Jump to content
Annons

Fråga angående routing etc mellan mixer och ljudko


wusty

Recommended Posts

hej, jag har äntligen skaffat ett nytt ljudkort nu (audiophile 2496) och har sedan tidigare ett mixerbord också (behringer ub802). Jag fick i affären tipset att koppla allting såhär:

FX Send (på mixern) -> Audio In (på ljudkortet)

Audio Out (på ljudkortet) -> valfri kanal på mixern(i det här fallet 5/6)

än så länge är allt väl.. jag hör mitt gitarrplinkande i hörlurarna som är kopplade till mixern och det verkar fungera helt bra.

Problemet blir när jag ska spela in i cubase (SX 3). För det första så ser jag bara att den spelar in i Höger input kanal (efter att ha lagt till en Audio track i stereo) och detta är väldigt störande. Jag vill ju liksom spela in så att ljudet hörs i både från höger och vänster och inte bara högra.

sen har jag även ett mindre problem (som egentligen inte är så viktigt) men jag skulle gärna vilja höra det jag spelar (när man trycker på monitor)från mina högtalare (som är kopplade till ett vanligt sounblaster kort) och inte via hörlurarna som är kopplade i mixern.. hur gör man detta?

tack för svar

Redigerat av wusty
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror du ska forsøka att koppla på ett annat satt :

gitarren som du har den / "main Out" på mixern ut til ljudkortet ingång(ar).då skulle du få båda kanaler / ljudkortets Out(s) til "tape in" på mixer - o då kan du valja via två knappar på mixer om du vil høra bara gitarren ( det du spelar just nu ) elr att skicka "tape to monitor" så att du hør gitarr + redan innspelat. Monitorerna kopplar du til "monitor out" ( dom får samma signal som hørlurarna )

Kom ihåg att inte valja "tapt to mix" i en sånn uppkopling, då du får en rundgång, o komer att spela inn det som redan ar innspelat en gång til.

Anlednigen til att du bara får spela inn høger elr vanster, beror på att FXsend ar en mono-utgång. Att plugga en stereo-jack i den ger bara en sida endå.

Prova detta o ge oss feedback på hur det har gått. Lycka til.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipset! ska prova..

jag antar att det inte går att spela in flera (två) separata kanaler samtidigt med fx send eftersom att den bara skickar mono?

EDIT:

Nu har jag provat och det mesta har gått bra, jag kan spela in i stereo nu men jag har dock ett nytt problem:

Jag vill kunna höra det jag redan spelat in samtidigt som jag vill spela in ett nytt spår. Du skriver att jag ska välja "tape to monitor" men jag har ingen sån knapp. ( på http://www.behringerdownload.de/UB-Mixer_/...SPECS_Rev_D.pdf finns en bild på mixern om det nu skulle hjälpa)

behöver jag koppla på något annat sätt för att det skall funka med denna mixer eller är det bara något jag missförstått?

Redigerat av wusty
Link to comment
Dela på andra sajter

"tape to ctrl room" heter knappen.

min koppling när jag hade en likadan mixer var:

MAIN OUT -> Ljudkort IN

Ljudkort UT -> TAPE IN

CTRL ROOM OUT -> Högtalare

"tape to ctrl room" NEDTRYCKT.

på det här sättet styr "MAIN MIX"-ratten volym IN i ljudkortet.

"PHONES/CTRL ROOM"-ratten styr volymen ut i högtalarna.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kopplat

Main out->Ljudkortets In

Ljudkortets out->Tape In

och har knappen tape to ctrl room intryckt

har fortfarande samma problem, jag måste trycka bort "tape to ctrl room" för att få någon medhörning av instrumentet jag spelar på.. och då kan inte jag höra det färdiginspelade

EDIT:

vore det inte logiskt att höra ljudet som går in i cubase då genom att trycka på "monitor" (i audio track)? (edit igen): efter att ha avaktiverat ASIO direct monitoring så började detta fungera

tack för hjälpen!

Redigerat av wusty
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kopplat

Main out->Ljudkortets In

Ljudkortets out->Tape In

och har knappen tape to ctrl room intryckt

har fortfarande samma problem, jag måste trycka bort "tape to ctrl room" för att få någon medhörning av instrumentet jag spelar på.. och då kan inte jag höra det färdiginspelade

EDIT:

vore det inte logiskt att höra ljudet som går in i cubase då genom att trycka på "monitor" (i audio track)? (edit igen): efter att ha avaktiverat ASIO direct monitoring så började detta fungera

tack för hjälpen!

Du måste i ljudkortets kontrollpanel under patchbay/router välja monitor mixer och dra upp regeln på H/W In 1/2 och Master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste i ljudkortets kontrollpanel under patchbay/router välja monitor mixer och dra upp regeln på H/W In 1/2 och Master.

menar du att jag först ska markera "monitor mixer" under patchbay/router och sen dra upp regeln under monitor mixer fliken som säger h/w in 1/2 och mastern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...