Jump to content
Annons

Skicka samplingar till olika kanaler


Sunseeker (oregistrerad)

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)

Hallå!

Jag testkör nu Battery 2 som verkar va riktigt bra. Jag funderar bara på om man

kan styra en viss sampling i "matrixen" till en specifik kanal eller om man måste lägga hela Battery på en kanal.

Försöker spara processorkraft och vill helst bara starta Battery en gång, men vill samtidigt kunna lägga olika delay och effekter på olika samplingar i programmet. Finns det något smart sätt att lösa detta utan att behöva starta Battery flera gånger?

Nu laddar jag en enhet av Battery och använder den till bara kicken (lägger på kompressor m.m.). Sedan laddar jag en annan enhet för hihats osv. Känns inte speciellt effektivt, men jag har förmodligen bara grovmissat något :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Testkör" ? 😮

Även om du laddat ner en piratversion så följer det väl med en manual?

Svaret på din fråga bör du kunna lista ut själv om du bara har en uns av logisk problemlösningsförmåga. Vilken sequencer kör du?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Sunseeker (oregistrerad)

Testkör man inte ett program om man laddat ner demon??

Jag har försökt få till det men inte lyckats, så jag är förmodligen dum i huvudet.

BTW: Tack för ett trevligt och givande svar 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Testkör man inte ett program om man laddat ner demon??

Jag har försökt få till det men inte lyckats, så jag är förmodligen dum i huvudet.

BTW: Tack för ett trevligt och givande svar 😮

Det följer väl med en manual med demon?

Varsågod 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunseeker (oregistrerad)

Vad är meningen med att hänvisa till en manual? Då kan dom väl lika gärna lägga ner detta forum.

Forumet är till för alla, både de som vill läsa manualer från pärm till pärm och de som tycker det är bekvämt och smidigt att kunna få hjälp på (enligt min mening ett oftare mer effektivt sätt via detta forum). Speciellt när det gäller en programvara som eventuellt inte ens ska inhandlas.

Att svara på inlägg, dumma eller ej, är helt valfritt. Så idi*tsvar som dina känns helt onödiga och rent ut sagt märkliga...

Men hej, det är bara min åsikt. Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

frans m (oregistrerad)

När du laddar en sampling i Battery kan du välja vilken midikanal den ska styras av. Markera samplingen och välj Cell Contol -> MIDI 1-16. Då behöver du bara använda en Battery enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunseeker (oregistrerad)

Jag lyckades styra vilken midikanal som ska styra vilken cell, problemet var att jag ville lägga separata effekter på varje kanal. Tidigare har jag lagt insterteffekterna i ARR-vyn på själva VST-instrumentet, vilket gjorde att alla kanaler som använde det instrumentet fick samma effekter.

Givetvis ska insterteffekterna i detta fall läggas på respektive kanal i mixern istället, jag hade bara lite hål i huvudet 😕 Tack för korta bra svar dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade vilken sequencer du använde, för att försöka hjälpa dig, men det svarade du inte på 😕 Då får du väl skylla dig själv.

Att bestämma vilken ljudkanal som cellen ska skicka ljudet till är ju sjukt lätt att lista ut med simpel logik:

"Hmm, hur ska jag göra för att skicka ljudets ljud ut/output till en annan kanal? Hum, om jag kollar på Output i Battery så kan jag välja kanal. Kanske det är där jag väljer det?"

Manualer och forum är mer eller mindre överflödiga om man har god PBL-förmåga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade vilken sequencer du använde, för att försöka hjälpa dig, men det svarade du inte på 🥰 Då får du väl skylla dig själv.

Att bestämma vilken ljudkanal som cellen ska skicka ljudet till är ju sjukt lätt att lista ut med simpel logik:

"Hmm, hur ska jag göra för att skicka ljudets ljud ut/output till en annan kanal? Hum, om jag kollar på Output i Battery så kan jag välja kanal. Kanske det är där jag väljer det?"

Manualer och forum är mer eller mindre överflödiga om man har god PBL-förmåga. 😄

Skärp till dig nu, du verkar ha glömt hur det är att vara nybörjare. Förstår man inte alla termer så kan en manual lätt bli svår att förstå, dessutom så är det faktiskt ofta lättare att fråga kunnigt folk på ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärp till dig nu, du verkar ha glömt hur det är att vara nybörjare. Förstår man inte alla termer så kan en manual lätt bli svår att förstå, dessutom så är det faktiskt ofta lättare att fråga kunnigt folk på ett forum.

Nej, det har jag faktiskt inte. Jag är autodidakt Cubase, Reason, Logic, SoundForge osv. Om det är något jag inte förstår så försöker jag klura ut det själv med logik.

Jag är trött på människor som knappt tycks verka anstränga sig för att ta reda på svaret själva.

Jag försökte uppmuntra honom till att lösa problemet själv. Du kanske känner till hur Sokrates lärde en slav hur man löste ett geometriskt problem, bara genom att ställa frågor till slaven. Om man inte lär sig att ta reda på saker själv så kommer man ingenstans, och det här problemet var verkligen simpelt. 🙂

Du kanske känner till det här kinesiska ordspråk:

"Ge människan en fisk och du kommer att ge honom mat för dagen. Lär honom fiska och du kommer att ge honom mat för livet."

Jag försöker få folk att börja tänka lite självständigt med andra ord 😛

och PBL betyder Problembaserat Lärande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nito_ (oregistrerad)

Jeg må si meg litt enig i Cmos her...men igjen...ikke enig...Det går an å være litt mildere i måten å snakke til folk på. Ja! det er mye pirat kopiering der ute, men bare fordi man testkjører et program betyr ikke det at man har lastet ned hele programmet fra nettet. Det er ikke så lenge siden den lå en demo versjon av Battery 2 på cd/dvd'n til et populært musikkblad...og det får man kjøpt i affären...

Anyways, som en annen sa her tidligere så er det mulighet for å velge hvilken utgangskanal de forskjellige "cellene" skal bruke rett over volum faderen(ned og til høyre)

-Nito

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur demo'n funkar, men man får först gå in under preferences (tror jag det var, sitter inte vid datorn nu) och tala om hur många mono och stereoutgångar battery ska skicka vidare till exempelvis Cubase, sedan starta om pluggen.

För att få separata effekter på respektive pad går du sedan in på respektive kanal i Cubasemixern ( när du har talat om för Battery vilka utgångar respektive pad ska ha..detta kan givetvis göras i efterhand.)

I SX 2 och 3 sköts detta automatiskt.

Om du har SX 1 så tror jag att du får skapa dessa utgångar genom nya audiokanaler och sedan routa Battery's olika utgångar - manuellt.

Lycka till - det går att göra som du vill, men kan vara lite olika bökigt beroende på vilken version av Cubase du har.

Kör hårt.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...