lodger Postat 14 april 2004 Postat 14 april 2004 Vad Àr skillnaden egentligen nÀr det gÀller att ominstallera XP eller att omformatera datorn? KÀnner ni till nÄt stÀlle pÄ internet man kan lÀra sej omformatering?(helst pÄ svenska) Det var nÄgon som skrev att man bör Äterinstallera XP en gÄng om Äret pÄ en musikdator dÄ menade vÀl han ominstallera?det Àr vÀl bara att köra windows xp cdŽn, eller Àr det nÄgot speciellt man bör tÀnka pÄ?
Utan Namn Postat 14 april 2004 Postat 14 april 2004 NĂ€r du formaterar datorn sĂ„ tar du bort allt som finns pĂ„ datorn. NĂ€r du ominstallerar xp sĂ„ finns allt kvar bara att du lĂ€gger inte alla win filer igen.. typ.. Finns vĂ€l ingen annledning att ominstallera xp om du inte har problem med datorn? GĂ„r den bra sĂ„ kör pĂ„ đ Men ska du ominstallera sĂ„ Ă€r det bara sĂ€tta i skivan och ta "installera".
Sepejens Postat 18 april 2004 Postat 18 april 2004 NÀr du formaterar en hÄrddisk rensas rotkatalogen pÄ disken, typ. I rotkatalogen ligger "pekare" som visar varpÄ disken alla filer ligger. NÀr rotkatalogen töms gÄr det dÀrför inte att hitta filerna pÄ disken lÀngre. Filerna, all din data, "försvinner". NÀr du installerar om ditt operativsystem installerar du helt enkelt om ditt operativsystem. Kan vara bra eller nödvÀndigt om det inte fungerar som det ska eller sÄ. Kanske. Men om allting gÄr som det ska sÄ.. Skit i det.
robertus Postat 20 april 2004 Postat 20 april 2004 Bry dig inte om att ominstallera en gĂ„ng om Ă„ret. varför ska du fixa nĂ„t som inte Ă€r trasigt. En ominstallation bara tar tid och "sliter" pĂ„ disken. DĂ€remot skadar det inte att köra en defrag lite dĂ„ och dĂ„ đ NĂ€r det gĂ€ller formateringen sĂ„ Ă€r det vĂ€l sökvĂ€garna till informationen som försvinner eller. Jag menar, all information/data kan hĂ€mtas tillbaka med hjĂ€lp av speciella program Ă€ven efter en formatering, eller đ
classic Postat 20 april 2004 Postat 20 april 2004 NĂ€r det gĂ€ller formateringen sĂ„ Ă€r det vĂ€l sökvĂ€garna till informationen som försvinner eller. Jag menar, all information/data kan hĂ€mtas tillbaka med hjĂ€lp av speciella program Ă€ven efter en formatering, eller đ ...sĂ„vida du inte nollformaterar.
hackeman Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 (redigerat) Om du upplever din dator som vĂ€ldigt lĂ„ngsam kommer du sannolikt att uppleva markant förbĂ€ttring om du ominstallerar XP helt. Och med "helt" menar jag att du ska Ă€ven formatera om disken (iaf den disk XP ligger pĂ„) sĂ„ att du fĂ„r bort allt annat junk. Att bara installera XP ovan pĂ„ sig sjĂ€lv pĂ„ nytt ger lĂ„ngt ifrĂ„n samma effekt. Det ger förmodligen istĂ€llet mer problem Ă€n innan, sĂ„ dĂ„ kan du lika gĂ€rna lĂ„ta bli. Mao mĂ„ste du backa upp dina data till CD/DVD eller annan disk innan omformattering och ominstallation. Efter XP installationen mĂ„ste du dessutom pĂ„ nytt installera ALLA PROGRAM OCH DRIVRUTINER som inte XP har inbyggt - sĂ„ se till att du har dessa innan du omformaterar! TĂ€nk oxĂ„ pĂ„ att alla dina data inte ligger under "My Documents". Det mesta ligger dock i din profil under "C:\Documents and Settings\[username]" men mĂ„nga icke-Microsoft program lĂ€gger data pĂ„ andra stĂ€llen oxĂ„. Inget raskt och riskfritt ingrepp alltsĂ„. đ Ett annat alternativ Ă€r att du stĂ€dar din dator manuellt, bl.a genom att (i nĂ€mnd ordning): Via Control Panel, Add/Remove Programs - avinstallera alla program du inte anvĂ€nder Starta om, och kolla via Task Manager vilka processer som snurrar. Luska ut vilka som inte gör nĂ„gon nytta och leta upp var de laddas (se nĂ€sta punkt). ** Kontrollera vad som laddas i HKLM och HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run och ta bort det som inte behövs. BĂ„de Spyware, Adware och virus lĂ€gger sig oftast hĂ€r. Obs! Gör en export pĂ„ den delen av Registry du pular med innan du Ă€ndrar ifall du tar bort nĂ„got du inte borde! ** Via Control Panel, Administrative Tools, Services - StĂ€ng av tjĂ€nster (services) som inte anvĂ€nds. ** Till sist - defragmentera! ** OBS! OBS! OBS! Detta Ă€r inget man ska göra om man inte vet vad man gör! đ Det finns dĂ€remot mĂ€ngder med program och hjĂ€lpsidor pĂ„ Internet för detta. Personligen gör jag dock allt det dĂ€r pĂ„ rak arm, sĂ„ jag har tyvĂ€rr inga hjĂ€lpmedel jag av erfarenhet kan rekommendera.. kanske nĂ„gon annan har? đ Det finns mycket mer man kan göra för att trimma burken snarare Ă€n bara stĂ€da den... orkar inte gĂ„ in pĂ„ det nu. Hmm.. har dock gjort nĂ„t tidigare inlĂ€gg... hĂ€r. Lycka till!! đ PS. Normalt tar jag 1200kr/tim + moms för sĂ„nt hĂ€r... đ Redigerat 21 april 2004 av hackeman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.