Jump to content
Annons

Mickning utav baskagge


Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

Hej är nykomling här och tänkte rivstarta med en fråga. Tänkte prova att lira in bandet på en digitalporta i helgen och meningen är att vi ska köra instrument för instrument...

Hade tänkte mig att micka trumsetten men en mick till virvel, baskagge och 1-2 mickar till pukorna + en overheadmick. (3 sm 57or, 1 sm 58 och 1 Rode Nt1-a)

Till min fråga då...

Hur gör man egentligen när man mickar baskaggen(kommer använda en sm 57a för det är allt jag har att tillgå förtillfället.) Ska den riktas mot det yttre skinnet eller ska den in i hålet... 🙂

Dum fråga kanske men jag har aldrig tänkt på det när jag lirat in tidigare... Nu är det ju förutsatt att jag ska veta det.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första är inte en SM57:a optimal vid micning av kagge. Men den fungerar.

Det är helt objektivt. Placera den där du/ni tycker den låter bäst. För att framhäva erat baskagge sound. Hårdrockare brukar pula in micen långt i kaggen medans jazz-killar brukar ha den strax utanför frontskinnet. Prova dig fram tills du hittar erat sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Ok då blir det nog långt in i kaggen då till att börja med. Nja för tillfället har jag bara en Sms 57a att tillgå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert, men erfarenheten jag har är att det lönar sig att flytta runt miken och lyssna tills man är nöjd. Oftast räcker det att flytta den ca 0,5 cm för att höra skillnaden och det är ju skillnaden som skiljer agnarna från vetet! :rolleyes:

Första Led Zeppelin-skivorna lär ju va´ inspelade med endast 3 mikar på trummorna och det soundet är ju knappast fy skam.

Lycka till. Mvh

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 minus puffskydd = SM57.

Rätta mig om jag fel, me är det inte så att man måste först skruva av puffskyddet på SM58´an, och sedan skruva på ett annat skydd för att få fram en SM57´a?

Jag har också lärt mig at det ska bättre med en SM58´a till baskaggemick, än en SM57´a.

Men det är ju bara att testa och se vilket som låter bäst. 😄

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickar du långt inne i trumman nära slagskinnet får du mycket "punch" men inte så mycket ton. Tvärt om ju längre från slagskinnet den är.

Gå runt och lyssna när trummisen spelar. Stå, sitt, kryp på golvet tills du hittar det ställe där du tycker det låter bäst. Själv fick jag nyligen till en kalas rockbastrumma av misstag. Stativet stod utanför trumman och gled ner ända tills micken låg ända nere vid golvet. Men det hänger ju också på vad det är för akustik i rummet, hur bastrumman låter i sig osv.

Lyssna, prova...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är mer skilnad än så på dem även om en 58 liknar en 57 när man tagit av puffskyddet.

När man tar av puffskyddet på en SM58 har den ju bara en liten skumgummiyta över membranet, medan SM57 ju fortfarande har sin metallgrill. SM57:ans metallgrill är dessutom mer en del av hela kapselkonstruktionen, vilket får den att låta aningen ljusare än SM58. Så OK - en viss skillnad är det.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Hm, vi provade och micka utanför förra gången... Hade inte så mycket tid. Men det passade inte riktigt till resten. Ingen tyngd. Så tebax idag och prova på nytt.

Smakprov kommer när det börjar bli nåt...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pastell (oregistrerad)

är det inte så att de har olika upptagningsområden? 57:an är ju iaf njurformad. 58an ska väl vara bätter för sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

både 57:an och 58:an är njurar. Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara en riktig skilnad är väl frekvenskurvan?

Prova stoppa in micken närmare slagskinnet nästa gång! Och glöm inte eq'n!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...