Jump to content
Annons

Varför har min Cubase ingen ljud?


Nima-R

Recommended Posts

Annons

Nu kör ju jag inte SX utan VST/32, men det här kanske kan hjälpa till lite ändå förhoppningsvis...

Det finns väl nån meny, typ Options -> Audio, där ska man kunna välja lite inställningar och grejor, typ vad för drivrutiner och vilket ljudkort som ska användas.

Hoppas att det hjälper dig lite på rätt spår i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog anstränga dig lite mer om vi ska kunna hjälpa dig. Tala om vad du har för

> Plattform

> OS-version

> Interface (MIDI, Firewire, USB etc)

> Ljudkort

> Hur försöker du göra ljud? Genom att lägga samplingar på audiotracks, genom att styra VST-instrument från MIDI-tracks eller genom att styra extern hårdvara (syntar) med MIDI-tracks & MIDI-interface.

...etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du har ett soundblasterljudkort.

1. Vilken Soundblaster-modell?

2. Har den ASIO-drivrutiner?

3. Är kortet i övrigt fungerande ihop med spel och andra Windowsprogram?

Ett litet tips är att kolla i Operation_Manual ( pdf-fil på original CD'n )på sidan 14: preparations Där står det hur du ska få ordning på ditt ljudkort... eftersom jag inte har ett soundblasterkort kan jag inte säga exakt hur du ska göra, för det skiljer från kort till kort...

Om inte ditt soundblaster har ASIO-drivrutiner med låg latency kan det bli rätt trist att använda VSTi's eftersom spelbarheten på dom kommer bli lidande...

typ spela ett ackord på klaviaturen och höra ljudet 5 sekunder senare... 🙂

men det återstår väl att se..men lycka till.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Känner igen hur det var i början... Hade samma problem som du.. Jag antar att du har PC och Windows XP eller liknande... Jag antar också att du har ljud i övriga Windows. Några tips:

1. Kolla i Devices - VST Inputs vilka kanaler som är aktiva. Aktivera de kanaler som du tänkt använda.

2. Under Devices - Device Setup klicka på VST Multitrack till vänster. Till höger under fliken setup finns något som heter Control Panel. Klicka på den och kolla ditt ljudkort.

3. Aktivera också ASIO Driver genom att klicka i rutan "Release ASIO Driver in the background"

Hoppas att tipsen ska hjälpa dig på vägen. Annars är det bara att fråga igen...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lever man, t ex som jag, på 0 kronor i månaden och skulder på tiotusentalskronor, får man gott nöja sig med leksakskort och i övrigt kass utrustning. Fungerar dock hyfsat. Man kan göra riktigt bra musik även på de sämsta av datorer, det gäller bara att använda dom rätt, optimera allt och fatta rätt beslut.

Uppgradera till vettiga grejer kan man göra senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det är inponerande om man kan göra bra musik på kass utrustning. Folk som skryter med flashig utrustning men gör kass musik är patetiska...

Rock on Nima!

Instämmer.

Spelar absolut ingen roll vilket ljudkort man använder så länge man har kul, för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logiken går emot. Varför köper man ett helprofessionellt Cubase SX när man väljer ett Soundblaster? 😆

Ok, ett litet Cubasis funkar väl bra för en hemdator med musikinspelning på ett Soundblaster. Men väljer man SX när man valt ett Soundblaster? Det är som att sätta en mikrofon för 15000:- framför en skolgitarr för 1500:- 😆

Självklart kan man göra bra musik med ett Soundblaster - om man inte (!) spelar in audio med kortet och gör hela processen inne i datorn och bränner ut på CD direkt. För då fyller inte ljudkortets kvalitet någon större funktion... Men ska du spela in själv, och det antar jag eftersom du kräver ett SX-system, så bör du bygga på resten av din studio också.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Varför köper man ett helprofessionellt Cubase SX när man väljer ett Soundblaster?

...

Som framgår av länken ovan är ju Soundblaster idag mer än gamerkort för hemmabruk. Den Audigy-variant jag länkade till har ju ASIO-drivers och i princip allt annat som M-Audios epamodell har. Så visst duger Soundblaster.

För övrigt så blir väl inte SX sämre av ett enkelt ljudkort?

Många bra skivor har gjorts på väldigt mycket enklare utrustning än det vi talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hade nog varit vettigare att spendare lite mer på ett ljudkort och köpt SL istället... 😆

Vet inte, men jag är ju inte säker på att han betalat jättemycket för sin Cubase..? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Logiken går emot. Varför köper man ett helprofessionellt Cubase SX när man väljer ett Soundblaster?  😄

Ok, ett litet Cubasis funkar väl bra för en hemdator med musikinspelning på ett Soundblaster. Men väljer man SX när man valt ett Soundblaster? Det är som att sätta en mikrofon för 15000:- framför en skolgitarr för 1500:-  🙂

Självklart kan man göra bra musik med ett Soundblaster - om man inte (!) spelar in audio med kortet och gör hela processen inne i datorn och bränner ut på CD direkt. För då fyller inte ljudkortets kvalitet någon större funktion... Men ska du spela in själv, och det antar jag eftersom du kräver ett SX-system, så bör du bygga på resten av din studio också.

Jag använder ett Soundblaster Audigy-kort och spelar nästan bara in audio och det funkar hur bra som helst. 😄

Prylarna i sig skapar inte bra musik, det gör användaren.

P.S. Det är inget fel på gitarrer för 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...