Jump to content
Annons

Laptopköp!


Torpedvin

Recommended Posts

Tjena!

Får snart hem min nya laptop! En Fujitsu Siemens med grymma Specar, förutom att hårddisken bara är på 4200rpm. Är detta tillräckligt för hårddiskinspelning?

Om inte: Borde jag byta ut systemdisken eller räcker det att köpa en snabb extern låda?

Tänkte kombinera med Emu 1616m. Sjukt ball ska det bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lugn o fin. 4.200 internt i en laptop funkar utmärkt bra. Var gränsen går beror på en massa saker, en snabb CPU hjälper. Men sådär 20 kanaler vid 44.1 kHz / 24 bitar borde du klara. Nästa hastighet för bärbara är 5.400 och snabbaste är väl 7.200. Det är inte så enkelt att 7.200 är lika mycket snabbare som det låter, det finns en massa andra faktorer som spelar in. Ibland kan det vara söktiderna för huvudena som är mest intressanta i stället.

Skall man gå över de där 20 kanalerna, eller var gränsen går, börjar det bli intressant att dela filerna på flera hårddiskar. Absolut en för program och swap-filer. En annan för samplingar. En eller gärna flera för ljudkanalerna. Då blir det externa diskar som gäller.

Räcker det inte internt gäller extern hårddisk, firewire 400 är nog bästa valet just idag. Själv köper jag helst kombinerade USB2 / FW400 diskar så vet jag att det funkar oberoende av vilken dator som kopplas in, alla har ju inte FW. (Lacies kombination har FW800 också, men den spelar liksom ingen större roll med min nuvarande dator).

Är det bara några hundralappar det handlar om så skulle jag ta den snabbare hårddisken. Så stor som möjligt, ljud tenderar att ta himla mycket plats.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tjena!

Får snart hem min nya laptop! En Fujitsu Siemens med grymma Specar, förutom att hårddisken bara är på 4200rpm. Är detta tillräckligt för hårddiskinspelning?

Om inte: Borde jag byta ut systemdisken eller räcker det att köpa en snabb extern låda?

Tänkte kombinera med Emu 1616m. Sjukt ball ska det bli!

Hmmm...det luktar kommundatorpaket här eller? Jag har fallit för en sådan och hade tänkt mig en 1616m men det tycks ju vara lite strul med drivisar och att få ljud i inputpar 2 enligt "musik".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...