Jump to content
Annons

every day


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:every day

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:kanske lite poppigare än vanligt???

LÅTLÄNGD:2 drygt

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex. 4,3

STATUS: Skiss/texten är inte helt klar 😱

LÅTLÄNK:every day

En låt i 120bpm vilkeet inte händer så ofta för mig iaf....vill gärna ha kritik om det funkar eller om det bara är att dumpa 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett snabbt svar:

Det är klart att det funkar Karl men jag har lite svårt att få tag i beatet/kompet. Det behöver "tydliggöras". Men som skiss är det lovande!

Och alltid skönt att höra din röst 😉

Jobba vidare på tydligheten i svänget!

edit: Jag får lära av min 10-månders dotter;

Hon började självsvänga i knät i 4-takt och kröp sedan ner på golvet och började klinka på en gitarr som låg på golvet.....så det funkar nog 😄😄😄

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt svar:

Det är klart att det funkar Karl men jag har lite svårt att få tag i beatet/kompet. Det behöver "tydliggöras". Men som skiss är det lovande!

Och alltid skönt att höra din röst 😄

Jobba vidare på tydligheten i svänget!

Tack för det snabba svaret 😄 jag håller på att analysera ett helt annat beat...återkommer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du försöker dig på lite snabbare tongångar. Tycker helt klart att det funkar. Hör gärna fler lite snabbare låtar så breddar du ditt spektra än mer. Känns som du har mycket kvar att finna i ditt låtsnickrande (Ej elakt menat 😄😉 )

Ändra nu inte trumkompet helt för jag tycker "shuffle"-känslan som ger en "tågtuffande" känsla är skön i en sådan här låt som inte direkt har någon jättetydlig refräng. Kanske skulle komma in lite stråkar i form av en ensam violin (synful som jag vet du jobbat med) i ref.

Kanske skulle prova ngn annan bas då denna låter lite väl synthig till din musik.

Har du fått rätt på Synful förresten. Läste i någon av dina postningar att du ibland fick det att låta bra men att det ibland lät kasst. Du vet om att det endast funkar i 44.1 khz? (Säger det för jag själv undrade över varför jag inte kunde använda det, har ett Audigy som är låst till 48 khz 😄 )

Keep it up! 😄

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Karl!

Måste bara säga att jag gillar din lite raspiga och "äkta" sång skarpt, speciellt falsetten. låten är skön och lite annorlunda.. Skönt driv.. Håller dock med Matthew om basljudet.

Är inte än nån ljud-guru men tycker att mixen låter helt ok i mina öron.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar låt!!!

På med vispar som får spela ganska fritt lägg en stadig baskagge och en något enklare bas men med samma knorriga härliga ljud.

Jag skulle nog testat detta om jag suttit i prod stolen.

Fick just ett samtal från Daniel Lanois som sa att han var avundsjuk.

Mera mera mera.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt, bra röst och skönt sväng.

Mixen låter inte bra i mina öron, för mörk och väldigt grumlig.

Tycker att du skall dra upp gitarren mycket mer och kanske klippa till basen med en kraftigare kompressor.

Vet inte om du vill ha det så men trummorna ligger också väldigt lågt.

Tror att det hade blivit snyggare om man höjt dom lite och kanske panna lite - låter som allt ligger dead center.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pwayne...Knepigt det där med beatet men jag tror att det är gitarrfiguren som stället till det i verserna, den går liksom över taktstrecken... 😛😄

Matthew L...kul att du har synpunkter 😎 att den går i 120bpm betyder för mig inte värsta draget...jag har mitt stuk och har svårt att frigöra mig..tex. jag ville ha en annan sångmelodi lite lättare liksom ...men efter ett par tagningar är man där igen 😮 men den är inte helt klar än så man vet inte :rolleyes:

Richie76...roligt att du gillar stuket på rösten 😱 den låter annorlunda dag från dag... (tycker jag iaf)

emser....du kan gärna få sitta i stolen...jag är ute och slirar till och från och skulle behöva lite styrning 😛 roligt att du har så kända bekanta 😎

Grannen...tackar för din ärlighet 😆 men det är väl i grunden det viktiga att man inte förlorar sitt utryck genom att blanda korten efter vad som gäller just nu eller på listorna...det varar inte i längden....

Staplegun...Jag har halvdålig koll på det tekniska och är nöjd när man kan urskilja något öht...men det har blivit bättre sen jag joina forumet 😉 funderar på att skaffa en fysisk mixer som funkar med cubase där man kan dra i reglarna istället för att greja med musen ...det är så roddigt tycker jag...tack för tipsen, ska ändå lägga om sång och lite annat så jag ska prova dina tips .......

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att skaffa en fysisk mixer som funkar med cubase där man kan dra i reglarna istället för att greja med musen ...det är så roddigt tycker jag...tack för tipsen, ska ändå lägga om sång och lite annat så jag ska prova dina tips .......

Markera en kanal och använd piltangentera för subtila förändringar? Eller sänk bara mousesensen rejätl så får du riktigt mycket bättre känsla på det där lilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att skaffa en fysisk mixer som funkar med cubase där man kan dra i reglarna istället för att greja med musen ...det är så roddigt tycker jag...tack för tipsen, ska ändå lägga om sång och lite annat så jag ska prova dina tips .......

Markera en kanal och använd piltangentera för subtila förändringar? Eller sänk bara mousesensen rejätl så får du riktigt mycket bättre känsla på det där lilla.

Sorry...du snackar med en newbee...mousesensen??? du kanske bara skojar?? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att skaffa en fysisk mixer som funkar med cubase där man kan dra i reglarna istället för att greja med musen ...det är så roddigt tycker jag...tack för tipsen, ska ändå lägga om sång och lite annat så jag ska prova dina tips .......

Markera en kanal och använd piltangentera för subtila förändringar? Eller sänk bara mousesensen rejätl så får du riktigt mycket bättre känsla på det där lilla.

Sorry...du snackar med en newbee...mousesensen??? du kanske bara skojar?? 😠

OK....I get it....sorry

FORTSÄTT ATT LYSSNA

every day

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite grötigt, tycker jag... Allt sitter inte som det ska här. Men din röst är som vanligt bubblande bra, med bra uttal, som vanligt! Lite poppigare var det, ja. Men jag tykcer att du är bättre på det du gjort förut. Gör lite mer Long Way Home-liknande saker, det skulle jag gilla och det är det jag tycker du är bäst på! 😱

Bra gitarrspel! 😆

\\Dana 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite grötigt, tycker jag... Allt sitter inte som det ska här. Men din röst är som vanligt bubblande bra, med bra uttal, som vanligt! Lite poppigare var det, ja. Men jag tykcer att du är bättre på det du gjort förut. Gör lite mer Long Way Home-liknande saker, det skulle jag gilla och det är det jag tycker du är bäst på! 😄

Bra gitarrspel! 😄

\\Dana 😄

Tack Danabacken för lyssningen....ja denna är lite mer komplex än Long Way Home...men den måste få provas och det var därför den fick se dagens ljus....gitarrerna är roliga att spela då dom går emot varanndra och det är en utmaning för mig att spela..verkligen...men det är säkert saker som inte sitter ännu 😱😆 och vad beträffar long way homestuket så kommer det säkert fler 😄😉

fortsätt lyssna

every day

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt arrangemang men här är det sången som är den svaga länken. Den känns inte speciellt klockren. Öva och bli bättre eller tvångsrekrytera en sångare så kommer det här att lyfta.

Tack Pluffo...Jag tror inte det hjälper att öva...jag har sjungit så länge jag kan minnas och nu förtiden accepterat min röst som den är men kanske borde man ta in nå'n annan?? 😎🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hit efter hit...makalöst! Gillar konstrasten långsamma sången mot den snabba shuffletakten och den utsökta gitarrfiguren med varianter.

Några skitsaker:

Ljudkvaliten är bättre än den på förra men inte lika bra som på Long Way Home.

Låter nästan mono nu, var är panoreringen? Lite grumsigt låter det om basen, chorus? Nån liten otajthet hör t o m jag men va f.. det viktigaste är feelingen och den gör mig glad att jag är forummedlem. 🙂

Varför hör jag inte din musik på radion och vad hände med studioinspelningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt driv och sköna gitarrer. Låter nästan lite som 12str på sina ställen?

Men basen låter hemskt i mina öron.. inget illa ment.. hade varit kul att höra en vanlig hederlig basgitarr ist. 🙂

flintan,,,,himla tjat om basen 😆😄 ...Ja...inte är den särskilt bra 😄🙁 ...men det ska fixas till...kul att du gillar 🙂

(e)....Tack för att du lyssnar.... 😄 ...jag PM:ar dig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Pluffo...Jag tror inte det hjälper att öva...jag har sjungit så länge jag kan minnas och nu förtiden accepterat min röst som den är men kanske borde man ta in nå'n annan?? 😆🙂😄

Fattar inte vad han snackar om pluffo. Jag tror de flesta här håller med mig om att just rösten är din verkliga styrka (den och melodierna förståss). Kanske körerna skulle kunna göra av någon annan, men sluta inte sjunga Karl.

Jag gillar också upptempo gillar shuffelbeatet så det skall absolut vara kvar. Annars lät inspleningen underligt mellanregistrig. Det är något underligt med sångljudet. Det låter som att det krockar med syntmattorna. Jag är inte säker på att jag gillar reverbet heller.

Ibland får jag känslan av att jag skulle vilja höra dig verkligen ta i och skrika lite. Jag skulle vilja pressa ur de där sista fem procenten ur din röst.

Annars håller det god klass. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sweet! GIllar gitarrmattan mot sången! Dock håller jag med om att det är nåt märkligt med sångljudet. Låter nästan som om det fasar ?

Tappar du till ett reverb med för låg "mix"? Alltså för mycket av orginalkällan som går ut?

Kan vara jag som är förvirrad oxå. Men det låter lite skumt. Annars är allt prima. Håller med Egget om att du INTE skall sluta sjunga!

Man blir på skönt humör av det här. Bra jobbat!!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Pluffo...Jag tror inte det hjälper att öva...jag har sjungit så länge jag kan minnas och nu förtiden accepterat min röst som den är men kanske borde man ta in nå'n annan?? 🙂  😆  😄

Fattar inte vad han snackar om pluffo. Jag tror de flesta här håller med mig om att just rösten är din verkliga styrka (den och melodierna förståss). Kanske körerna skulle kunna göra av någon annan, men sluta inte sjunga Karl.

Jag gillar också upptempo gillar shuffelbeatet så det skall absolut vara kvar. Annars lät inspleningen underligt mellanregistrig. Det är något underligt med sångljudet. Det låter som att det krockar med syntmattorna. Jag är inte säker på att jag gillar reverbet heller.

Ibland får jag känslan av att jag skulle vilja höra dig verkligen ta i och skrika lite. Jag skulle vilja pressa ur de där sista fem procenten ur din röst.

Annars håller det god klass. 🙂

Tackar Egghuvud...allvarligt har jag väl inga planer på att sluta sjunga 😏😉 och ju mindre autotuner jag använder desto bättre känns det, det får bli ett uttryck i rösten istället...du har ju hört dom första postningarna med låtar där jag hade alla möjliga effekter på sången nästintill oigenkännbart den mänskliga rösten... 😏

Har en del annat material där det är lite mer tryck i rösten...får se vad det blir av det framöver....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul när det kommer en ny Karl-låt på forumet, eftersom du har så mycket sköna låtideér. 😆

Jag har på nån tidigare låt av dig sagt att det låter som två olika låtar som spelas samtidigt. Nu tycker jag att du är där igen! Eventuellt tror jag att du behöver trummor o bas med lite mer stadga för att styra upp hela arrangemanget. Mycket som är bra annars, som vanligt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Karl! Mit först intryck var att kompet var alldeles fär ettrigt och studsande på någott sätt.  🙂  Men nu har jag lyssnat på låten en tre fyra gånger och det känns som att du hittat ett komp som skulle passa bra på en skiva med ditt övrigamarerial som du demat på forumet. Ditt sätt att sjunga behöver och törs jag inte komentera. Risken är att du skulle tro att jag friade då! 😛  Strörde mig som sagt på låten vi första lyssningen stängde av den efter andra repeatet. Gick och tog in ved och märkte att jag studsade ganska ättrigt. 😆 Om du får till självsvängningar och ofrivilliga studsningar hoss follk så är väll det ett gott betyg.

Nu har jag som sagt lyssnat in mig på låten och är åter igen övertygad om ditt stuk.  (lyssnade nog lite för kritiskt först bara)

😄

😳😉

Fortsätt att lyssna

every day

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul när det kommer en ny Karl-låt på forumet, eftersom du har så mycket sköna låtideér. 🙂

Jag har på nån tidigare låt av dig sagt att det låter som två olika låtar som spelas samtidigt. Nu tycker jag att du är där igen! Eventuellt tror jag att du behöver trummor o bas med lite mer stadga för att styra upp hela arrangemanget. Mycket som är bra annars, som vanligt. 😱

Jag kan lova dig att jag sitter i bara ett rum 😆 nää ra, jag kanske förstår vad du menar...jag ska försöka styra upp det hela 🙁

Fortsät lyssna

every day

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Känns som en resa med ett gammalt trätåg från sent 1800-tal...resan ringlar sig i ett stadigt puttrande tempo genom de vårgröna bergspartierna i skottland. Fåren och kossorna på åkrarna står och stampar takten...Solen skiner i mina ögon och jag ler och lyssnar :rolleyes:

Wow...riktigt skönt återigen!...Du har som sagt en förmåga att ständigt göra nya och skönt vackra grejer...Det låter så snyggt och äkta liksom. Love it!

Dock måste jag hålla med egghuvud om att det låter lite mellanregistrigt...Rösten skulle kanske mjukas till en aning för att få lite mer botten och inte så rent och cleant/hårt ljud.

Syntbasen gillar jag...en liten kontrast liksom.

Som sagt tidigare, du gör för jävla skön musik så jag kan bara se fram emot nästa som dyker upp i kollektionen. 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som en resa med ett gammalt trätåg från sent 1800-tal...resan ringlar sig i ett stadigt puttrande tempo genom de vårgröna bergspartierna i skottland. Fåren och kossorna på åkrarna står och stampar takten...Solen skiner i mina ögon och jag ler och lyssnar  🙂 

Wow...riktigt skönt återigen!...Du har som sagt en förmåga att ständigt göra nya och skönt vackra grejer...Det låter så snyggt och äkta liksom. Love it!

Dock måste jag hålla med egghuvud om att det låter lite mellanregistrigt...Rösten skulle kanske mjukas till en aning för att få lite mer botten och inte så rent och cleant/hårt ljud.

Syntbasen gillar jag...en liten kontrast liksom.

Som sagt tidigare, du gör för jävla skön musik så jag kan bara se fram emot nästa som dyker upp i kollektionen. 🙂  🙂

Tackar såå mycket...PetePizza...Du kan konsten att måla upp bilder 🙂 låter nice...har alltid velat till Skottland 😄😉

jag ska jobba lite med mixen och lägga på ny sång.....när jag får tid....

kul att du gillar 🙂😎

Fortsätt lyssna

every day

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten, drivet, gitarren 😄 Det känns sådär lite trösteligt ibland i dina låtar, som här 😆 Men tycker att det är för mycket "drivande" instrument i arret, trummor, gitarr och bas, som nu måste trängas i ljudbilden -....Dra ner något där...Förstod inte kommentaren om din röst - den är ju kanon 😉

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...