Strukt Postat 2 september 2005 Postat 2 september 2005 Hej, Sedan barnsben har jag vart inresserad av musik men inte gjort sĂ„ mycket av det sjĂ€lv. Det Ă€r inte allt för lĂ€nge sedan (4 - 6 Ă„r) jag började med impulse tracker och plinkade ihop nĂ„gra medelmĂ„ttiga pianomelodier, jag tyckte dock det var kul och fortsatte med det ett tag. NĂ€r jag visste att detta var nĂ„got jag ville hĂ„lla pĂ„ med sĂ„ gick jag över till reason, har anvĂ€nt Reason frĂ„n version 1.0 och har alltid gillat det enkla sĂ€ttet att arbeta med det. Nu kĂ€nns det som att det inte rĂ€cker till, jag har stannat upp pĂ„ nĂ„got sĂ€tt och inspirationen börjar tryta med mĂ„naderna... reason kĂ€nns inte lika "kul" lĂ€ngre... visst jag kan klĂ€cka ut nĂ„got som lĂ„ter rĂ€tt bra men aldrig nĂ„got som blir riktigt riktigt underbart, och om den upptĂ€ckarkĂ€nslan Ă€r borta sĂ„ tror jag inspirationen gĂ„r ned ocksĂ„, eller hur? Ok, jag ska erkĂ€nna nĂ„got nu, jag har laddat ned pluggar & programvara och TESTAT, visst det finns mĂ„nga pluggar som lĂ„ter bra, V-Station med nĂ„gon fin patch-set tex, eller atmosphere men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ inte riktigt bra. Jag vill ha nĂ„got att pilla med hands on, nĂ„got jag verkligen vill lĂ€ra mig fullt ut, sĂ„ jag har funderat pĂ„ att göra nĂ„got drastiskt. Helt enkelt göra mig av med ALLT som jag inte har införskaffat pĂ„ Ă€rligt sĂ€tt och börja om frĂ„n början, vad tror ni om det? Tex, köpa in en access virus synth, ableton live och möjligvis spectrasonics remix... dom trummorna Ă€r rĂ€tt bra. Och altsĂ„ börja om pĂ„ helt ny kula. Visst det kostar pengar men jag tror det Ă€r vĂ€rt det? Nu kommer sĂ€kert nĂ„gon sĂ€ga att det Ă€r inte programvaran / hĂ„rdvaran som gör musiken utan det Ă€r jag. jag vill bara göra det klart för er att jag Ă€r fullt medveten om detta. Ăr min tankegĂ„ng helt fel eller? Sedan har jag en till frĂ„ga, jag har googlat efter nĂ„got form av access virus community eller nĂ„got liknande men inte hittat nĂ„got jag gillar, finns det ens dĂ€r ute? Förutom forum.studio.se?
Drik Postat 2 september 2005 Postat 2 september 2005 Tjenare, kĂ€nde mig tvungen att svara pĂ„ denna trĂ„d eftersom jag helt 100% ser mig sjĂ€lv hĂ€r. Jag började med tracker musik pĂ„ amigan, fortsatte pĂ„ en gammal performa mac, o sedan skaffa jag reason. Efter jag anvĂ€nt reason en tag sĂ„ ville jag ha mer o mer ljud för inspiration och reason rĂ€ckte inte till. Jag fixade cubase och nĂ„gra vsti pluggar, jag laddade ner piratversioner för testning. Sedan kĂ€nde jag att jag ville ha mer, och samtidigt visste jag att det Ă€r musik jag vill satsa pĂ„, jag Ă€lskar det och det Ă€r den underbaraste hobby man kan ha. SĂ„ jag tog ett stort lĂ„n, lĂ€ste och lyssnade pĂ„ utrustning som fanns och köpte programvara, synthar och annat som behövdes för musiken. Och nu i efterhand sĂ„ Ă„ngrar jag inte min investering alls. Vissa vill satsa massa pengar pĂ„ en flashig bil, andra vill satsa allt pĂ„ grymmaste datorerna och sĂ„nt, det finns massa saker att spendera pengar pĂ„, men om man verkligen kĂ€nner att det Ă€r musik man vill satsa pĂ„ sĂ„ Ă€r det helt klart vĂ€rt det đ Men en liten varning, det behövs inte bara en bra synth, det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du kĂ€nner att du vill satsa pĂ„ detta och att du har bra komponeringskĂ€nsla, och att det Ă€r musiken du vill satsa pĂ„. Det Ă€r rĂ€tt roligt med att slippa bry sig om synth-mjukvara utan verkligen lĂ€ra sig den hĂ„rdvara man har och fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av den. (plus rattning Ă€r underskattat! đ) Vet dock inte om det finns nĂ„gon Virus community, men det kĂ€nns som det byggs en pĂ„ detta forum hehe. Finns annars massa andra musik-forum att anvĂ€nda, men tro mig, denna Ă€r trevligast đ Har du nĂ„gra mer frĂ„gor sĂ„ e det bara att frĂ„ga pĂ„ đ
replicant Postat 2 september 2005 Postat 2 september 2005 Om du skaffar en Virus TI (som Ă€r den som kommer snart đ ) sĂ„ kommer du att klara dig lÀÀÀnge đ Finns ett Virus forum hĂ€r: Unofficial Access Virus Forum
Strukt Postat 2 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2005 Ja det Ă€r en Virus TI jag dreglar efter, den verkar ocksĂ„ nĂ„gorlunda lĂ€tt att integrera med sin PC eller Mac. Mycket eller egentligen allt av det du sĂ€ger drik makes sence, men du har ett poĂ€ng med att det Ă€r dumt att investera i nĂ„got om man inte skal satsa 100% pĂ„ det. Sedan finns det en anledning till att jag har plinkat pĂ„ i 5-6 Ă„r nu. Jag Ă€r inget proffs men jag har förbĂ€ttrat mig pĂ„ 4 Ă„r, och dĂ„ borde jag vĂ€l kunna bĂ€ttra mig dom nĂ€sta 4 Ă„ren ocksĂ„? SĂ„ Ă€r iallafall mina tankar. DethĂ€r Ă€r en ganska bred frĂ„ga som kanske Ă€r rĂ€tt svĂ„r att svara pĂ„, men jag försöker iallafall. Hur Ă€r det att integrera hĂ„rdvaran med datorns sequencer, fungerar det som sĂ„ att datorn skickar MIDI signaler till synthen och synthen sedan Ă€r inkopplad i ljudkortets ingĂ„ngar och man pĂ„ sĂ„ sĂ€tt spelar in "ljudet" som kommer frĂ„n synthen? AltsĂ„ att det blir ett Audio track i sin sequencer? Om det Ă€r sĂ„ bör man isĂ„fall investera i ett ljudkort som ger sĂ„ lĂ„g latency som möjligt right? Eller, har man ett MIDI track i sin sequencer som styr synthen och... hmm... jag mĂ„ste nog lĂ€sa pĂ„ detta. Men drik, om du orkar förklara hur din setup ser ut i lite mer detalj och hur du gör för att mixa ihop allt sĂ„ skulle det göra en amatör som mig ganska glad đ replicant: Tack för lĂ€nken! den Ă€r bookmarkad!
Carl_B Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 strunta i hÄrdvara... det enda som behövs Àr envishet... ja köpte en Virus C förra Äret, visst har den hjÀlpt mej att utvecklas, men de senaste 6 produktionerna jag har gjort har bara varit mjukvara. Mycket lÀttare att arbeta med och lÄter nÀst intill lika bra om du vill.
Strukt Postat 3 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2005 Carl_B, som farbror barbro sĂ€ger, det finns inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet! NĂ„ja.. Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ĂRLIG nu... Jag har ingen form av hĂ„rdvara alls hemma om man bortser frĂ„n datorn, ett par tannoy reveal active monitorer och mitt edirol pcr midi klaviatur. KĂ€nns som jag vill ha nĂ„got mer.
Pluffo Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 (redigerat) Bara en frÄga angÄende Virus. Skulle inte den gÄ att anvÀnda som ljudkort? Den har ju midi-ingÄngar, samt tele-ingÄgnar. Bara att plugga in mixerbordet och köra hÄrt....eller? TI modellen alltsÄ. Redigerat 3 september 2005 av Pluffo
loopus (oregistrerad) Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Virus Àr grym! Har en kB nu men vill uppgradera... anvÀnder den hela tiden. Perfekt om man gillar att skruva.
Pluffo Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Om jag skulle komma hem till dig och tja... rÄka "ramla" pÄ din virus, skulle du ÀndÄ överleva utan den i dina Àgor? Den stora frÄgan Àr om du skulle överleva efter ett sÄdant klavertramp och Carl_Bs efterföljande "tackande".
Rock The House Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Hej ! Tycker inte att att soft syntarna lÄter som en virus. Vad jag menar Àr att om du vill att det ska lÄta pÄ ett visst sÀtt dÄ mÄste du ha virus synten. Sedan mÄste du lÀra dig att lyssna hur du ska anvÀnda den och vilka soft ljud du kan mixa med virus synthen,det blir förmodligen inte sÄ mÄnga soft ljud. Det var en som skrev att han har en virus men inte anvÀnt den i sina senaste lÄtar det Àr hans val till sina lÄtar men om du lyssnar pÄ lÄtarna sÄ hör du ingen virus synth heller. Det hÀr Àr min tro, har du fler syntar har du fler mögligheter att hitta det sound du söker i dina lÄtar helt klart. 1+1 = 2 sÄ enkelt Àr det. Om jag var rik skulle jag köpa en riktig analog synth typ Moog och Oberheim virusen försöker bara att hÀrma dom ljuden och lyckas ganska bra men inte hela vÀgen dom lÄter fetare tro mig. Och glöm inte att du mÄste lÀra dig att anvÀnda dina grejer har du mÄnga synthar tar det tid he he....
pennudd Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 (redigerat) Se till dock att du inte hamnar i pryltrĂ€sket nĂ€r man tror att om jag skaffar ditt och datt sĂ„ kommer jag göra bĂ€ttre musik/ fĂ„ mer inspiration. Visst hjĂ€lper det till viss del men det Ă€r Ă€ndĂ„ bara tillfĂ€lligt. Det finns mĂ„nga bra mjukvarusynthar, mĂ„nga av dem finns dessutom gratis att tanka hem helt lagligt. Det viktigaste oavsett om man kör hĂ„rd eller mjukis Ă€r ju att veta hur man ska anvĂ€nda prylarna optimalt. Visst lĂ„ter det lite frĂ€ckare att ha hĂ„rdvara, men om man rattar till ljuden rĂ€tt i mjukvarusyntar sĂ„ Ă€r det nog fĂ„ som kan höra skillnaden. Med respekt för din instĂ€llning att det Ă€r schysstare att ratta pĂ„ hĂ„rda saker... jag har ocksĂ„ tĂ€nkt sĂ„, men det var lite obefogad "pryl fanatism" đ đ som styrde mig i det tĂ€nket... Jag har varit i pryltrĂ€sket, speciellt nĂ€r jag jobbade heltid förut och hade mer pengar Ă€n nu... nu har jag bara ett halvtidsjobb och hyr en studio... inte mycket pengar över. Men what a fuck... jag sitter ju och gör det jag tycker Ă€r roligast och det enda som jag har talang för. Jag har kommit ifrĂ„n pryltrĂ€sket lite och jag gör bĂ€ttre grejjer nu Ă€n nĂ„nsinn tidigare. Det rĂ€cker att skaffa nĂ„n ny samplingsskiva lite dĂ„ och dĂ„ eller nĂ„n ny mjukvarusynth för min del. Men sen kanske jag Ă€r den enda som kan sitta och leka en hel dag med en tau pro... Men ioförsig har jag ett annat exempel. Jag Ă€r helt kass pĂ„ gitarr... kunde nĂ€stan inte ett enda accord innan jag skaffade mig en Variax gitarr (som jag köpte för 8000kr). Jag satt och nötte pĂ„ den och nu anvĂ€nder jag den nĂ€stan i varenda lĂ„t som jag gör. SĂ„ ibland Ă€r det bra med prylar. Det viktigaste Ă€r att man verkligen tĂ€nker igenom köpet i förvĂ€g, men det gĂ€ller ju inte bara musikprylar... Fast det Ă€r ingen billig hobby vi utövar direkt , sĂ„ det gĂ€ller att investera de surt förvĂ€rvade pengarna vĂ€l... đ Just nu vill jag sjĂ€lv köpa tvĂ„ till UAD- kort... Jag har ett Ă€n sĂ„ lĂ€nge đ Redigerat 4 september 2005 av pennudd
Carl_B Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ĂRLIG nu... Helt Ă€rligt, ja, eftersom ja inte anvĂ€nder hĂ„rdvara lĂ€ngre. Men jag skulle blivit jĂ€vligt grinig om du inte ersatte mig. Du Ă€r hemskt vĂ€lkommen att köpa min Virus om du inte tror mej? Och den skiten du rabbla om inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet... lĂ€r dej mixa korrekt innan du ger dej pĂ„ hĂ„rdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jĂ€vla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det lĂ„ta skit Ă€ndĂ„.
Tilly Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Jag kan hĂ„lla med Carl B att man inte gör bĂ€ttre musik bara för man har hĂ„rdvara. Dock sĂ„ kan jag ocksĂ„ hĂ„lla med om att det Ă€r roligare att ha en "riktig" synth istĂ€llet för en vst synth. Man kan ratta med hĂ€nderna pĂ„ en hĂ„rdvaru synth, det ger mer kĂ€nsla. Ska man editera ngt pĂ„ ett VST instrument, sĂ„ blir det oftast med musen. Det finns mĂ„nga bra mjukvaru synthar, som lĂ„ter underbart! Testa Vanguard frĂ„n REFX om du Ă€r intresserad av en trance synth. Den lĂ„ter kanon! MEN jag kan ocksĂ„ hĂ„lla med om att det finns ingenting i mjukvaru vĂ€g som lĂ„ter lika kraftigt, mjukt, skitigt och starkt som en Virus C. Det Ă€r bara vad jag tycker, finns mĂ„nga andra som sĂ€kert inte hĂ„ller med mig. Och jag förstĂ„r dom. Allt Ă€r ju individuellt. För vissa, blir mĂ„nga motiverade, och inspirerande av mjukvaru grejer. Och producerar bĂ€ttre dĂ€rför. Andra, blir inspirerande av hĂ„rdvaru grejer, och dĂ„ kanske dom gör bĂ€ttre musik? SjĂ€lv anvĂ€nder jag bĂ„da! Den nya Virus TI, som skulle slĂ€ppts i DECEMBER förra Ă„ret, Ă€r bĂ„de HĂ RD och MJUK vara i ett. Du fĂ„r alltsĂ„ upp den riktiga synthen, som en VST plugg i ditt host program. VĂ€ldigt smidigt och smart. Men vĂ€ldigt mĂ„nga tvekar pĂ„ om denna synth nĂ„nsin kommer bli slĂ€ppt đ€Ș Men vill du köpa dig en Virus C, sĂ„ tycker jag du ska göra det! Jag Ă„ngrar inte mitt köp, och jag anvĂ€nder den stortsett dagligen. Min andra synthar kommer inte ens i nĂ€rheten av hur virusen lĂ„ter. www.vengeance-sound.de dĂ€r kan du checka in nĂ„gra soundset som Ă€r för virusen. Det Ă€r i stortsett bara trance ljud, men lyssna, sĂ„ kan du ju ta dig en tankestĂ€llare đ±
Strukt Postat 4 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2005 Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ĂRLIG nu... Helt Ă€rligt, ja, eftersom ja inte anvĂ€nder hĂ„rdvara lĂ€ngre. Men jag skulle blivit jĂ€vligt grinig om du inte ersatte mig. Du Ă€r hemskt vĂ€lkommen att köpa min Virus om du inte tror mej? Och den skiten du rabbla om inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet... lĂ€r dej mixa korrekt innan du ger dej pĂ„ hĂ„rdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jĂ€vla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det lĂ„ta skit Ă€ndĂ„. NejdĂ„ jag ska inte köpa din synth, det Ă€r en TI jag Ă€r sugen pĂ„ om jag skall ha en, nĂ€r den kommer. Jag var lite ironisk i mitt inlĂ€gg tidigare ang perfekta ljudet, ramla pĂ„ din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte sĂ„ bra i text mĂ„nga gĂ„nger. Det kĂ€nns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag Ă€r fullt medveten om att det inte Ă€r programmet / hĂ„rdvaran som gör musiken utan det Ă€r naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det Ă€r hĂ„rdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig pĂ„ nya saker om jag inte Ă€r 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger pĂ„ att mixa men kan man inte lĂ€ra sig att mixa? eller mĂ„ste det ligga i generna? Det skulle vara intressant om nĂ„gon kunde hĂ€nvisa till en softsynth som lĂ„ter lika bra och dĂ„ vill jag höra ljudexpempel, inte se nĂ„gon broscyr. Jag har lyssnat pĂ„ dom som ligger pĂ„ http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkĂ€nna att jag kan ha fel.
Carl_B Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ĂRLIG nu... Helt Ă€rligt, ja, eftersom ja inte anvĂ€nder hĂ„rdvara lĂ€ngre. Men jag skulle blivit jĂ€vligt grinig om du inte ersatte mig. Du Ă€r hemskt vĂ€lkommen att köpa min Virus om du inte tror mej? Och den skiten du rabbla om inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet... lĂ€r dej mixa korrekt innan du ger dej pĂ„ hĂ„rdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jĂ€vla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det lĂ„ta skit Ă€ndĂ„. NejdĂ„ jag ska inte köpa din synth, det Ă€r en TI jag Ă€r sugen pĂ„ om jag skall ha en, nĂ€r den kommer. Jag var lite ironisk i mitt inlĂ€gg tidigare ang perfekta ljudet, ramla pĂ„ din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte sĂ„ bra i text mĂ„nga gĂ„nger. Det kĂ€nns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag Ă€r fullt medveten om att det inte Ă€r programmet / hĂ„rdvaran som gör musiken utan det Ă€r naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det Ă€r hĂ„rdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig pĂ„ nya saker om jag inte Ă€r 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger pĂ„ att mixa men kan man inte lĂ€ra sig att mixa? eller mĂ„ste det ligga i generna? Det skulle vara intressant om nĂ„gon kunde hĂ€nvisa till en softsynth som lĂ„ter lika bra och dĂ„ vill jag höra ljudexpempel, inte se nĂ„gon broscyr. Jag har lyssnat pĂ„ dom som ligger pĂ„ http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkĂ€nna att jag kan ha fel. Du har helt rĂ€tt i det du sĂ€ger... innan man köper en ny pryl ska man kunna sina gamla utan och innan tycker jag. AngĂ„ende mixningen ber jag om ursĂ€kt ifall du tog det personligt. Den största skillnaden mellan hĂ„rdvaru- och mjukvarusynthar Ă€r att hĂ„rdvarusynthen har oftast interna effekter pĂ„slagna som vrĂ€ker ur delay och reverb. Om du stĂ€nger av alla effekter och jĂ€mför med en VST med samma instĂ€llningar lĂ„ter det nĂ€st intill likadant, förutom filtret dĂ„ sĂ„klart. Jag ska se om jag kan slĂ€nga upp ett klipp pĂ„ nĂ„gon produktion jag har gjort med endast mjukvara.
pXp Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 Vet inte om jag förstĂ„r frĂ„gan... Ăr pĂ„ven katolik? Ăr Pippi LĂ„ngstrump vĂ€rldens stakaste tjej? Ăr en Ă€lg brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn? Svaret Ă€r JA! Alla behöver en Virus TI, det Ă€r bara det att alla inte vet om det Ă€n! //peAk
Pluffo Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 (redigerat) Ăr pĂ„ven katolik? Ăr Pippi LĂ„ngstrump vĂ€rldens stakaste tjej? Ăr en Ă€lg brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn? Ja ( men jag tror bara att han Ă€r maktgalen och tror att han sjĂ€lv Ă€r gud ), nej ( Pippi LĂ„ngstrump Ă€r en fiktiv figur ) och va? ( ofullstĂ€ndig mening ). För övrigt sĂ„ fĂ„r ni ursĂ€kta att jag inte Ă€r sĂ„ 1337 pĂ„ det hĂ€r med synthar men EXAKT vad Ă€r det egentligen en hĂ„rdvarusynth kan göra som inte gĂ„r att Ă„terskapa i mjukvara? NĂ€r senast hörde ni en tv-spelsutvecklare sĂ€ga: "NĂ€, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det ingen Ferarri med i vĂ„rat spel eftersom den inte gĂ„r att Ă„terskapa." đ Redigerat 4 september 2005 av Pluffo
Drik Postat 4 september 2005 Postat 4 september 2005 (redigerat) Bra exempel.. Kaveh Azizi gör allt i reason đ SĂ„ det gĂ„r o göra bra musik med vad som helst. mjukvara/hĂ„rdvara spelar egentligen ingen roll, utan det Ă€r mer en personlig grej. Jag vill hĂ„lla pĂ„ med en fysisk apparat och ratta. Men jag vet mĂ„nga som det gĂ„tt bra som fan för som bara anvĂ€nder mjukvara. Om jag ska vara Ă€rlig sĂ„ Ă€r inte originalljuden pĂ„ virusen speciellt roliga. Jag har typ bytt ut alla mina 1024 ljud mot andra. Samma gĂ€ller mjukvara, originalljuden kanske inte Ă€r sĂ„ spĂ€nnande, men lĂ€r man sig ljudsyntes och gör egna alternativt investerar i andra som gjort det (som t ex. vengeance-sound) sĂ„ fĂ„r man det att lĂ„ta bra med đ Jag körde ett gĂ€ng mjukvaru pluggar innan, men oturligt för mig kraschade allt rĂ€tt ofta. Nu nĂ€r jag kör nĂ€stan enbart hĂ„rdvara sĂ„ ska det mycket till för att det ska krascha. Innan kunda det krascha ca 8-10 gĂ„nger för en lĂ„t, nu kanske det ligger pĂ„ 1 gĂ„ng per tredje lĂ„t? Redigerat 4 september 2005 av Drik
Linus Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 www.vengeance-sound.de dĂ€r kan du checka in nĂ„gra soundset som Ă€r för virusen. Mmm... jag har stött pĂ„ herr Soundborn flera gĂ„nger i forumet. Jawohl! đ
android Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 Den största skillnaden mellan hÄrdvaru- och mjukvarusynthar Àr att hÄrdvarusynthen har oftast interna effekter pÄslagna som vrÀker ur delay och reverb. Om du stÀnger av alla effekter och jÀmför med en VST med samma instÀllningar lÄter det nÀst intill likadant, förutom filtret dÄ sÄklart. Njaae... Ingen av de hÄrdvarusynthar jag har har massa reverb och delay pÄ ljuden... Merparten av "riktiga" "synth-synthar" har inte ens interna effekter, förutom möjligtvis lite dist och/eller chorus... Men nÀr det gÀller ROMplers (och kanske Àven vissa VA-synthar) sÄ hÄller jag absolut med. Man fÄr stÀnga av effekterna för att kunna höra hur synthen i sig verkligen lÄter!
android Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 PS. Javisst, Virusen lĂ„ter förtrĂ€ffligt, men det har redan all vĂ€rldens "techno"-musiker upptĂ€ckt, sĂ„ vill du lĂ„ta unikt sĂ„ blir det kanske lite svĂ„rt... Jag skulle hellre köpa ett par-tre olika billigare VA och analoga synthar Ă€n en Virus TI. -Större ljudpalett att vĂ€lja frĂ„n! đ
pXp Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 NĂ€r senast hörde ni en tv-spelsutvecklare sĂ€ga: "NĂ€, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det ingen Ferarri med i vĂ„rat spel eftersom den inte gĂ„r att Ă„terskapa." đ Det Ă€r dock en viss skillnad att ratta en Ferarri pĂ„ vĂ€gen Ă€n i datorn... DĂ€remot tror jag att det alltid kommer att finnas folk som hellre vill ha hĂ„rdvara dĂ€rför att det kĂ€nns mer genuint och ger inspiration, medan det alltid kommer att finnas folk som gĂ€rna bara kör mjukvara för att det ger en större flexibilitet etc. Och sĂ„ finns det dem, som jag, som gĂ€rna blandar hĂ„rt och mjukt (med filosofin allt som lĂ„ter bra vill jag ha). Huvudsaken Ă€r att man fĂ„r göra som man sjĂ€lv vill (beroende pĂ„ sin ekonomi förstĂ„ss). //peAk PS. VadĂ„? Det Ă€r klart att en Ă€lg Ă€r brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn!!!
Pluffo Postat 5 september 2005 Postat 5 september 2005 1. Det Ă€r dock en viss skillnad att ratta en Ferarri pĂ„ vĂ€gen Ă€n i datorn... 2. PS. VadĂ„? Det Ă€r klart att en Ă€lg Ă€r brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn!!! 1. Ja, men det sĂ€ger vĂ€l knappast nĂ„gonting om möjligheten att simulera de fysiska bestĂ„ndsdelarnas rörelse över vĂ€gen i en virtuell vĂ€rld? Precis pĂ„ samma sĂ€tt som att det naturligtvis ligger en skillnad i att ha en hĂ„rdvarusynth att ta pĂ„ och att ratta en mjukvarudito inuti datorn. Detta sĂ€ger dock ingenting om sjĂ€lva resultatet, dvs förmĂ„gan att skapa ljud. 2. Jag förstĂ„r inte. Ăr "sommarn" en kroppsdel hos Ă€lgen?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.