Jump to content
Annons

Radiovänliga ljud


Kna_Clubber

Recommended Posts

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

försök aldrig att låta som nån annan. Hitta ett eget sound.

En synth jag kan rekommendera är Protues 2000

Kostar runt 2k beggad och har en jävla massa ljud. Finns inga direkta mjuksynthar som kan generera de där feta soundet tycker jag ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

De flesta artisterna använder samplade kickar. De kanske hör en skön kick på nån vinyl, samplar den, eq:ar, compressar och kanske tom. lägger ihop den med en annan kick.

På det här sättet så har dagens flora av kickar skapats - evolution.

Tro inte att alla dina favoritproducenter har setat och pitchat sinustoner för att göra sina kickar, nej, de samplar också 😉

Sköna basljud är ju något väldigt relativt och skiftar från person till person. Jag kan dock säga att Eric Prydz använder Logic, och många av hans basljud lär komma från Korg Legacy-paketet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga direkta mjuksynthar som kan generera de där feta soundet tycker jag ..

Proteus 2000 är heldigital, så nog är det tekniskt möjligt för E-mu att göra en mjukvaruvariant ifall de ville... 😆

De har ju redan fixat alla sina filter i EmulatorX, så det är bara alla pcm-vågformer, lätt syntes och presets som återstår.

Men visst är P2K fin ändå. Man slipper ju lite av belastningen på CPU:n om man använder en extern synt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

och han har inget 56-kanaligt mixerbord för 2,000,000:- !

Ej Relaterat till Denna tråd.

- Såklart det är relaterat, ty annars kan man ju tro att Eric´s kick & bas hemlighet är att han mixat med 2,000,000 kr´s mixerbord!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

och han har inget 56-kanaligt mixerbord för 2,000,000:- !

Ej Relaterat till Denna tråd.

Det var ju knappast det du skrev heller!

Köp det ett par samplediscs med inriktning på house, där hittar du material till beatet. Basen sidechainar du mot kicken och lägger på en hög stråk-ton på som också sidechainas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra råd :rolleyes:! Jag är också intresserad så tänkte man kunde bli super-specifik, kan aldrig skada!

Okej, vilka sample-skivor? (Det finns ju ca 10,000 att välja på!)

Förresten, om den inte hunnit bli omodern, så vet jag en bra, --> gratis demo-cdHorny Club Sounds!

Vilka synthar? (Proteus 2000 samt Korg Legacy är nämnda!)

Hur mer exakt ska det sidechainas? Hur sidechainar man? Med vilka pluggar kan man sidechaina?

"Då får du bli bättre." - är ju det hitintills bästa rådet... dock, hur gör man för att bli bättre :rolleyes:?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra råd :rolleyes:! Jag är också intresserad så tänkte man kunde bli super-specifik, kan aldrig skada!

Okej, vilka sample-skivor? (Det finns ju ca 10,000 att välja på!)

Vilka synthar? (Proteus 2000 samt Korg Legacy är nämnda!)

Hur mer exakt ska det sidechainas? Hur sidechainar man? Med vilka pluggar kan man sidechaina?

"Då får du bli bättre." - är ju det hitintills bästa rådet... dock, hur gör man för att bli bättre :rolleyes:?

Sidechaining kan du göra på lite olika sätt... i grunden är det att du ändrar insignalen på en kompressor från utsignalen från en annan... jag föredrar dock att simulera sidechaining för att få mer kontroll.. oftast genom automation på volymen.

x/|x/|x/|x/|

x - kick

/| - vol. automation

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra råd 😉! Jag är också intresserad så tänkte man kunde bli super-specifik, kan aldrig skada!

Okej, vilka sample-skivor? (Det finns ju ca 10,000 att välja på!)

Förresten, om den inte hunnit bli omodern, så vet jag en bra, --> gratis demo-cdHorny Club Sounds!

Vilka synthar? (Proteus 2000 samt Korg Legacy är nämnda!)

Hur mer exakt ska det sidechainas? Hur sidechainar man? Med vilka pluggar kan man sidechaina?

"Då får du bli bättre." - är ju det hitintills bästa rådet... dock, hur gör man för att bli bättre 😉?

Hans, jag föreslår att du använder dig av forumets sökfunktion för utförligare svar på dina frågor.

Mjukvarusyntar och samplingscds har ingående diskuterats här, och en sökning på ordet "sidechain" borde ge minst två miljoner träffar.

Skulle du trots allt inte finna informationen du söker, posta uppföljande fråga i redan existerande tråd. Cheers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dumb Dan!

(Sidechain Compression! ... Gratis trumljud!

Coola moderna synthar är ex: Clavia Nordlead-serien, Acess Virus-serien, Waldorf Microwave-serien, Novation Supernova 1 / 2, Korg microkorg!)

För det första, den här sökfunktion som det väldigt ofta hänvisas till, har ni någonsin testat den själva? Ty den fungerar oftast inte -Sorry,

an error occurred. If you are unsure on... alls, samt i.v.f.s.h. aldrig bra, gör en ny 😱! Har nog aldrig stött på sämre sök-funktion i ett forum

än studio.se´s - många ggr är det faktiskt lättare att gå in på Google.se och hitta saker på studio.se än i studio.se´s egen sökmotor 🙂!

För det andra hittas ändå bara flummiga förklaringar om sidechain på studio.se, så vad tycker du är fel med att hjäpa upp denna tråd?

Mena, om man alltid ska hänvisa till sökfunktionen (som inte fungerar så värst bra), kan vi ju lägga ned studio.se nu med en gång!

För det tredje, Dumb Dan, om du vill ha tråd att klaga av dig uti... använd sökfunktionen 😄! (Här finns en Klag-tråd)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dumb Dan!

(Sidechain Compression!)

För det första, den här sökfunktion som det väldigt ofta hänvisas till, har ni någonsin testat den själva?  Ty den fungerar oftast inte -Sorry,

an error occurred. If you are unsure on... alls, samt i.v.f.s.h. aldrig bra, gör en ny 😛! Har nog aldrig stött på  sämre sök-funktion i ett forum

än studio.se´s - många ggr är det faktiskt lättare att gå in på Google.se och hitta saker på studio.se än i studio.se´s egen sökmotor 😱!

För det andra hittas ändå bara flummiga förklaringar om sidechain på studio.se, så vad tycker du är fel med att hjäpa upp denna tråd?

Mena, om man alltid ska hänvisa till sökfunktionen (som inte fungerar så värst bra), kan vi ju lägga ned studio.se nu med en gång!

För det tredje, Dumb Dan, om du vill ha tråd att klaga av dig uti... använd sökfunktionen 😄! (Här finns en Klag-tråd)

Vilken diss 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...