Jump to content
Annons

Varför heter villan så?


Pluffo

Recommended Posts

Har du sett min villa,

min Villa Villekullavilla

Vill å vill du veta,

varför villan heter så?

 

Jo, för där bor ju Pippi Långstrump

tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa

där bor ju Pippi Långstrump,

ja, där bor faktiskt jag.

Jag förstår inte.

Skulle svaret på varför villan heter Villekullavilla vara att Pippi Långstrump bor där?

Det är ju helt ologiskt. Det ger ju inget svar på frågan varför. Ligger det någon premiss inbakad i att Pippi Långstrump bor där som säger att Pippi Långstrump är psykiskt störd och hittar på namn på saker och ting på måfå? Nä, detta var aldrig någonting som Astrid nämnde. Jag kräver ett svar. 😠

Om den här textraden utgör ett godtagbart resonemang för dem flesta människor så är det kanske inte så konstigt att F! kanske kommer att lyckas knipa en plats i rikstagen 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Vem är F1????????????????????????????

Jag har faktiskt svaret på Er fundering om min favoritsaga:

Villekullavilla heter den för att där är en särskild Villevalla eftersom just Pippi Långstrump bor där! Det tyckte jag var glasklart redan som treåring. Är man petig kan man säga att den skulle hetat Villekullavalla, men då är det ju ingen villa, eller hur?! Vissa omskrivningar är ju tillåtna i versrader för att få det att gå ihop.

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

F1 är dom där arbestlösa långtidssjukskrivna alkoholisterna i feministiskt initiativ.

edit: vete fan

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

FI har jag aldrig hört talas om. Har väl slagit över till något annat på tv då, antar jag.

F1 har jag dock sett en del, t.ex. är tävlingen i Monaco speciell.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket påminner mig om låten "Isn't it ironic" (med Alanis Morisette, var det väl?) som innehåller en massa påståenden som inte är ironiska. "It's like having ten thousand spoons when all you need is a knife", det är inte ironiskt, möjligen småirriterande.

Och nej, det faktum att hon sjunger en massa icke-ironiska saker i en låt som heter "Isn't it ironic" är inte heller ironiskt...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på den första frågan skulle kopplingen möjligen kunna vara så att "villekullavilla" är ett lite smålustigt namn (om man nu tycker det), och Pippi är lite smålustig.

Det är ganska långsökt, men bästa gissningen hittills, eller...?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket påminner mig om låten "Isn't it ironic" (med Alanis Morisette, var det väl?) som innehåller en massa påståenden som inte är ironiska. "It's like having ten thousand spoons when all you need is a knife", det är inte ironiskt, möjligen småirriterande.

Och nej, det faktum att hon sjunger en massa icke-ironiska saker i en låt som heter "Isn't it ironic" är inte heller ironiskt...

// David

"Ironic" på inglish är ju inte direkt samma sak som när vi säger att Schyffert och grabbarna är "ironiska".

"Isn't it ironic" skulle jagi väl snarare översätta "erente jävla typiskt när.." Eller va!!? Eller skojar du nu Diwic så att jag framstår som otroligt torr här? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på den första frågan skulle kopplingen möjligen kunna vara så att "villekullavilla" är ett lite smålustigt namn (om man nu tycker det), och Pippi är lite smålustig.

Det är ganska långsökt, men bästa gissningen hittills, eller...?

// David

Men Pippi måste ju förstå att man måste redovisa sin argumentation fullständigt. Annars blir det ju bara pannkaka. Någonting hon i och för sig är rätt bra på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur normalt är det överhuvudtaget med en ensamboende 10-årig flicka som har flätor som står rätt ut, skor stora som clownskor, en jäkla massa pengar i en kappsäck som aldrig verkar sina, och som dessutom är jättejättestark? 😕

Astrid Lindgren var ett geni! (ej sarkasm!)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Oreda...villevalla...kaos...oordning...städbehov...

Kännetecknande för Pippis hem. Har du sett nåt avsnitt Pluffo?

Det har gått dokumentärer, men även intervjuer med skaparen. Redan på 70-talet blev hon utfrågad om diverse frågor: namnen på alla personer, t.ex. Herr Nilsson, varför hästen hade prickar o.s.v.

Jag vill minnas att Astrid tyckte det lät käckt och passande...för där Pippi levde rådde ju en riktig Villevalla. Så sa hon i radion i alla fall.

Kom igen nu!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag verkligen inte varför inte Astrid Lindgren fick nobelpriset. Hon använde ju knäppa ord som inte en jävel förstod som hon säkert hade hittat i någon obskyr skånsk ordbok från 1823. Det är ju klass på det 🙂

Musik, Har du läst 20p Pippivetenskap eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, Har du läst 20p Pippivetenskap eller?

...en kurs som lär finnas på Södertörn. De har tamigfan en CSI-kurs. Vilket leksaksuniversitet!

Pippi är schysst, för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Villekullavilla heter den för att där är en särskild Villevalla eftersom just Pippi Långstrump bor där! [...]

Det heter ju faktiskt villeRvalla så den kopplingen känns lite sådär. 🙂

Skönt att du tar tag i den här frågan, Pluffo.

Hmm...

mystiken tätnar!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ironic" på inglish är ju inte direkt samma sak som när vi säger att Schyffert och grabbarna är "ironiska".

"Isn't it ironic" skulle jagi väl snarare översätta "erente jävla typiskt när.." Eller va!!? Eller skojar du nu Diwic så att jag framstår som otroligt torr här? 😛

Verkar som om det är fler än jag som noterat detta, eftersom det finns en lång utläggning på Wikipedia om saken 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jovisst, Villervalla heter det på fin rikssvenska, men hon skrev på Småländska och uttalade själv aldrig det ordet med r, vad jag minns. Jag har själv både bekanta och släktingar i de djupa skogarna som tycker det är glasklart med "Villevalla". Nog om det.

Pippikunskap 20 poäng vore nåt. Nej, men jag var ju uppvuxen som så många andra med Pippi Långstrump (liksom Babar, Barnen i Bullerbyn och Mumintrollen). Därmed har jag talat om mina fyra favoriter från förr. På senare år "Från A till Ö".

Alltså inte Emil, Vi på Saltkråkan, Karlsson på taket, Ronja Rövardotter, Vilse i pannkakan...

Tillägg enligt Edit: Pluffo, läser du originalböcker av Astrid om Pippi och de andra så ser du att det var rätt mycket dialektala uttryck som förekom. Inte minns i Barnen i Bullerbyn. Apropå detta med stavning och hur hon fick ihop det..

Var heltänd på Annika. Tror jag t.o.m. pussade TV:n...

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste vi reda ut det här:

fi = lede fi, antagonist

FI = Finansinspektionen

Fi = Feministiskt initiativ

jojo, en annan kan minsann vara lika torr som Hammagrella ! ! ! 🥰

Pippi kan jag inte uttala mig om, det är möjligt att vi var ihop när jag gick i småskolan, men jag tror aldrig att jag hälsade på henne i vallervillakulla eller vad fan adressen va' ! Ickeförty anser jag dock att det är skönt att äntligen någon tar tag i den här frågan och går till botten med den. Vad säger postverket förresten? Dum fråga, det är ju surbollarna nere på ICA numera... 😛

Ja ja, låt inte mig störa, kämpa på med frågan!

/®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur ett seriöst (får man väll förutsätta) modernt parti skaffa sig ett namn vars förkortning är samma som fiende i militära sammanhang. Undra om dom vet om det själva. 😛

Jo...detta är så priceless! :rolleyes:

Men nu är vi OT i OT för bövelen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...