Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja!

Det är snart 2 månader sen jag byggde en ny "studio" dator och har ett problem som pinar mig något fruktansvärt. Datorn låter som ett kärnkraftverk!!!

Mitt modekort Asus P5AD2-E Deluxe.

Jag har bytt ut orginal cpu-fläkten till en Zalman fläkt med ställbar kylhastighet.

När jag ställer ner hastigheten varnar datorn att det inte finns någon cpu-fläkt monterad.

Det är det samma med Chassit. Antec sonata2. Fast då varnar datorn att fläkten går på för låga varv.

På asus hemsida finns det inga nya drivrutiner (endast gammla Sen Maj).

Finns det något sett att gå runt detta problem?

Mvh Erik

Annons
Posted

På mitt moderkort går det att ställa in i BIOS, om den ska varna eller inte. Kanske finns det liknande inställningar på ditt moderkort?

// David

Posted

Jag har samma moderkort - och du kan stänga av varvtalskontrollen om du går in i BIOS och rotar lite där... Inga problem alls. Det har jag fått göra på grund av min Reserator - som ju inte har någon fläkt... 😐

Posted

Om du har ställt in varvtalet på fläkten efterdet du hörtsåborde det vara okej. Men windows varnar för det mest. känner du dig trygg och säker med din optimering så är det inget problem