Jump to content
Annons

Maskin rock - ny genre?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Denna här gången har jag testat lite nya grejor.

1.) Annan bättre sångare - tack Uffe för sången!

2.) Triggad synth med hjälp av Majkens triggmodul (Studio nr6).

3.) Majken's modul SubDuer.

* LÅTNAMN: Radon

* ARTIST/GRUPP: Kent & Uffe

* GENRE: Rock/Pop

* LÅTLÄNGD: knappt 3 min

* KOMPOSITÖR: Kent & Uffe

* PRODUCENT: Kent

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3, 256 kbit/s, 44 khz

* STORLEK: 5 meg

* STATUS: Nästa klar

En blandning av rockriff och maskinsyntar.

Vore kul att få lite respons.

/Kent J.

Redigerat av kenjoswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången låter lite Nic and the Family, speciellt i början. 😳 Har lite svårt för metall-vibbarna men det är väl en personlig grej, annars helt okej. Mixningen är lite småmesig.

Vet inte om jag skulle påstå att det är en ny genre dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh ... höhö! ... inte så illa, men det låter mest som du gör musik till ett barnprogram!

Jag gillar stuket, men det är produktionen som sänker det hela. Det skulle behövas mer botten och mer flås, så att säga. Jag skulle nog göra så här:

1) Virveln borde ligga mer nära lyssnaren. Och vara fetare!

2) Basen måste vara fetare och ta upp mer av utrymmet. Nu låter det mest som en hårdrocksplatta från 1976.

Om du gör musik till barnprogram får du högsta betyg. Inte sedan Trazan och Banarnes funklåtar med Janne Schaffer har vi hört bra barnprogramsmusik!

Gör du inte det, kanske du ska börja sjunga på engelska!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Virveln borde ligga mer nära lyssnaren. Och vara fetare!

2) Basen måste vara fetare och ta upp mer av utrymmet. Nu låter det mest som en hårdrocksplatta från 1976.

Inte sedan Trazan och Banarnes funklåtar med Janne Schaffer har vi hört bra barnprogramsmusik!

AndyPandy,

Några förslag på hur göra basen fetare förutom höja volymen?

Virveln ligger inte på en separat kanal. Men man skulle kunna kopiera orginalspåret till ett nytt och muta allt utom virvelslagen.

Du glömde nämna Anders Lundin och Putte In de Betou som gjort en hel del bra i "Känsliga bitar".

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, basen är ju ett knepigt kapitel. Det är svårt att ge ett generellt råd, men du kan prova detta:

Lägg ett delay med runt 17 ms på en effektkanal och panorera helt till höger. Lägg basen på två olika kanaler. Dra ner diskanten på den ena kanalen, och basen på den andra. På kanalen med diskanten panorerar du helt till vänster samtidigt som tappar till effektkanalen. Resultatet borde bli att du får en bredare bas.

Det har funkat för mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kenjoswe 😛 ..bra musik till en tv-serie för ungdomar 10-15 år om sex o samlevnad..gjord på 70-80-talet..inte min påse ostbågar precis..men bra gjort!..så förstå mig "rätt"..fast det mest "upphetsande" för mig var bas-gången 😉 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att idén fungerar på pappret, men inte i praktiken. Detta vet inte vad det vill. Vill det vara hårt, progghårt eller syntigt?

Det lämnade mig mest förvirrad inför vad det är. Ljudbilden låter också mycket märklig. Lite fritidsgårdsaktigt reverb som inte alls känns fräscht blandat med nasal sång. Underligt mixade körer. Monotont och ointressant spelade syntar och ett mycket märkligt slut.

Bestäm vad det skall vara och mixa om det utifrån det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...