolleyes: ..inte min typ av lördagskaffe precis..men låten är intressant med en mix av tungt o lätt (gitarrer-piano)..men den här låten behöver en sång som river loss helvetet från himlen..nja du vet säkert bättre 🙂 ..bra jobbat iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurtigt värre! Det lät ju riktigt tight och bra 🙂 Introt och delen efter var helt klockrena.

Kan bara påpeka pianot , det känns lite kladdigt och grötigt. Sen borde melodin upp mellan 1.16 och 1.30, den ligger väldigt lågt. Det ligger även något på höger sida vid det partiet som stör. Låter som en jäkligt dålig dist som kan förväxlas med en spräckt högtalare. Trummorna kanske ligger en aningen lågt också? 😆

Det var allt jag hade att säga :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack så mycket för alla tips.

Det är hursomhelst ej tänkt att vi ska ha någon sång på den här låten, utan den är tänkt ska vara helt instrumental. Pianoljudet suger verkligen, det vet jag, och ska försöka få tag på något nytt. Kanske köpa Gigapiano eller liknande.

Tack iaf! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig kanonlåt! Älskar de här tongångarna. Det bästa jag hört från forumet på väldigt länge!

Fina melodier, härligt progressivt och snygga solon.

Mixen har dock mer att önska, speciellt trummorna som låter aningens programmerade.

Tänker främst på Dark Moor, Tony Macalpine och Chopin.

Högsta betyg på detta!

Vem var det som föreslog sång? Aldrig i livet!

10/10

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Dark moor och chopin ÄR faktiskt en inspirationskälla 🙁

Gitarrerna spelas in direkt genom line-in. Dock inte jag som spelar gitarrdelarna, utan det är Joakim. Jag spelar synthgrejerna.

Kul att ni gillar det iaf 😎

Vi måste bara lära oss att mixa lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Dark moor och chopin ÄR faktiskt en inspirationskälla 😛

Gitarrerna spelas in direkt genom line-in. Dock inte jag som spelar gitarrdelarna, utan det är Joakim. Jag spelar synthgrejerna.

Kul att ni gillar det iaf 🙂

Vi måste bara lära oss att mixa lite

Ah... sätter du dom där synthgrejerna då är jag redigt impomerad. Är inte vissa delar snudd på omöjliga att spela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärtigt och hurtigt. Jajjemen. Men fan, det är ju svinbra! Välspelat tusan. Inget fel på musikaliteten här.

Sätt er ner ett par veckor och sätt mixarna, så är detta toktoppklass. Harmisarna känns 80-talsRainbow i mitt huvud, fast ni spelar skarpare.

Tänk över approachen i trumprogrammeringen oxå, den är kantig.

Kör hårt!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Dark moor och chopin ÄR faktiskt en inspirationskälla :rolleyes:

Gitarrerna spelas in direkt genom line-in. Dock inte jag som spelar gitarrdelarna, utan det är Joakim. Jag spelar synthgrejerna.

Kul att ni gillar det iaf :rolleyes:

Vi måste bara lära oss att mixa lite

Ah... sätter du dom där synthgrejerna då är jag redigt impomerad. Är inte vissa delar snudd på omöjliga att spela?

Grejerna är faktiskt inte så svåra som dom låter, dessutom kan man alltid "fuska" lite i logic genom att kvantisera det som blev otight 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj. Riktigt fin låt. Älskade den redan från första tonerna.  😄

Vad använde ni för instrument(vad för gitarrer, syntar, förstärkare) + program?

10/10

Jag använder en CASIO WK-1300 med USB-midikabel.

Jocke använder en Fender stratocaster, och vi kör med Logic.

Dock vet jag inte vad han använder för förstärkare, för vi använder ändå inte den till att spela in något.. Det är vi på tok för dåliga för 😄

Redigerat av Aresius
Link to comment
Dela på andra sajter

Satan vilken skön låt! Är ingen höjdare på produktion själv så där har jag inte så mycket att säga, men musiken är verkligen kanon! Diggar sologitarren stenhårt. Möjligtvis att ni kan jobba en del med trumprogrammeringen, den låter lite statisk även om det är snygga små fills och påhittigheter ni lagt in.

Edit: Glömde nämna att jag även tycker musiken står sig alldeles utmärkt utan sång, håll den gärna instrumental.

Redigerat av Bunga
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen sång för farao! Den är instumental och skitbra! Jag förstår inte varför folk alltid ska ha sång. Det är som om det är obligatosriskt att ha sång, annars är inte låten klar liksom. Dumt! 😉

Tycker även jag att trummorna låter lite för programerade och att de behöver mer dynamik. Pianot är för grötigt. Tonerna "går in i varandra" och blir svåra att urskilja.

Men på det hela taget. Riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit 😆

Hehe, riktigt kul att ni gillar det!

Vi är snart klar med "fjärde låten" och då kan vi lägga upp den här om ni vill. Det är lite "At vance-style" med mycket klassiska ackordföljder osv. 😄

Kan bli rätt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit :rolleyes:

Hehe, riktigt kul att ni gillar det!

Vi är snart klar med "fjärde låten" och då kan vi lägga upp den här om ni vill. Det är lite "At vance-style" med mycket klassiska ackordföljder osv. 😄

Kan bli rätt intressant.

Va, fjärde? Var är 1:an och 2:an i så fall?

At Vance? Du kan väl inte säga att de har myntat en egen stil direkt eller? De har kopierat det mesta i sin musik. Hehe... Men At Vance har släppt två bra plattor där en är skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ettan är bara ett intro, och 3an väntar på sång.

Med at vance-stil menar jag mest deras klassiska låtar som dom gjort om till mer metal. Ungefär en sån låt håller vi på med nu, men vi gör HELA låten själv.. ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...