Jump to content
Annons

Göra musik med hjälp av datorn - nybörjarfrågor


LionofJudah

Recommended Posts

Hej.

Hoppas det är okej att man skriver ett inlägg med en massa nybörjarfrågor.

Har tänkt försöka komma igång med att göra musik i datorn. Vad behöver man för att komma igång?

Vilket ljudkort rekommenderas för en nybörjare med ambitioner?

Högtalare?

Vilka program?

Midisynth?

Vill även kunna spela in analoga instrument. Kanske även någon enklare sampler.

Hoppas på några bra tips.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Hoppas det är okej att man skriver ett inlägg med en massa nybörjarfrågor.

Visst är det okej. Det är däremot svårt att ge bra svar på så många frågor. Dessa frågor har också ställts rätt så många gånger så det kan vara värt att använda sökfunktionen som finns beskriven och omnänd här på forumet. Sök på nybörjare så får du en massa svar och tips. Likaså vad gäller ljudkort, där det finns en hel hoper topics under tex studiobygge.

Ljudkortet styrs väl av pengatillgång mer än något annat. Det finns billiga varianter som Julia t e x som ligger runt tusenlappen till ljudkort som kostar 5, 6 7 och mer. Ljudkortsvalet avgörs också av vilken prestanda din dator har. de flesta ljudkort har möjligheten att spela in analogt. Jag har själv ett ST-aduio c-port, men det börjar bli gammalt. Utvecklingen går rasande snabbt, så det gäller att hänga med. Köp hellre ett bättre kort från början så slipper du byta upp dig om det inte räcker för dina behov.

Vad gäller program så är det smaken som får avgöra. Steinberg har ju paket som innehåller både en bra sequencer samt syntar, Halion som är en sampler och annat smått och gott som du behöver för att komma igång. http://www.idg.se/ArticlePages/200508/15/2...248_STU.dbp.asp

Vad gäller medhörning så är din fråga väldigt ospecifik. Ett par bra lurar behöver man ju när man arbetar och där är det inte värt att snåla. Köp ett par riktigt bra. Vad gäller medhörning så är det om igen mest en fråga om kostnad. Du kan ju kolla in tester osv. Det finns en mängd på nätet. Undrar om inte vår Claes har testat medhörningar. Kolla på:

http://www.holmerup.com/recensioner/viewtopic.php?t=48

Lycka till förresten 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan också vara att göra en sökning på forumet. Ämnen som bästa budget-ljudkortet, bästa billiga monitorerna och bra mjukvarusynthar har behandlats ett flertal gånger tidigare, så en sökning borde kunna ge dig massor av matnyttiga tips och information. Om det efter en sådan sökning fortfarande finns en massa oklarheter så skriv igen och ställ mer specifika frågor 😉

Och just det, välkommen till forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan också vara att göra en sökning på forumet. Ämnen som bästa budget-ljudkortet, bästa billiga monitorerna och bra mjukvarusynthar har behandlats ett flertal gånger tidigare, så en sökning borde kunna ge dig massor av matnyttiga tips och information. Om det efter en sådan sökning fortfarande finns en massa oklarheter så skriv igen och ställ mer specifika frågor 😉

men mornel, det sade ju jag i mitt inlägg? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan också vara att göra en sökning på forumet. Ämnen som bästa budget-ljudkortet, bästa billiga monitorerna och bra mjukvarusynthar har behandlats ett flertal gånger tidigare, så en sökning borde kunna ge dig massor av matnyttiga tips och information. Om det efter en sådan sökning fortfarande finns en massa oklarheter så skriv igen och ställ mer specifika frågor 😏

men mornel, det sade ju jag i mitt inlägg? 😕

Man kan aldrig vara nog tydlig med det 😳

Nej, alltså, faktum är att jag missade att du skrev det. 😉 Knasigt. Jag skummade bara genom ditt svar och såg att du tipsade om en massa andra saker, så jag kompletterade med det obligatoriska "sök"-svaret. Uppenbarligen helt i onödan. Vilket slöseri på ord! Tusan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vilka program?

- Det finns nog en given vinnare som redan nämnts - däruti det mästa, b.l.a. sampler, ingår!

På alla andra frågor

Vilket ljudkort rekommenderas för en nybörjare med ambitioner?, Högtalare?, Midisynth?

Så finns det så enormt mycket olika varianter med snarlika priser och prestanda så det blir väldigt svårt att

mejsla ut några favoriter! Om du har tillgång till musikaffär lokalt är att gå dit och fråga det bästa alternativet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...