Jump to content
Annons

HIFI-Receiver som slutsteg?


Martin

Recommended Posts

Annons

Se bara till att du har alla ev tonkontroller och loudnessfunktioner etc urkopplade. Och så jämför du det du mixar med någon skiva med liknande innehåll som är bra producerad/mixad så du får en referens. På det viset "lär" du dig hur din lyssning påverkar innehållet.

När du får råd till ett par bra monitorer så får du "lära om dig" Vänta därför gärna litet extra så du har råd till något hyfsat och inte de allra billigaste monitorerna så du snabbt växer ur dem. Micen och preampen du köpt är ju väldigt bra för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag undrar hur mycket en HIFI-förstärkare/receiver verkligen färgar ljudet? Brus och liknande detaljer bryr jag mig inte om så mycket, vill bara att det som kommer in ska komma ut ganska oförändrat.

Brus o liknande detaljer är ju sådana sakaer som färgar ju lixom. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du stänger av eq, loudness, eventuell kompression och sådant, så är nog färgningen ganska minimal. Det är en surroundförstärkare - och sådana har ofta olika program för olika material (för att anpassa lyssningen, som det brukar heta) - så se till att alla sådana funktioner är avstängda... :rolleyes:

Det som i så fall möjligen kan vara ett problem, är att den kanske inte är lika strömstark som ett riktigt bra slutsteg - och du därför kan tappa lite transienter, men jag tror inte att det är något stort problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger så här, jag tror inte att förstärkaren är det största problemet vad gäller återgivningen hos dig, jag litar nog mindre på dina Jamohögtalare vad beträffar frekvenskurvan...

Jag har aldrig hört ett par Jamo-högtalare som jag har tyckt låter bra. Men det har jag ju kommenterat i nån annan tråd om jag minns rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger så här, jag tror inte att förstärkaren är det största problemet vad gäller återgivningen hos dig, jag litar nog mindre på dina Jamohögtalare vad beträffar frekvenskurvan...

Jag har aldrig hört ett par Jamo-högtalare som jag har tyckt låter bra. Men det har jag ju kommenterat i nån annan tråd om jag minns rätt...

För att använda ett slitet uttryck: WORD! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni missbedömmer min komptetens lite.
Brus och liknande detaljer bryr jag mig inte om så mycket, vill bara att det som kommer in ska komma ut ganska oförändrat.

Det här känns ju inte som ett inlägg från en person som kan ämnet till 100 % tycker jag i alla fall. :rolleyes:

Sen tvivlar jag inte en sekund på att du är van vid din lyssning och att dina mixar blir bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...