Jump to content
Annons

Vad ska man köpa?


101-Louis (oregistrerad)

Recommended Posts

101-Louis (oregistrerad)

Jag är relativt ny på inköp av gitarrer. För att vara ärlig har jag aldrig tidigare gjort ett sådant köp, och det oroar mig litet. Jag vet inte hur jag ska bete mig vid ett inköp eller vad jag ens ska köpa. Men en gitarr ska jag ha, och det är jag bestämd inför. Visserligen har jag gått över 20 och innan dess inte rört en gitarrs strängar så jag vet att jag inte söker efter någonting väldigt dyrt. Men gitarren ska vara tillräckligt tillfredsställande för att öka på motivation av fortsatt studie, så att det inte bara stoppar efter någon månad med bortförklaringen "Det var inget för mig."

Så jag ställer litet frågor som jag önskar ha svar på. Kanske kan det underlätta min nervositet inför detta köp. 😳;

Vilket är egentligen bäst och säkrast, i pris och kvalitét, när det gäller inköp av gitarr?

Ska man gå på en annons, eller göra köpet direkt i butik? Vad för slags frågor ska man ställa vid köp för att garantera sig själv en bra och funktionabel gitarr?

hälsningar

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med så måste vi göra klart vilken typ av gitarr du letar efter. Är det en akustisk, stål eller nylonsträngad? Elektrisk? Förmodligen inte tolvsträngad eftersom du är lite nybörjare.

Det generella rådet är väl att du måste testa en hel del gitarrer för att hitta en som passar dig. Köp inte för billigt. Det felet gjorde jag i min gröna ungdom. Jag köpte en Rockoman delux guldfärgad les paul kopia, vilken jag älskade och hatade. Älskade för att den var så cool och hatade för att den inte gick att stämma, tappade intoneringen, var trög och åbäkig och greppbrädan var alldeles för smal.

Det kanske kan kännas pinsammt att sitta och skramla fram tre ackord i en musikaffär, men om du inte vet exakt vad du letar efter så är utbudet större och om du struntar i prestigen och ger det lite tid, så känner du snart vad som passar dig. Att köpa begagnat per annons ger inte samma möjlighet till testande och urval.

Att redan nu komma med tips på gitarer känns överkurs tycker jag. Pallra dig iväg till närmsta gitarrhökare testa..lyssana känn, ta sedan ett par affärer till (vet ju inte var du bor...) Och kom sedan tillbaka. 🙂

edit: den gamla stavningen

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ja, just det... ska du ha en halvakustisk? En luta? En dobro? En Westerngitarr? En jumbomodell? En spansk? En massiv elgitarr?

Jag vet inte hur mycket du har, men följande bör inte göra dig besviken:

Elgitarr: Gibson Les Paul Std : 19-21 tusen beroende på färg. Trots priset, prisvärd. Unik i sin ton. Ett hantverk!

Elgitarr: Gibson Les Paul Std Premium Plus : 26 tusen. Samma gitarr fast ännu vackrare topp, vilket du får betala en hel del extra för.

Elgitarr: Gretsch Electromatica Pro Jet med Bigsby-svaj : 5 tusen. Finns i tre fina nyanser. Riktigt snygg och låter kalas med sina två mini-humbuckers. Strålande med svaj som ingår för de pengarna.

Spansk: Alhambra C3 : 3.5 tusen. Gediget märke. Snygg. Ljus gran. Bra ton.

Spansk: Enrique Keller Tarrega : 2 tusen. Klart prisvärd. Ingen logga på eller inuti gitarren! Får lita på att det är en sådan... Ljusbrun.

Western: Tanglewood 28: 2.8 tusen. Finns många modeller från dem (en för 1.9 tusen hos jam kallas "Fattigmans-Martin). Mkt populära i England. Denna modell för strax under 3 tusen låter bättre och är def. värt mellanskillnaden! Gitarrljudet är samlat även om man spelar högre!

Western: Simon & Patrick SP6 : 4 tusen. Byggda för vårt klimat och får mkt sällan sprickor! Känns aningen stor kanske i kroppen och halsen tar ett tag att vänja sig vid, men en mycket fin ton för pengarna.

Du bör låta den i affären spela på gitarren för att visa dig hur den kan låta. Sedan bör du i enskildhet själv få testa den ett tag. Naturligtvis ska du då höra efter noga om du gillar ljudet den avger, eftersom det är just det ljudet du ska leva med och som kommer att fastna på bandaren eller hårddisken sedan. Kontrollera att den känns bekväm, att du når om halsen ordentligt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)

Tack fär tipsen. De gav mig litet mer klarhet i hur jag ska gå till väga och hur kräsen jag ska vara. 😄

Jag står mellan valet elgitarr eller akustisk. En elgitarr tror jag säkert kommer höja min motivation något, men å andra sidan, en akustisk kanske är lättare att börja med?

Gibson Les Paul har jag många gånger sett och suktat efter, men jag har bestämt att en Les Paul inte får komma in i itt liv förrän jag lärt mig spela ordentligt. Just nu är jag helt enkelt inte värd en Les Paul.

Jag funderar på att besöka musikaffären redan denna vecka för att testa och ställa frågor. Jag kommer tillbaka till er när jag har nått resultat. :rolleyes: b

Göteborg ligger närmast till hands. Jag känner än så länge bara till Andréasson och MUG.

Link to comment
Dela på andra sajter

En elgitarr har mer möjligheter medan en akustisk är roligare(för omgivningen? 🙂) om du inte ska sitta hemma hela tiden.

Själv tycker jag att elgitarrer är lättare att spela, det är oftast tunnare halsar och man behöver inte trycka ner strängarna så jävligt 🙂

Fråga också i butiken vilka stilar dom tycker gitarren passar till så att du inte får någon som endast passar till en. Man vill ju börja med en allround gurka så man själv kan välja vilken väg man vill gå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är jag helt enkelt inte värd en Les Paul.

Helt rätt inställning.

Däremot ska du inte gå och köpa nåt Sk.t för 999 kr.

Det jag skulle börja med är att köpa en Epiphone vilket är Gibsons

snikvariant av Les paul gitarrer.

Dom finns i och för sig oxå i dom högre priskalsserna men du hittar nog en bra

för ca 5000 kr.

Sedan är gitarrer inget man tvunget måste köpa ny.

Jag skulle kolla efter beggade Epiphones dom borde vara rätt billiga.

Skulle den vara lite Out of shape så är det bara att lämmna in den på

intonering så är den så gott som ny....

ps. Dom riktigt bra gitarrerna kan man inte köpa nya för övrigt. Ds...

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp...

Dom flesta andra här garanterat bättre tips på vad som är bra och vad som inte är bra. Själv är jag inte så duktig på gitarr, och är pianist i grunden 🙂

Men jag köpte min första gitarr för ca 5-6 år sedan. Har lirat lite tidigare, dels 6 månader med privatlärare när jag var 12, och dels hos kompisar och så när man spelade i band.

Jag köpte billigaste möjligast nylonsträngad akustisk. Tyckte den kändes ok, satt hemma och övade massor och drog med mig gitarren på grillfester och liknande =)

Elgitarr är i princip det enda jag kör i hemmastudion (i gitarrväg), ibland stålsträngad. Men när man sitter i soffan (har 2 trappor ner till hemmastudion) och väntar, har långtråkigt eller liknande är det väldigt lätt att suga tag i en akustisk gitarr och bara plinka lite.

Så måste du välja och vet att det är elgitarr du vill ha, så köp det. Men det kanske inte är helt fel att köpa en akustisk billig gitarr också? Enkelt att bara sätta sig med. Lätt att ta med. Gör inte alltför mycket om den skulle råka gå sönder på fester eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan tipsa om att om du köper en squier telecaster i butterscotch blond så får du tillbaka varenda krona du har gett (gäller endast den färgen)...

Jag har nu haft en squier tele custom II i 14 dar och den är helt super, jag funderar faktiskt på att sälja min fender 72 tele custom...

fast jag har ju spelat i 30 år (utan att lära mig)...så jag kan ju fixa till intoneringen själv mm

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg inte för mycket pengar på gitarren, förstärkaren är mer viktig 😎

när det gäller förstäkare kan jag rekomendera:

vox ac-30 cc2 9000kr eller 15000kr, beroende på vilka element du vill ha

orange ad30 ca 15000kr

men det finns billigare alternativ som:

peavey classic 30, ca 5000kr

Laney VC30 ca 5000kr

Marshall DSL401 ca 7000kr

obs alla dessa förstärkare är combos

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv började jag med en elgura och försökte mig på Yngwie-riff det första jag gjorde... Inte så smart.. 😎

Man kan väl säga så här:

Elgura är mycket lättare att spela på, följaktligen lättare att lära sig på, fast du bör nog ha någon möjlighet att koppla den tilll nån liten förstärkare för att höra någorlunda hur bra det låter.

Börjar du med en akustisk så är de oftast lite svårare att bemästra, i alla fall när man spelar fingerspel och sologrejer. Å andra sidan, när du sedan går över till elgura så kommer du att vara bättre, flinkare och framför allt starkare i händer och fingrar.

Var det inte Gary Moore som sa att anledningen till hans grymma bends var att när han var liten hade han en usel gitarr med tjocka strängar, så han fick ta i som ett psyk för att böja strängarna? När han sedan gick över till en bättre så var han färdigtränad så att säga...

Sen beror det på vad du vill spela för musik? Om du gillar stenhård rock så lessnar du lätt om du tänkt dig att börja med att lära dig "stora visboken" på nylongitarr.

Ha bara kul i början, lär dig delar av riff på låtar som du gillar. Det känns grymt när du 1:a gången får det att låta någorlunda som din favvo-låt, även om det bara är 3 sekunder.

Vare sig det gäller el eller akustisk: Ibanez har hyfsad kvalite på sina billigaste modeller, har också hört att Cort gör riktigt bra billiga modeller nuförtiden...

Köp för fan ingen dyr eller ens mellandyr gura! Köp det sedan när du själv kan lira och känner vad som känns bra för dig!

EDIT: Köp en BILLIG förstärkare också i början, du hinner byta upp dig senare...

EDIT 2: Eeehhh... Du har kanske lirat tidigare en del? Jag fick intrycket att du knappt rört en gitarr nån gång??

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)

Jag är mycket rörd av era inlägg, tackar hjärtligt mycket. 😄

Mycket riktigt. Jag har aldrig lirat förut. (Jag tänker inte räkna med de halvhjärtade försöken på musiklektionerna under högstadiumet) Jag har haft det plötsliga, brinnande begäret att börja spela under en tid nu och tänkte ge det ett försök, inte minst för att stilla min hunger.

Jag tänker inte ge upp på er grabbar. Jag ska definitivt försöka, ge det ett halvår, ett år och se hur jag blir efter det. Jag förväntar inga direkta under, men något ska jag allt se till att skramla fram 😉 b

edit; ser det här på ett optimistiskt sätt ☺️

Redigerat av 101-Louis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men du kan förvänta dig under... Eller, i alla fall känns det som så när du lirar ditt första riff någorlunda bra 😄

Det intressanta sedan när du spelat ett tag är att du lär dig ackord och fingersättningen för nåt riff, men klarar inte av att spela i samma tempo och tajthet som originalet. Äh, skit också, tänker man, det här klarar jag inte! Sedan lirar man inte grejen på kanske ett halvår. Utan att tycka att man blivit ett dugg bättre kommer man ihåg riffet och testar det.. Helt plötsligt klarar man det utan problem! Det är en grym känsla!!

Just i början märker man verkligen att man blir bättre dag för dag, sedan blir man också bättre, det är bara det att man inte märker det på samma sätt...

Lycka till! Glöm inte meddela vad det blev för nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Elgitarr: Eiphone Les Paul 100, väldigt prisvärd i min åsikt. ~3000:-

Elgitarr: GSA 60, samma men med mer "bredd" i ljudet. ~2600:-

Elgitarr: Squier Standard Stratocaster. ~2800:-

Där har du instrument som inte ruinerar dig men du absolut kan utvecklas i.

Stålsträngad Ak: S&P SP6 Ceder, för att jag är så nöjd själv :] ~4800:-

Stålsträngad Ak: Epiphone har ett schysst "starterkit" med en klart godkänd gitarr. ~2000:-

Stålsträngad Ak: Norman, ingen koll på modeller här men ägs av samma företag som S&P, tillverkas på samma ställe men kostar lite mindre.

Nylon: Ingen koll >:[

Link to comment
Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)
Gör inte alltför mycket om den skulle råka gå sönder på fester eller så.

Om min gitarr skulle gå sönder på en fest eller liknande, skulle jag gråta hejdlöst. Inte för att det kostade mig pengar, utan för att en gitarr är en livskamrat man ska ta väl vara på. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...