Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För flera Ă„r sedan hörde jag en skivproduktion mixad i en lokalstudio i Östergötlan baserad pĂ„ rullbandare vid namn FOSTEX R8 och ett enklare mixerbord med tvĂ„ effekttappningar och bra reverb.

Finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som kan mixa en tre-dimensionellt pÄ det sÀttet. Vad jag menar med tre-dimensionell ljudbild Àr att man kan höra djupet, bredden och allting i princip som du kan höra i en stereo. Jag vet att det Àr flera proffsljudtekniker och producenter som har gapat nÀr de har hört den skivproduktionen pÄ det sÀttet.

Fred

Annons
Postat

Av intresse.....

Vad Àr det för produktion?...i vilken studio spelades den in?

Är sjĂ€lv frĂ„n östergötland

Postat
För flera Ă„r sedan hörde jag en skivproduktion mixad i en lokalstudio i Östergötlan baserad pĂ„ rullbandare vid namn FOSTEX R8 och ett enklare mixerbord med tvĂ„ effekttappningar och bra reverb.

Finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som kan mixa en tre-dimensionellt pÄ det sÀttet. Vad jag menar med tre-dimensionell ljudbild Àr att man kan höra djupet, bredden och allting i princip som du kan höra i en stereo. Jag vet att det Àr flera proffsljudtekniker och producenter som har gapat nÀr de har hört den skivproduktionen pÄ det sÀttet.

Fred

Det sitter inte i prylarna, det sitter i ljudteknikerns kunskaper. Om jag och Michael B Tretow skulle mixa samma material, och jag hade tio gÄnger större budget Àn han, skulle hans mix ÀndÄ vara tio gÄnger bÀttre Àn min.

Att mixa in djup i ljudbilden handlar framförallt om att anvÀnda reverb och delay pÄ ett klokt sÀtt. Det behöver inte vara dyra burkar, men man mÄste veta hur man gör.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Precis som Vogel sÀger handlar det om kunskaper att anvÀnda reverb osv rÀtt, men det finns genvÀgar(sen hur bra de Àr vet jag, troligen sÀmre men enklare). t.ex. behringers

edison EX1

Postat

...och att Micke tretow förmodligen skulle blanda in vanlig mickning av Àkta rum oxÄ...för att fÄ en mer "melerad" mix...som han sjÀlv uttrycker det ibland... :rolleyes:

/D

Postat

M-S?

Vet inte om det Àr den typen av effekt du far efter. Om sÄ...

...skaffa en billig Phonic mixer sÄ har du "3d tvÄvÀgs-stereo".

I vanliga fall behöver man 2 st mickar för att kunna göra en M-S inspelning. En cardioid för M-signalen och en 8:a för S-signalerna. För att mixa behövs 3 kanaler Mic in. En för M-signalen och tvÄ för S-signalerna. Den cardioida micken riktas mot ljudkÀllan. 8:an riktas sÄ upptagning sker 90 grader höger/vÀnster frÄn den cardioida mikrofonens riktade upptagning. 8:ans signaler Àr kontra-fas.

En mixer med M-S funktion klarar sig med tvÄ kanaler. Den jÀmna kanalen motsvarar S-signalen (omvandlar en monosignal till S- och S+, fas-skiftade signaler) medan den udda kanalen gÄr som M-signal.

Med M-S skapar man "en ytterligare dimension" och hanteras mixen rÀtt sÄ kan man skapa ett grymt rum i mixen. Hur man anvÀnder M-S funktionen begrÀnsas av fantasin. Man kan tex koppla syntens R-signal till kanal 1 och L-signal till kanal 2 och slÄ pÄ M-S... Lek och lÀr!

VÀlljudande och rÀtt anvÀnt reverb i sin tur gör det ju inte vÀrre direkt...

Att Phonic har funktionen Àr förvÄnande dÄ mÄnga av dyrare mixrar saknar funktionen. Visst kan man göra det å traditionella metoden med tre kanaler men... Varför?

Vill man enkelt testa sÄ köper man en Phonic MM1002 med rek utpris 695:- ink moms. Det kan man f-n bÄde mista och ha.

Kanske inte detta du far efter?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.