Jump to content
Annons

Ljudkort till Laptop för: DJ + "live"


Sushi Brother

Recommended Posts

Hejsan,

Jag behöver skaffa mig ett ljudkort till min laptop (Sony Vaio).

I Traktor DJ Studio finns en funktion att sända ut olika ljud på olika utgångar, alltså hörlur för vilande ljudspår och ut till mixer för spelande ljudspår. Tyvärr har min laptop som default bara en ljudutgång, och det är lite därför jag vill uppgradera.

När jag tänker efter har jag också behov av att kunna köra Ableton Live och göra realtidsmixar av mina egna låtar, detta med en eller flera extra externa ljudkällor.

Är det någon som har ett spontant tips med tanke på ovanstående krav?

Tacksam för svar!

Redigerat av Sushi Brother
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in; Presonus firebox Dom verkar ha varit snälla mot Djn med mjukvarumixen där det, vad jag fattat, går att ställa in ett cue spår till hörlurarna. Dessutom skall hörlursförstärkaren klara att spela riktigt starkt och det är ju ofta en fördel på en klubb med dånande musik. I övrigt så har dom fått bra resentioner på alla ställen jag läst. (soundonsound.com, macmusic.org o.s.v.)

Bundlas med Cubase LE

När macen kommer blir det ett sånt för mig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

6-pinnars Firewire behöver du bara om du ska låta datorn stå för strömförsörjningen till ljudkortet. Om du använder en extra strömkabel från eluttaget till Audiophile, räcker det med 4-pinnars.

Och med tanke på att du ska använda den på en livescen med externa ljudkällor, mixerbord och PA så tror jag inte att en extra strömkabel är något problem? 😳

Förresten, missa inte ljudkortstestet i nya numret av Studio (9-05). Där testas både M-Audio, Presonus och andra interface.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

6-pinnars Firewire behöver du bara om du ska låta datorn stå för strömförsörjningen till ljudkortet. Om du använder en extra strömkabel från eluttaget till Audiophile, räcker det med 4-pinnars.

Och med tanke på att du ska använda den på en livescen med externa ljudkällor, mixerbord och PA så tror jag inte att en extra strömkabel är något problem? 😳

Förresten, missa inte ljudkortstestet i nya numret av Studio (9-05). Där testas både M-Audio, Presonus och andra interface.

Tack ska du ha för dina svar, värdefullt!

Min prenumeration har visst löpt ut 😳 , lägger upp en ny runda/beställning nu. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kolla in; Presonus firebox Dom verkar ha varit snälla mot Djn med mjukvarumixen där det, vad jag fattat, går att ställa in ett cue spår till hörlurarna. Dessutom skall hörlursförstärkaren klara att spela riktigt starkt och det är ju ofta en fördel på en klubb med dånande musik. I övrigt så har dom fått bra resentioner på alla ställen jag läst. (soundonsound.com, macmusic.org o.s.v.)

Bundlas med Cubase LE

När macen kommer blir det ett sånt för mig :rolleyes:

Tack för tipset Hazard, efter mycket ältande har det tillslut blivit ett Presonus Firebox. Audiophile-korten har jag blivit varnade om på flera håll, att deras A/D-omvandlare inte sägs låta särskilt bra. Och trots att Fireboxen var inte särskilt rosad i senaste numret av Studio, man klagade på brus/dynamik-mätvärden - vad jag då inte förstår är den lilla notis man skrivit; att om man stoppar i strömsladden _minskar_ problemen, men att man inte säger hur mycket, när man ändå varit så noggrann med mätsiffror på övriga ställen. Min misstanke (utan att vara särskilt tekniskt kunnig) är att micpreamparna kräver sitt kräm och funkar bäst med strömadaptern ikopplad. Detta är ingen option för mig eftersom jag bara har 4-pinnars firewire på min laptop. I dag skall jag till Clasohlsons och köpa sladd: Firewire 6-4 ha/ha. Håll tummarna med mig att allt kommer fungera smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...