Jump to content
Annons

Har nu hittat 2 bärbara - kolla specar


suprapappa

Recommended Posts

Hej!

Jag tjatar mkt om tips på bärbar dator. Hoppas att det hjälper ngn annan än mig oxå : )

Tidigare poster beträffande detta finns här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17261

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17232

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17115

Jag har hittat 2 datorer från Fuijitsu-Siemens som jag är intresserad av

Amilo M 1437G http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/19/321597266.pdf

Amilo M 3438G http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/59/562938810.pdf

det skiljer 2000:- mellan burkarna. Jag TROR att den billigare är mitt förhandsval men det beror lite på om det dyker upp ngt nytt.

Den billigare har 15" widescreen skärm och den dyrare 17" motsvarande. Hemma använder jag en 19" TFT så jag är förvisso van med stor skärm. 17"arn är dock 1kg tyngre och lite större att bära med sig. Till sin fördel så är den, bortsett från att den är lite vassare till att börja med, mer uppgraderingsbar såtillvida att man kan stoppa i en till hårddisk och köra RAID.

Frågan är om man vill det med en bärbar. Det ökar såväl vikt som energiförbrukning och ljudnivå.

Den är också uppgraderingsbar till 2gb vad gäller minnet men det finns nog inga fria slots så då får man göra sig av med 2x512 (som jag antar sitter i) och köpa 2x1024 och det blir alldeles för dyrt för att det ska bli verklighet.

Vad gäller skärmen så står det inte lika specifikt i produktbladet vad gäller 1437g men det kan man nog se med blotta ögat i butik.

Jag har oxå kollat upp att dom använder firewire kretsar från texas instruments.

kommer dock förmodligen att köra på EMU1616 kort så det sistnämnda kanske inte är så viktigt. kom gärna med kommentarer om valet av ljudkort.

känns dessa som ett bra val av dator?

tusen tack till alla som hjälper till!

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad beträffar EMU 1616 så verkar det vara en höjdare. Läs artikeln i senaste Sound on Sound.

problemet är att det inte längre är senaste nummret 😮🙂 . det råkar inte vara så att någon sitter och håller på en länk till en pdf-version av artikeln??

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

glöm det sista.....fick tag i SOS. Det lutar starkt åt EMU kortet.

Tänkte bara höra oxå om ni som sitter o kör Cubase på 15" laptopar tycker skärmstorleken räcker till. Det skiljer c:a 2000:- för att få en med 17" skärm. Är det värt det eller är skillnaden marginell?

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur mycket du ska jobba med den som musikmaskin tycker jag. Om det blir din enda musikmaskin och/eller använd mycket så skulle nog jag välja den större skärmen utan att tveka...

Gick till den här tråden just för att jag såg att den gamla Sound on Sound fanns kvar i butikerna idag så jag tänkte tipsa dig om det, men då var det redan löst...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara höra oxå om ni som sitter o kör Cubase på 15" laptopar tycker skärmstorleken räcker till. Det skiljer c:a 2000:- för att få en med 17" skärm. Är det värt det eller är skillnaden marginell?

jag skulle satsa på en 15+ tum skärm, alltså, allt från 15,1" och uppåt då dessa (oftast) kan husera högre skärmupplösningar än 1024x768.. den upplösningen kan skapa irriterande scrollbars i cubasefönstret om mixern är fullt utvecklad t.ex... och ju mer plats desto bekvämare..

sen beror det ju på hur portabel du vill vara..ju större skärm desto större dator.

edit: såg att du skulle köpa en extern skärm vilket jag tycker en utmärkt ide..det är vad jag har gjort och kör mixer i den externa skärmen med pluggar och sånt..medans jag har arrangefönster och pianorollen osv i den bärbara datorns skärm.

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

hallå!

tack för svaren!

edit: såg att du skulle köpa en extern skärm vilket jag tycker en utmärkt ide..det är vad jag har gjort och kör mixer i den externa skärmen med pluggar och sånt..medans jag har arrangefönster och pianorollen osv i den bärbara datorns skärm.

detta måste vara ett missförstånd för det har jag inte tänkt.

Gick till den här tråden just för att jag såg att den gamla Sound on Sound fanns kvar i butikerna idag så jag tänkte tipsa dig om det, men då var det redan löst...

det e tanken som räknas 😄

Vad kosta dessa datorer?

detta är inte den lättaste frågan att svara på.....

jag har upptäckt att datorerna säljs med samma modellbeteckning men olika prestanda.

på siba kan man köpa fuijitsu-siemens amilo m3438g för 16990:-

denna dator har en pentium m740 cpu

 

minnen med en busshastighet på 533mhz

 

80gb sata hårddisk

på computer city kostar amilo3438g 15990:-

där är busshastigheten på minnena 400mhz

 

hårddisken/arna är istället 2x60 gb som kan köras antingen som 2 separata diskar (120gb) eller med raid (60gb) för antingen ökad säkerhet eller hastighet

i fujitsu-siemens produktblad står att datorerna finns med cpu UPP TILL pentium m770

den andra datorn 1437g kostar på siba 14990:-

då har den intel pentium m760 (2.0ghz)

 

1024mb minne 400mhz

på power kostar 1437g 11998:-

där är cpun m740 (1,73ghz)

 

512mb minne och det står inte hur snabbt det är eller om det är 1x512 eller 2x256

om det är 1x512 så blir det ju inte så dyrt att komplettera med ytterligare ett 512 men är det 2x256 så måste man ju slänga dom och skaffa 1gb minne vilket blir mindre förmånligt.

jag vet inte vilket som gagnar mig mest. snabb cpu eller snabbare minnen. jag kommer antagligen att använda ganska mkt mjukvarusynthar om det spelar in i resonemanget.

tänk att det är så roligt att prata om ngt så tråkigt som datorer 😄 håll grytan kokande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med 4-pins resp. 6-pins fw-port vet du säkert redan. Har aldrig förstått fördelen med bärbar "studio"-dator, om man ändå måste ha separat strömtillförsel till ljukortet...

näe det är en poäng förståss.....

emu1616 som jag har kollat är ju ett PCMCIA kort. de tillfällen då jag inte behöver breakoutboxen så strömförsörjer det ju sig självt men jag antar att breakoutboxen kräver extern strömtillförsel.....ngn som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har själv en Fujitsu siemens amilo 1425 och är riktigt nöjde med den. har helt lämnat min stationära efter jag köpte den.

skulle inte själv vilja ha en större dator än 15" att släpa runt på. så jag råder dig till att ta den på 15"

som ljudkort använder jag en novation x-station, som givetvis också fungerar som synth, midi kontroller, pre-amp etc. är mycket nöjd med den lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja en negativ detalj kan jag beratta. batteriet pa min maste skickas tillbaka

pga att flera datorer fattat eld. men 4 datorer pa flera tusen ar ju inte helt galet..hehe

sovitt jag ser det sa tjanar jag ett extra batteri i.o.m detta. fujitsu skickar namligen mig och alla andra berorda av samma problem ett nytt batteri, sa pa kundservicen kan man inte klaga.

ursakta for att skriver utan prickar p[ bokstaverna...det ar denna jobbdator som strular inte jag

tja

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

dom två datorerna som jag kikat på har olika grafikkort

Amilo m1437g har ATI Mobility Radeon X700 128Mb

Amilo m3438g har Nvidia GeForce Go 6800 256Mb PCIe

jag har hört att ATI grafik ska vara att föredra för musikbruk. stämmer detta och i så fall varför?

p

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiwi (oregistrerad)

Väldigt bra tråd, och du har rätt det finns fler som har nytta av den här tråden (i alla fall en till = jag 😆 ).

Just nu sitter jag med en ASUS M6000 1,8 Ghz (Centrino) och 750 Mb ram. På den kör jag SONAR Producer 5 med Reason och ljudkortet är ett M-Audio FW 410.

Det här funkar för lättare ljudredigering men när jag kommer upp i spår så tappar jag kontakten bit för bit med ljudkortet + att processorn skriker :rolleyes:🙂😉

Nu är det jobbets dator så den ska inte användas för det här så det är dags att hitta något som funkar för några år framöver (precis som du säger).

Jag har drägglat över Alienwares datorer en hel del det senaste men de är lika dyra som kul att titta på (man kan konfigurera dem själv på sidan och min senaste "dröm-kombination" gick på strax under 30.000!! Lite för mycket för mig).

Jag har varit rätt så förtjust i Pentium M processorer men har läst och hört en hel del negativt om dem det senaste speciellt när det gäller avancerad användning som t.ex. inspelning. Jag har också lärt mig att operativet har en hel del att göra med prestandan (XP har en massa processer igång som kan trötta ut den piggaste CPU'n) vilket innebär att valet mellan Home och Professional som förinstallerad OS faktiskt är en viktigt faktor. Du kan stänga av en hel del i Pro som du inte ens kommer åt i Home. (MusicXP.net = bra länk när du väl har köpt din monster maskin)

Jag vet väldigt lite om Media Center däremot, men namnet låter ju bra.

Just nu letar jag efter mer info om P4 HT jämfört med Pentium M för att förstå vad som skiljer mer än damsugar-syndromet + hur mycket bättre 3.2 GHz P4 HT är än en P M 2.2 GHz.

Suck det här blev mer frågor än svar . . . . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

På alla CPU-benchmark jag kollat in brukar AMD och Intel Pentium M ha identisk prestanda vid samma Hz och

läste idag att Turion och PM även de hade samma prestanda vid samma Hz så svaret är, antagligen ja! Turion finns i 2 varianter

där MT 25 W är den strömsnålaste och ML-serien den med högre, 35W! MT/ML-34 1.8GHz, MT/ML-37 2.0 GHz, MT/ML-40 2.2 GHz!

Intel´s PM är strömsnålare men dyrare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedan sammanslaget från nyare trådar i samma ämne - fortsätt i existerande tråd hellre än att starta ny /admin

Hej!

Har nu hittat ett nytt möjligt alternativ till bärbar dator. (dom gamla alternativen finns här https://www.studio.se/index.php?showtopic=17344)

En "profesionell" Fujitsu-Siemens Lifebook E8020 http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...48818&ReferId=3

Jag kan troligen få ett bra pris på denna dator.

Dom fördelar jag tror denna har gentemot en konsumentmaskin är:

- Bättre kvalitet i tex chassi

- 3 års garanti

- En ledig minnesplats (syns ej i denna spec)

- Lång batteritid

- Winxp Pro istället för Home

Nackdelar:

- ej widescreen

- ej "glare"-skärm

- sämre (?) grafikkort

- dvd-r ingår ej

Vad tror ni? Är det skillnad i prestanda/kvalitet jämfört med konsumentserierna. Jag hade tänkt mig en 17"s skärm men denna 15" har ganska hög upplösning.

Datorn ska användas för inspelning med CubaseSX2 med ett EMU 1616 kort samt videoredigering.

Jämför gärna med Toshiba Satellite M60-164 http://www.itservice.se/dialectit/index.js...=265375&refId=1

som ser jättebra ut på pappret men jag vet inte hur den presterar i verkligheten och hur "plastig" den är. Har dessutom WinXP Home och kortare garanti

: )

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Fujitsun är 2360kr dyrare (då ingår dvd-r).........men dom monteras i Tyskland (mina fördomar om kvalitet) och enligt produktbladet gör man en massa misshandelstester där dom måste uppfylla massa krav

hoppas jag kan få en massa kommentarer.....det börjar bli brådis att handla : )

Link to comment
Dela på andra sajter

// slog samman nedanstående från separat tråd - fortsätt i existerande hellre än att starta ny i samma ämne /admin

Hallå!

Har nu hittat ytterligare en bärbar 😄

LG LW70 Express - Pentium M 740 1.73 GHz - 17.1" TFT

http://www.itservice.se/dialectit/index.js...=135740&refId=1

tänkte att jag skulle komplettera den med 2x1024mb minne (får alltså en minnesmodul över)

Möjlighetvis är hårddisken i minsta laget men man lär ändå behöva en extern. Dessutom hade jag föredragit XP Pro men det kanske inte är så mkt problem.

Har kollat alla viktiga frågor med LG och fick väldigt snabbt svar, bara en sån sak : )

Vad tror ni? Dags att slå till?

tack för all hjälp

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

XP PRO-varianten är onödig, om du inte tänkt bygga samman med en massa terminaler i hemmet och ska kommunicera sins emellan mellan dem. RAM räcker med 512 Mb, men visst mer är ju ännu mer...

Märket kan vara viktigt! Hetter den LG? D.v.s. f.d. Goldstar...de som gör mikrovågsugnar, batteridrivna väggklockor och väckarklockor.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...