Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Sedan barnsben har jag vart inresserad av musik men inte gjort sÄ mycket av det sjÀlv. Det Àr inte allt för lÀnge sedan (4 - 6 Är) jag började med impulse tracker och plinkade ihop nÄgra medelmÄttiga pianomelodier, jag tyckte dock det var kul och fortsatte med det ett tag. NÀr jag visste att detta var nÄgot jag ville hÄlla pÄ med sÄ gick jag över till reason, har anvÀnt Reason frÄn version 1.0 och har alltid gillat det enkla sÀttet att arbeta med det.

Nu kÀnns det som att det inte rÀcker till, jag har stannat upp pÄ nÄgot sÀtt och inspirationen börjar tryta med mÄnaderna... reason kÀnns inte lika "kul" lÀngre... visst jag kan klÀcka ut nÄgot som lÄter rÀtt bra men aldrig nÄgot som blir riktigt riktigt underbart, och om den upptÀckarkÀnslan Àr borta sÄ tror jag inspirationen gÄr ned ocksÄ, eller hur?

Ok, jag ska erkÀnna nÄgot nu, jag har laddat ned pluggar & programvara och TESTAT, visst det finns mÄnga pluggar som lÄter bra, V-Station med nÄgon fin patch-set tex, eller atmosphere men det kÀnns ÀndÄ inte riktigt bra. Jag vill ha nÄgot att pilla med hands on, nÄgot jag verkligen vill lÀra mig fullt ut, sÄ jag har funderat pÄ att göra nÄgot drastiskt.

Helt enkelt göra mig av med ALLT som jag inte har införskaffat pÄ Àrligt sÀtt och börja om frÄn början, vad tror ni om det?

Tex, köpa in en access virus synth, ableton live och möjligvis spectrasonics remix... dom trummorna Àr rÀtt bra. Och altsÄ börja om pÄ helt ny kula. Visst det kostar pengar men jag tror det Àr vÀrt det? Nu kommer sÀkert nÄgon sÀga att det Àr inte programvaran / hÄrdvaran som gör musiken utan det Àr jag. jag vill bara göra det klart för er att jag Àr fullt medveten om detta.

Är min tankegĂ„ng helt fel eller?

Sedan har jag en till frÄga, jag har googlat efter nÄgot form av access virus community eller nÄgot liknande men inte hittat nÄgot jag gillar, finns det ens dÀr ute? Förutom forum.studio.se?

Annons
Postat

Tjenare, kÀnde mig tvungen att svara pÄ denna trÄd eftersom jag helt 100% ser mig sjÀlv hÀr.

Jag började med tracker musik pÄ amigan, fortsatte pÄ en gammal performa mac, o sedan skaffa jag reason.

Efter jag anvĂ€nt reason en tag sĂ„ ville jag ha mer o mer ljud för inspiration och reason rĂ€ckte inte till. Jag fixade cubase och nĂ„gra vsti pluggar, jag laddade ner piratversioner för testning. Sedan kĂ€nde jag att jag ville ha mer, och samtidigt visste jag att det Ă€r musik jag vill satsa pĂ„, jag Ă€lskar det och det Ă€r den underbaraste hobby man kan ha. SĂ„ jag tog ett stort lĂ„n, lĂ€ste och lyssnade pĂ„ utrustning som fanns och köpte programvara, synthar och annat som behövdes för musiken. Och nu i efterhand sĂ„ Ă„ngrar jag inte min investering alls. Vissa vill satsa massa pengar pĂ„ en flashig bil, andra vill satsa allt pĂ„ grymmaste datorerna och sĂ„nt, det finns massa saker att spendera pengar pĂ„, men om man verkligen kĂ€nner att det Ă€r musik man vill satsa pĂ„ sĂ„ Ă€r det helt klart vĂ€rt det 😄

Men en liten varning, det behövs inte bara en bra synth, det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du kĂ€nner att du vill satsa pĂ„ detta och att du har bra komponeringskĂ€nsla, och att det Ă€r musiken du vill satsa pĂ„. Det Ă€r rĂ€tt roligt med att slippa bry sig om synth-mjukvara utan verkligen lĂ€ra sig den hĂ„rdvara man har och fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av den. (plus rattning Ă€r underskattat! 😄)

Vet dock inte om det finns nĂ„gon Virus community, men det kĂ€nns som det byggs en pĂ„ detta forum hehe. Finns annars massa andra musik-forum att anvĂ€nda, men tro mig, denna Ă€r trevligast 😄

Har du nĂ„gra mer frĂ„gor sĂ„ e det bara att frĂ„ga pĂ„ 🙂

Postat

Ja det Àr en Virus TI jag dreglar efter, den verkar ocksÄ nÄgorlunda lÀtt att integrera med sin PC eller Mac.

Mycket eller egentligen allt av det du sÀger drik makes sence, men du har ett poÀng med att det Àr dumt att investera i nÄgot om man inte skal satsa 100% pÄ det. Sedan finns det en anledning till att jag har plinkat pÄ i 5-6 Är nu. Jag Àr inget proffs men jag har förbÀttrat mig pÄ 4 Är, och dÄ borde jag vÀl kunna bÀttra mig dom nÀsta 4 Ären ocksÄ? SÄ Àr iallafall mina tankar.

DethÀr Àr en ganska bred frÄga som kanske Àr rÀtt svÄr att svara pÄ, men jag försöker iallafall. Hur Àr det att integrera hÄrdvaran med datorns sequencer, fungerar det som sÄ att datorn skickar MIDI signaler till synthen och synthen sedan Àr inkopplad i ljudkortets ingÄngar och man pÄ sÄ sÀtt spelar in "ljudet" som kommer frÄn synthen? AltsÄ att det blir ett Audio track i sin sequencer? Om det Àr sÄ bör man isÄfall investera i ett ljudkort som ger sÄ lÄg latency som möjligt right?

Eller, har man ett MIDI track i sin sequencer som styr synthen och... hmm... jag mÄste nog lÀsa pÄ detta.

Men drik, om du orkar förklara hur din setup ser ut i lite mer detalj och hur du gör för att mixa ihop allt sĂ„ skulle det göra en amatör som mig ganska glad 😉

replicant: Tack för lÀnken! den Àr bookmarkad!

Postat

strunta i hÄrdvara... det enda som behövs Àr envishet... ja köpte en Virus C förra Äret, visst har den hjÀlpt mej att utvecklas, men de senaste 6 produktionerna jag har gjort har bara varit mjukvara. Mycket lÀttare att arbeta med och lÄter nÀst intill lika bra om du vill.

Postat

Carl_B, som farbror barbro sÀger, det finns inga genvÀgar till det perfekta ljudet! NÄja..

Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ÄRLIG nu...

Jag har ingen form av hÄrdvara alls hemma om man bortser frÄn datorn, ett par tannoy reveal active monitorer och mitt edirol pcr midi klaviatur. KÀnns som jag vill ha nÄgot mer.

Postat (redigerat)

Bara en frÄga angÄende Virus.

Skulle inte den gÄ att anvÀnda som ljudkort? Den har ju midi-ingÄngar, samt tele-ingÄgnar. Bara att plugga in mixerbordet och köra hÄrt....eller?

TI modellen alltsÄ.

Redigerat av Pluffo
loopus (oregistrerad)
Postat

Virus Àr grym! Har en kB nu men vill uppgradera... anvÀnder den hela tiden. Perfekt om man gillar att skruva.

Postat
Om jag skulle komma hem till dig och tja... rÄka "ramla" pÄ din virus, skulle du ÀndÄ överleva utan den i dina Àgor?

Den stora frÄgan Àr om du skulle överleva efter ett sÄdant klavertramp och Carl_Bs efterföljande "tackande". :rolleyes:

Postat

Hej !

Tycker inte att att soft syntarna lÄter som en virus.

Vad jag menar Àr att om du vill att det ska lÄta pÄ ett visst sÀtt dÄ mÄste du ha virus synten.

Sedan mÄste du lÀra dig att lyssna hur du ska anvÀnda den och vilka soft ljud du kan mixa med virus synthen,det blir förmodligen inte sÄ mÄnga soft ljud.

Det var en som skrev att han har en virus men inte anvÀnt den i sina senaste lÄtar det Àr hans val till sina lÄtar men om du lyssnar pÄ lÄtarna sÄ hör du ingen virus synth heller.

Det hÀr Àr min tro, har du fler syntar har du fler mögligheter att hitta det sound du söker i dina lÄtar helt klart.

1+1 = 2 sÄ enkelt Àr det.

Om jag var rik skulle jag köpa en riktig analog synth typ Moog och Oberheim virusen försöker bara att hÀrma dom ljuden och lyckas ganska bra men inte hela vÀgen dom lÄter fetare tro mig.

Och glöm inte att du mÄste lÀra dig att anvÀnda dina grejer har du mÄnga synthar tar det tid he he....

Postat (redigerat)

Se till dock att du inte hamnar i pryltrÀsket nÀr man tror att om jag skaffar ditt och datt sÄ kommer jag göra bÀttre musik/ fÄ mer inspiration. Visst hjÀlper det till viss del men det Àr ÀndÄ bara tillfÀlligt.

Det finns mÄnga bra mjukvarusynthar, mÄnga av dem finns dessutom gratis att tanka hem helt lagligt. Det viktigaste oavsett om man kör hÄrd eller mjukis Àr ju att veta hur man ska anvÀnda prylarna optimalt.

Visst lĂ„ter det lite frĂ€ckare att ha hĂ„rdvara, men om man rattar till ljuden rĂ€tt i mjukvarusyntar sĂ„ Ă€r det nog fĂ„ som kan höra skillnaden. Med respekt för din instĂ€llning att det Ă€r schysstare att ratta pĂ„ hĂ„rda saker... jag har ocksĂ„ tĂ€nkt sĂ„, men det var lite obefogad "pryl fanatism" 😠🙁 som styrde mig i det tĂ€nket...

Jag har varit i pryltrÀsket, speciellt nÀr jag jobbade heltid förut och hade mer pengar Àn nu...

nu har jag bara ett halvtidsjobb och hyr en studio... inte mycket pengar över. Men what a fuck... jag sitter ju och gör det jag tycker Àr roligast och det enda som jag har talang för. Jag har kommit ifrÄn pryltrÀsket lite och jag gör bÀttre grejjer nu Àn nÄnsinn tidigare.

Det rÀcker att skaffa nÄn ny samplingsskiva lite dÄ och dÄ eller nÄn ny mjukvarusynth för min del.

Men sen kanske jag Àr den enda som kan sitta och leka en hel dag med en tau pro...

Men ioförsig har jag ett annat exempel.

Jag Àr helt kass pÄ gitarr... kunde nÀstan inte ett enda accord innan jag skaffade mig en Variax gitarr (som jag köpte för 8000kr). Jag satt och nötte pÄ den och nu anvÀnder jag den nÀstan i varenda lÄt som jag gör. SÄ ibland Àr det bra med prylar. Det viktigaste Àr att man verkligen tÀnker igenom köpet i förvÀg, men det gÀller ju inte bara musikprylar...

Fast det Ă€r ingen billig hobby vi utövar direkt , sĂ„ det gĂ€ller att investera de surt förvĂ€rvade pengarna vĂ€l... 😠

Just nu vill jag sjĂ€lv köpa tvĂ„ till UAD- kort... Jag har ett Ă€n sĂ„ lĂ€nge 😠

Redigerat av pennudd
Postat
Om jag skulle komma hem till dig och tja... rĂ„ka "ramla" pĂ„ din virus, skulle du Ă€ndĂ„ överleva utan den i dina Ă€gor? Var ÄRLIG nu...

Helt Àrligt, ja, eftersom ja inte anvÀnder hÄrdvara lÀngre. Men jag skulle blivit jÀvligt grinig om du inte ersatte mig.

Du Àr hemskt vÀlkommen att köpa min Virus om du inte tror mej?

Och den skiten du rabbla om inga genvÀgar till det perfekta ljudet... lÀr dej mixa korrekt innan du ger dej pÄ hÄrdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jÀvla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det lÄta skit ÀndÄ.

Postat

Jag kan hÄlla med Carl B att man inte gör bÀttre musik bara för man har hÄrdvara.

Dock sÄ kan jag ocksÄ hÄlla med om att det Àr roligare att ha en "riktig" synth istÀllet för en vst synth.

Man kan ratta med hÀnderna pÄ en hÄrdvaru synth, det ger mer kÀnsla.

Ska man editera ngt pÄ ett VST instrument, sÄ blir det oftast med musen.

Det finns mÄnga bra mjukvaru synthar, som lÄter underbart! Testa Vanguard frÄn REFX om du Àr intresserad av en trance synth. Den lÄter kanon!

MEN jag kan ocksÄ hÄlla med om att det finns ingenting i mjukvaru vÀg som lÄter lika kraftigt, mjukt, skitigt och starkt som en Virus C.

Det Àr bara vad jag tycker, finns mÄnga andra som sÀkert inte hÄller med mig. Och jag förstÄr dom.

Allt Àr ju individuellt. För vissa, blir mÄnga motiverade, och inspirerande av mjukvaru grejer. Och producerar bÀttre dÀrför.

Andra, blir inspirerande av hÄrdvaru grejer, och dÄ kanske dom gör bÀttre musik?

SjÀlv anvÀnder jag bÄda!

Den nya Virus TI, som skulle slĂ€ppts i DECEMBER förra Ă„ret, Ă€r bĂ„de HÅRD och MJUK vara i ett.

Du fÄr alltsÄ upp den riktiga synthen, som en VST plugg i ditt host program. VÀldigt smidigt och smart.

Men vÀldigt mÄnga tvekar pÄ om denna synth nÄnsin kommer bli slÀppt

đŸ€Ș

Men vill du köpa dig en Virus C, sÄ tycker jag du ska göra det!

Jag Ängrar inte mitt köp, och jag anvÀnder den stortsett dagligen. Min andra synthar kommer inte ens i nÀrheten av hur virusen lÄter.

www.vengeance-sound.de dÀr kan du checka in nÄgra soundset som Àr för virusen.

Det Ă€r i stortsett bara trance ljud, men lyssna, sĂ„ kan du ju ta dig en tankestĂ€llare đŸ˜±

Postat

Helt Àrligt, ja, eftersom ja inte anvÀnder hÄrdvara lÀngre. Men jag skulle blivit jÀvligt grinig om du inte ersatte mig.

Och den skiten du rabbla om inga genvÀgar till det perfekta ljudet... lÀr dej mixa korrekt innan du ger dej pÄ hÄrdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jÀvla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det lÄta skit ÀndÄ.

NejdÄ jag ska inte köpa din synth, det Àr en TI jag Àr sugen pÄ om jag skall ha en, nÀr den kommer.

Jag var lite ironisk i mitt inlÀgg tidigare ang perfekta ljudet, ramla pÄ din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte sÄ bra i text mÄnga gÄnger.

Det kÀnns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag Àr fullt medveten om att det inte Àr programmet / hÄrdvaran som gör musiken utan det Àr naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det Àr hÄrdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig pÄ nya saker om jag inte Àr 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger pÄ att mixa men kan man inte lÀra sig att mixa? eller mÄste det ligga i generna?

Det skulle vara intressant om nÄgon kunde hÀnvisa till en softsynth som lÄter lika bra och dÄ vill jag höra ljudexpempel, inte se nÄgon broscyr. Jag har lyssnat pÄ dom som ligger pÄ http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkÀnna att jag kan ha fel.

Postat

NejdÄ jag ska inte köpa din synth, det Àr en TI jag Àr sugen pÄ om jag skall ha en, nÀr den kommer.

Jag var lite ironisk i mitt inlÀgg tidigare ang perfekta ljudet, ramla pÄ din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte sÄ bra i text mÄnga gÄnger.

Det kÀnns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag Àr fullt medveten om att det inte Àr programmet / hÄrdvaran som gör musiken utan det Àr naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det Àr hÄrdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig pÄ nya saker om jag inte Àr 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger pÄ att mixa men kan man inte lÀra sig att mixa? eller mÄste det ligga i generna?

Det skulle vara intressant om nÄgon kunde hÀnvisa till en softsynth som lÄter lika bra och dÄ vill jag höra ljudexpempel, inte se nÄgon broscyr. Jag har lyssnat pÄ dom som ligger pÄ http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkÀnna att jag kan ha fel.

Du har helt rÀtt i det du sÀger... innan man köper en ny pryl ska man kunna sina gamla utan och innan tycker jag.

AngÄende mixningen ber jag om ursÀkt ifall du tog det personligt. Den största skillnaden mellan hÄrdvaru- och mjukvarusynthar Àr att hÄrdvarusynthen har oftast interna effekter pÄslagna som vrÀker ur delay och reverb. Om du stÀnger av alla effekter och jÀmför med en VST med samma instÀllningar lÄter det nÀst intill likadant, förutom filtret dÄ sÄklart.

Jag ska se om jag kan slÀnga upp ett klipp pÄ nÄgon produktion jag har gjort med endast mjukvara.

Postat

Vet inte om jag förstÄr frÄgan...

Är pĂ„ven katolik? Är Pippi LĂ„ngstrump vĂ€rldens stakaste tjej? Är en Ă€lg brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn?

Svaret Àr JA!

Alla behöver en Virus TI, det Àr bara det att alla inte vet om det Àn!

//peAk

Postat (redigerat)
Är pĂ„ven katolik? Är Pippi LĂ„ngstrump vĂ€rldens stakaste tjej? Är en Ă€lg brunare pĂ„ ryggen Ă€n pĂ„ sommarn?

Ja ( men jag tror bara att han Àr maktgalen och tror att han sjÀlv Àr gud ), nej ( Pippi LÄngstrump Àr en fiktiv figur ) och va? ( ofullstÀndig mening ).

För övrigt sÄ fÄr ni ursÀkta att jag inte Àr sÄ 1337 pÄ det hÀr med synthar men EXAKT vad Àr det egentligen en hÄrdvarusynth kan göra som inte gÄr att Äterskapa i mjukvara?

NĂ€r senast hörde ni en tv-spelsutvecklare sĂ€ga: "NĂ€, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det ingen Ferarri med i vĂ„rat spel eftersom den inte gĂ„r att Ă„terskapa." 😛

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Bra exempel.. Kaveh Azizi gör allt i reason 😛

SÄ det gÄr o göra bra musik med vad som helst. mjukvara/hÄrdvara spelar egentligen ingen roll, utan det Àr mer en personlig grej. Jag vill hÄlla pÄ med en fysisk apparat och ratta. Men jag vet mÄnga som det gÄtt bra som fan för som bara anvÀnder mjukvara.

Om jag ska vara Àrlig sÄ Àr inte originalljuden pÄ virusen speciellt roliga. Jag har typ bytt ut alla mina 1024 ljud mot andra.

Samma gĂ€ller mjukvara, originalljuden kanske inte Ă€r sĂ„ spĂ€nnande, men lĂ€r man sig ljudsyntes och gör egna alternativt investerar i andra som gjort det (som t ex. vengeance-sound) sĂ„ fĂ„r man det att lĂ„ta bra med 🙂

Jag körde ett gÀng mjukvaru pluggar innan, men oturligt för mig kraschade allt rÀtt ofta. Nu nÀr jag kör nÀstan enbart hÄrdvara sÄ ska det mycket till för att det ska krascha. Innan kunda det krascha ca 8-10 gÄnger för en lÄt, nu kanske det ligger pÄ 1 gÄng per tredje lÄt?

Redigerat av Drik
Postat
www.vengeance-sound.de dÀr kan du checka in nÄgra soundset som Àr för virusen.

Mmm... jag har stött pĂ„ herr Soundborn flera gĂ„nger i forumet. Jawohl! 😉

Postat
Den största skillnaden mellan hÄrdvaru- och mjukvarusynthar Àr att hÄrdvarusynthen har oftast interna effekter pÄslagna som vrÀker ur delay och reverb. Om du stÀnger av alla effekter och jÀmför med en VST med samma instÀllningar lÄter det nÀst intill likadant, förutom filtret dÄ sÄklart.

Njaae... Ingen av de hÄrdvarusynthar jag har har massa reverb och delay pÄ ljuden... Merparten av "riktiga" "synth-synthar" har inte ens interna effekter, förutom möjligtvis lite dist och/eller chorus...

Men nÀr det gÀller ROMplers (och kanske Àven vissa VA-synthar) sÄ hÄller jag absolut med. Man fÄr stÀnga av effekterna för att kunna höra hur synthen i sig verkligen lÄter!

Postat

PS.

Javisst, Virusen lĂ„ter förtrĂ€ffligt, men det har redan all vĂ€rldens "techno"-musiker upptĂ€ckt, sĂ„ vill du lĂ„ta unikt sĂ„ blir det kanske lite svĂ„rt... Jag skulle hellre köpa ett par-tre olika billigare VA och analoga synthar Ă€n en Virus TI. -Större ljudpalett att vĂ€lja frĂ„n! 😉

Postat
NĂ€r senast hörde ni en tv-spelsutvecklare sĂ€ga: "NĂ€, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det ingen Ferarri med i vĂ„rat spel eftersom den inte gĂ„r att Ă„terskapa." 😉

Det Àr dock en viss skillnad att ratta en Ferarri pÄ vÀgen Àn i datorn...

DÀremot tror jag att det alltid kommer att finnas folk som hellre vill ha hÄrdvara dÀrför att det kÀnns mer genuint och ger inspiration, medan det alltid kommer att finnas folk som gÀrna bara kör mjukvara för att det ger en större flexibilitet etc. Och sÄ finns det dem, som jag, som gÀrna blandar hÄrt och mjukt (med filosofin allt som lÄter bra vill jag ha). Huvudsaken Àr att man fÄr göra som man sjÀlv vill (beroende pÄ sin ekonomi förstÄss).

//peAk

PS. VadÄ? Det Àr klart att en Àlg Àr brunare pÄ ryggen Àn pÄ sommarn!!!

Postat
1. Det Àr dock en viss skillnad att ratta en Ferarri pÄ vÀgen Àn i datorn...

2. PS. VadÄ? Det Àr klart att en Àlg Àr brunare pÄ ryggen Àn pÄ sommarn!!!

1. Ja, men det sÀger vÀl knappast nÄgonting om möjligheten att simulera de fysiska bestÄndsdelarnas rörelse över vÀgen i en virtuell vÀrld? Precis pÄ samma sÀtt som att det naturligtvis ligger en skillnad i att ha en hÄrdvarusynth att ta pÄ och att ratta en mjukvarudito inuti datorn. Detta sÀger dock ingenting om sjÀlva resultatet, dvs förmÄgan att skapa ljud.

2. Jag förstĂ„r inte. Är "sommarn" en kroppsdel hos Ă€lgen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.