Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva lite hjÀlp med min Behringer Eurorack UB1204-Pro.

Dessa komponenter skall kopplas in:

- Behringer Eurorack UB1204-Pro

- EMU 0404 ljudkort

- FörstÀrkare av Àldre modell kopplad till tvÄ passiva monitorer

- Rode 1000 mikrofon

- Hörlurar

Jag gör musik i reason 3.0 och sjunger/rappar sedan med hjÀlp av Adobe Audition. All utrustning har varit inkopplat tidigare men efter att min bror lÄnat mixern utan att frÄga vet jag inte hur sladdarna ska sitta etc.

Är vĂ€ldigt okunnig inom omrĂ„det, sĂ„ jag skulle behöva hjĂ€lp för att en gĂ„ng för alla lĂ€ra mig de enklaste handgreppen nĂ€r man kopplar.

Finns det flera sÀtt att koppla ihop det hÀr? vilket Àr det enklaste?

Har förgÀves letat runt pÄ nÀtet och hÀr i forumet för att hitta nÄgon sorts guide över hur man gör. Verkar som om alla utom jag kan sÄnt hÀr.

Vet du inte exakt hur man ska koppla min modell av mixer kan du ÀndÄ ge en ungefÀrlig beskrivning. Det Àr bÀttre Àn inget alls.

Vore tacksam för hjÀlp!

Annons
Postat

Borde vÀl stÄ i manualen hur det ska kopplas. Om du inte har den tillgÀnglig sÄ finns den nog pÄ www.behringer.com

Postat

Koppla ljudkortets utgÄngar till stereokanal 5/6 pÄ mixern. Koppla micen till kanal 1 pÄ mixern. Se till att du har phantom-knappen pÄslagen pÄ baksidan, sÄ att micen fÄr ström. Koppla Control Room Out-utgÄngarna till din förstÀrkare med högtalarna. Koppla Main Outputs till ditt ljudkort. FÄr du inget ljud, lÀs manualen, eller tryck pÄ knappar och vrid pÄ rattarna tills det funkar.

Postat

Tack Polardark, ska testa det!

Jag har manualen, men förstÄr inte riktigt den Àn.. försöker lÀra mig vad alla termer innebÀr osv.

Om nÄgon annan har nÄgot annat förslag, sÄ skriv gÀrna!

Postat (redigerat)

Jag skulle nog koppla pÄ ett lite annat sÀtt Àn Polardark... Men enda skillnaderna Àr att jag skulle sÀtta förstÀrkaren till main out (sÄ att jag kan styra högtalare och hörlurar separat) och sedan har jag tvÄ olika alternativ hur du ska koppla till ljudkortet:

I: Aux send 1o2 -> ljudkortet. Reglera nivÄerna in till datorn mha aux-rattarna pÄ varje kanal.

II: Alt 3-4 output -> ljudkortet...? Inte sÀker, men det verkar som att man mha mute/alt34-knappen pÄ varje kanal kan vÀlja om den ska skickas ut genom de separata utgÄngarna pÄ baksidan. Finns ju en separat ("Submix") regel för det ocksÄ till vÀnster om main mix-regeln, sÄ att man kan reglera nivÄn in till datorn.

Jag har kopplat enligt #I pÄ min egen mixer, men den har ingen alternativ output, sÄ jag vet inte hur #II funkar...

Redigerat av android
Postat

Okej tackar! lÄter intressant.. problemet Àr att mina sladdar inte passar till main out utgÄngarna. Vet inte vad sÄna utgÄngar kallas, men dom ser ut som en mic-ingÄng.

GÄr det att fÄ det att fungera utan att anvÀnda main out eller bör jag köpa sÄna sladdar?

Postat

det brukar finnas adaptrar av olika slag att köpa sÄ du kan koppla sladdarna till de utgÄngar/ingÄngar du vill.

kolla clas ollson, biltema, musikbörsen eller nÄnradio/tv affÀr de brukar ha.

Postat

Jag skulle nog valja alternativ 2. Koppla utgÄngarna "alt 3/4" til ljudkortet. Monitor-forsterkaren kopplas til "controlroom out".

FĂžrdelen med detta :

Sag att du har spelat inn ett komp med gitarr, o du sedan vil spela inn vokal.

Du behÞver att lyssna pÄ den inspelade gitarren i hÞrlurarna ( som du kopplat til "phones"jacket pÄ mixern)( gitarren spelas dÄ tilbaka frÄn ljudkortet til "tape in" pÄ mixern. ) ok?

Nar du dÄ ska sjunga i mikrofonen, som du kopplar til valfri mic-inngÄng, vil du inte spela inn det redan innspelade gitarrkompet. Du trycker dÄ ner knappen som heter "mute alt 3/4" pÄ den kanalen som du kopplat micken.Ljudet frÄn micken gÄr dÄ til ljudkortet for innspelning.

Ovanfor reglerna for alt3/4, dom grÄa, finns tre smÄ knappar i en fyrkant som kallas "source" o som har en pil som pekar pÄ den volumknappen for lurarna o kontrollrummet. ( det signalet skickas dÄ ocksÄ til dina monitorer, men stang av dom, sÄ inte ljudet gÄr inn i micken igjen - det ville ge rundgÄng "feedback" )

I source valjer du altsÄ hvilket du vil lyssna pÄ i lurarna/monitorerna. Tape in= din innspelade gitarr ( eller nÄt annat ), alt 3/3 = din rÞst i mokrofonen, main mix = ville bli gitarren igjen dÄ rÞsten er skickat til utgÄng alt3/4.

Det ar ocksÄ mÞjligt att dit ljudkort spelar tilbaka bÄde gitarr o sÄng, til tape in pÄ mixern, isÄfall hÞr du bÄda nar du valjer Tape som kalla i source-"panelen"-.

Hoppas jag inte strulade till det- ja tror inte det .

Lycka til 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.