Jump to content
Annons

Effektpedaler


eddde

Recommended Posts

Annons

Jag kan inte svara på just de pedalerna. Men generellt så räcker det inte bara med att det är rätt spänning. Adaptern måste också klara att lämna tillräckligt med ström. Om en ansluten apparat till exempel kräver 1 A / 9 V och adaptern bara lämnar 500 mA / 9 V så räcker den inte till.

Generellt sett så räcker inte detta alltid till heller. Vissa nätaggregat/adaptrar har stabiliserad spänning. Andra inte. Liksom vissa apparater kräver stabiliserad spänning, och andra inte. Vissa apparater som levereras med en ostabiliserad adapter går att använda med just den adaptern för att de är avpassade för varandra. Men fungerar kanske inte tillförlitligt med en annan ostabiliserad adapter som har andra egenskaper.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för utförligt svar. Men när jag ändå är inne på pedaler har jag en annan fundering:

kan man köra en Multieffektet, tillsammans med en annan pedal?

ex: en Distpedal med multieffektens Wah eller Reverb? eller måste man använda multieffektens dist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en annan grej som bekymrar mig angående strömmen, om jag vill ha flera pedaler inkopplade, men inte vill ha en sladd på 3 meter mellan varje pedal, finns det färdiga "korta" kablar att köpa? och som har en kontakt som är "invikt" istället för rak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns korta vinklade sladdar sk patchkablar som är perfekta att ha mellan pedalerna. Det finns även strömadaptrar som kan ge ström till flera pedaler och med hjälp av en viss sladd så kopplar du in alla pedalerna.

Ifall du ska använda en distpedal och en multieffekt så rekommendar jag att du strippar multieffekten så mycket som möjligt ifrån antalet effekter på ett "ljud". Det brukar nämligen ofta låta grötigt och för "processerat". Men det är bara att testa sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...