Jump to content
Annons

oönskat brus och pip i Mbox


mpcman (oregistrerad)

Recommended Posts

mpcman (oregistrerad)

Jag har pip och brus i min Mbox det sätter sig inte på inspelningen men det ligger på allt som jag lyssnar på genom Mboxen även i Wavelab tillex .

Jag har en Musicxpc C2 Data och PTLE 6.7 installerat .

Hjälp snälla innan jag blir galen

Häls Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mpcman (oregistrerad)

Problemet uppstår även i pro tools allt som jag lyssnar genom mboxen även windows media player .Jag har ingen laptop utan en stationär pc data och den är kopplad direkt in i ett väg uttag som är jordat .kanske jag har någon fel inställning

i datan ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det har nog ändå med strömmen att göra, MBox får ju strömmen via USB och där kan det strula! Sök eller ring musikaffären och fråga

om hur du ska göra, jag vet att andra än jag haft problem med precis det du beskriver och lösningen var att byta kontakt, i alla fall för mig!

"Felet" ligger i MBoxens strömförsörjning, som ju med all största sannolikhet inte är jordad, medan lösningen kan ligga i ström-anslutningen!

Det kanske ska vara ojordat? Man bli helt galen av det där ljudet 😉! Tiiiiiiii och ibland så blir det jättestarkt, eller hur?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

mpcman (oregistrerad)

Vad menar du med balanserat/obalanserat ?

bruset och störningarna finns där oavsett om jag har kopplat nån mick eller annan ljudkälla . jag har även varit inne och ändrat buffer och latency inställningar utan framgång .Hans skulle du vilja berätta hur du gått tillväga ?

menar du att jag måste koppla in datorn i ett ojordat uttag ? låter väldigt märkligt

men det är värt att testa

Link to comment
Dela på andra sajter

mpcman (oregistrerad)

Jag har testat nu med ett ojordat ström uttag det hjälpte inte .Är det skillnaden mellan en stationär och en laptop i strömförsörjningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har 500 st MBoxar och det är aldrig någon av dom som har strulat!

Vän av ordning 😛!

Hej!

Jag har problem med en Hans som bara piper, ylar och brummar. Kan man göra något åt det? Inte det?! Jaså, är det fel på hela modellen?! Görs den inte längre? Vad bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Har samma problem i skolan, med mboxar på dual 2.7GHz powermac. "Tickar" pipet? I så fall är jag ganska säker på att det du hör är störningar från din dator.. Kan t.om. vara datorns klocka du hör. Själv har jag inte funderat ut någon lösning på det här, det vore intressant att höra hur det går för dig! F.ö. är väl usb-kontakten jordad? det ska den vara om anslutningarna i datorn sitter som de ska..

lycka till

/teknodrom

Link to comment
Dela på andra sajter

mpcman (oregistrerad)

Hej teknodrom felet ligger precis som du säger i Datorn .

Jag har testat min Mbox på två andra Datorer utan att få samma fel .

Mvh mpcman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag kan väl ge den här gamla tråden lite liv genom att säga att jag har samma problem. jag införskaffade mbox2 förra veckan och allt rullar på fint förutom att ett jobbigt tjut, pip ja kalla det vad man vill, uppstår så fort jag sätter på musik i itunes eller öpnnar Logic/PT. I Itunes försvinner alltså tjutet så fort jag trycker på stop. Men i både Logic och PT så uppstår tjutet bara jag öpppnar programmen. Känns som om det har att göra med när ljudkortet behöver jobba? Eftersom det är tyst när jag t.ex. surfar på nätet. Något att anmärka är även att inget tjut kommer ut ur hörlursutgången. När jag sitter med lurar funkar det fint. Men i monitorerna är det ett irriterande tjut. Det tjuter även när jag har dragit ner main på min lilla mixer. Jag måste alltså stänga av monitorerna för att tjutet ska försvinna. Jag antar att det här problemet har att göra med att lägenheten jag bor i inte är jordat. Men med mitt tidigare ljudkort hade jag inget problem alls, även fast den kördes via firewire och på samma sätt som mboxen tog ström från datorn.

Edit: Hörde nu även tjutet i hörlurarna, dock mycket mycket lägre.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
maart (oregistrerad)

jag har haft störningar på båda mina externa ljudkort (iofs firewire...) men det försvann när jag inaktiverade det trådlösa nätverkskortet. Prova det, om du har det

-martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har lånat en Mbox till min stationära Dell och jag upplever precis samma tjut.

Jag har även ett internt ljudkort (Terratec DMX Fire6) som är hur tyst som helst.

Har felsökt en hel del utan att hitta en lösning på problemet. Tänkte utföra följande idag:

- Prova att köra ut ljudet direkt till högtalarna och inte via mixern.

- Prova att byta ut USB-kabeln.

Någon har har mer info eller erfarenhet om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...