Jump to content
Annons

kompressor/reverb/EQ inställningar för bl.a sång


hobbex2004

Recommended Posts

Hej,

det här med inställning av kompressor, EQ och reverb osv är inte helt lätt, spec när det kommer till sång, men även trummor o andra instrument.

Helst av allt skulle jag vilja ha ett gäng bra presets för de inbyggda effekterna i Cubase (sx3).. Jag vet att det är en smaksak, o varierar kraftigt, men vill bara ha lite default inställningar som man kan utgå ifrån och sen ratta vidare på egen hand.

De standardeffekterna jag använder och vill ha hjälp med är:

*Reverb A

*Dynamic Compressor med limiter (minns inte namnet)

*Multiband Compressor (denna är bra, men tar tydligen väldigt mkt CPU-kraft)

*Den vanliga EQ:n

Finns det nån bra sida eller tråd där man kan få lite hjälp/tips om just detta?

Vore även tacksam för lite "regler" och tips kring ämnet..

MvH,

Hobbmeister

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De e riktigt besvärligt att sleva ut presets och sånt, för de beror väldigt mycke på vad du har för utrustning och hur du spelar in som avgör hur du ska ratta. Sjunger du nära och lågt eller längre ifrån och skriker. har du tex en mic som reagerar snabbt på små ändringar i ljudet när du spelar in nära och dynamiskt så får du mest mikkla lite individuellt tills det stämmer. Skulle du tex mangla ner det med en kompressor så skulle de låta ganska sliskigt att höra månhåleljud och smackande å skit :rolleyes:

fan. vet inte ens varför jag svarar på dehär när jag inte har något vettigt att säga. de finns nog nån som vet bättre några basic grejer man kan göra ändå som är mer oberoende av allt. Nåt vettigt ska kan jag säga iallafall. Om du skriver vad det är för sång du är ute efter, vad du spelat in den med och hur du spelat in den blir det lättare att hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...