Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag håller på att leta efter någon bra trumplugg. Jag har kollat lite på BFD, DFH, Drumcore och Imperial Drums XL från Scarbee. Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vad ni andra har för erfarenheter.

Det jag letar efter är bra akustiska trumljud. Jag vill att pluggen eller biblioteket ska vara lättjobbat!! Efter vad jag har förstått så är det lite pill innan man får till ljuden i BFD och DFH. Sedan undrar jag om DFH 2 endast är avsett för hårdrock? Av demot att döma så är den det. Musikstilarna jag jobbar med är Rock, Ballader, Pop och Blues.

PS. Har kollat lite på Drumcore men läste någonstans att det är en väldigt "smal" produkt. Vet någon nåt om detta? DS

/Nightroad 😆

Annons
Postat

DFH är inte bara en hårdrocksplugg, den går att använda till det mesta som skall låta riktiga trummor. Men den är inte lättarbetad. Snarare tvärt om. Det kräver en hel del arbtete med att få överhängen att låta bra. Hur mycket eller hur lite skall det läcka. Jag har pillat en hel del och inte hittat det ultimata ljudet ännu. Samma med BFD, som dock har ett lite användarvänligare gränssnitt tycker jag iallafall.

Snart kommer Claes här på forumet att prata om Scarbee 😆 Men du kan ju få höra min åsikt. Tvärt om från de andra pluggarna så slipper du ju momentet att välja bland fjorton virveltrummor och nitton bastrummor (som ju kan vara ett väldigt kärt besvär om man är lagd för sådant) eftersom Scarbee bara är ett set. men ett mycket bra sådant kan man ju lungt säga.

Har du kollat in demos?

Det allra enklaste om du vill välja en användarvänlig men ändå kompetent plugg tycker jag är native instruments Battery. http://www.nativeinstruments.de/index.php?...&ftu=26da0aa958

Battery är ju en trumsampleplayer, men med en hel del finesser. I grundpaketet ingår en hel rad hyfsat bra set som man sedan kan pilla en hel del med.

Scarbees stora set har väl kommit? Claes har flaggat för det vid något tillfälle

Något att tänka på är väl hur snabb och kompetent dator du har. Samplingarna till dfh är ju ganska många GB och den kräver kraft för att man skall kunna använda den til fyllest. 😉

Postat

Min dator bör orka med det mesta men det är just valet som är det svåra. Jag använder en 3.2 Ghz med 1 G minne. Ska eventuellt bygga ut det till 2G minne nu.

Scarbee Imperial Drums XL, tycker jag verkar mycket lovande men jag hittar ingen info eller demo på den på nätet. Inte ens Scarbees egna hemsida nämner den. Någon som vet vart jag kan finna mera info? 😆

Postat
Snart kommer Claes här på forumet att prata om Scarbee 😉 Men du kan ju få höra min åsikt. Tvärt om från de andra pluggarna så slipper du ju momentet att välja bland fjorton virveltrummor och nitton bastrummor (som ju kan vara ett väldigt kärt besvär om man är lagd för sådant) eftersom Scarbee bara är ett set. men ett mycket bra sådant kan man ju lungt säga.

Scarbees stora set har väl kommit? Claes har flaggat för det vid något tillfälle

Är jag så lätt att genomskåda...? 🙂😉

Jag tycker ärligt talat att Imperial Drums knockar det mesta, men självklart är de mest omfattande kiten tungdrivna, så mycket RAM rekommenderas. Om man trivs i BFD, så finns det tillgång till konvertering om man har SID också - så kan man jobba med SID utan att ha HALion. Fast å andra sidan kommer ju XL med HALion Player som motor, så då behöver man inte längre någon sampler för att köra det, eftersom hela paketet kör som plugin i stället. 🙂

Jag har flaggat lite extra här också: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=15790 😉

Postat

Jag har nog börjat haja vad det är jag ska skaffa nu men... om jag lite osökt kan få möjligheten att glida över på ett annat samtals ämne så vore det trevligt. 😉

Det är nämligen så att jag har ska skaffa mig en Sample player också. Jag har kollat på Nativeinstruments Kontakt och Kompakt. Viken ska jag välja? Jag är ute efter en ren samlingsuppspelare. Jag kommer inte arbeta med att själv sampla eller editera ljuden på djupet!! Jag vill endast använda mig av färdiga samplingsbibliotek. Däremot så vill jag att uppspelaren ska klara av att hantera hyfsat avancerade bibliotek, typ Quantum Leap 56 Stratocaster etc.

Kan någon ge mig ett gott råd? 🙂

Postat

En riktigt bra sampler är grunden i en bra hemstudio tycker jag. Jag skkulle nog gå loss på kontakt. Kompakt saknar en del av de grejor som kan vara roliga att leka med. I paketet ingår också en hel del bra grundljud. (finns väl ett test i tidningen studio om jag inte minns fel. kommer inte ihåg vilket nummer)

Alternativet om du kör Cubase är väl Halion då. 😉

Postat

Laddade just hem demon av Kontakt och laddade in den i datorn. Resultatet blev för mig 😳 . Nåja.... vi är väl inte alla lika smarta. Halion känns för mig ungefär lika invecklad som Kontakt. Jag får väl se vad det blir. Kompakt känner jag ju igen sedan tidigare då jag kör Artist Drums pluggen som bygger på Kompakt spelaren. Tack för tipset ändå...!

Postat

Om jag kommer ihåg rätt, så ingår det fler användbara ljud till HALion än till Kontakt - och Kontakt är mer för den som vill pilla med ljuden, medan HALion är mer för den som bara vill spela... Själv kör jag med HALion och är mycket nöjd. 😳

Postat

Kompakt fungerar ypperligt som motor till ljudbibliotek. Exempelvis hänger det med en Kompakt Player till EastWest's stora bibliotek - men jag skulle personligen inte välja att använda den till samplingsbibliotek som är avsedda att köras i Kontakt eller HALion, eftersom biblioteken oftast bara innehåller uppsättningar till de stora versionerna...

Postat

Vilket i sin tur resulterar i att ljuden inte spelas upp lika realistiskt i Kompakt då alltså? Har jag försått det hela rätt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.