Jump to content
Annons

Studiobygge i ladugård


stenta53 (oregistrerad)

Recommended Posts

stenta53 (oregistrerad)

Planerar på lång sikt att bygga en studio i vår gamla ladugård.

Den är 475 kvm, med en större mer öppen del där man förvarat hö och annat.

Ingen isolering och högt i tak.

I direkt anslutning finns en isolerad del där djuren stod kedjade.

Taket är isolerat med masonit och ett tjockt lager med kutterspån ligger ovanpå.

Golven är i betong. Väggarna är putsade och består troligtvis av någon murad större sten.

Det fins en rad fönster längs hela långsidan som är ca 25 meter lång, kortsidan ca 8 meter (i djurdelen).

Takhöjen ca 2.30.

Gott om plats alltså.

Hade tänkt att bygga flera rum som skall vara anpassade så gott det går för en bra akustik. Väggar kan jag bygga inne i den isolerade delen och avdela flera rum.

Tycker ni att jag skall öka takhöjden? (mycket jobb, med ny isoleringi taket).

Behöver inte beskymra mig om grannar, och knappast något ljud utifrån om inte en traktor skulle råka åka förbi. Allstå inte tal om någon isolering för att minska läckage eller stoppa ljud utifrån. Det är rätt tyst i omgivningarna (landet).

Jag skulle vilja bygga rätt från början och minska användning av en massa material för att absorbera ljudet. Är det möjligt eller måste jag gör något radikalt?

T.ex. antar jag att de putsade väggarna och golvet reflekterar ljudet på ett sätt som gör akustiken oklar och difuss. Kan bygga nya väggar om det krävs. Hur skall de se ut? Läst att de inte skall vara parallella för att undvika stående vågor.

De flesta beskrivnngar som jag sett bygger mycket på att försöka isolera. Men det behöver jag inte.

Skulle behöva tips på ett grundutförande som jag sedan kan bygga vidare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Det är alltid svårt att komma med konkreta förslag utan att ha sett grundförutsättningarna. Prova att kolla runt här på forumet så hittar du säkert en del info. Du kan också kolla på SAE's sida där det finns en del inspiration till planlösningar etc. Här finns det också några artiklar om studiodesign...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
stenta53 (oregistrerad)

Tack för tipset. Kan du förklara varför det är bra med högt i tak?

Minskar det oönskade reflektioner från taket? Läste någonstans att man kunde bygga balkar i taken på tvären som bröt av takreflexen.

Jag har ju alltid möjlighet att på sommaren spela in i ladan där det är ca 5-6 meter i takhöjd.

Annars måste jag nog ta bort innertaket och isolera högre upp mot taket. Fördelen kan då vara att taket inte blir parallet med golvet utan kommer att följa takets linje. Mycket jobb, men det är kanske värt det om man skall satsa seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Kan du förklara varför det är bra med högt i tak?

Minskar det oönskade reflektioner från taket? Läste någonstans att man kunde bygga balkar i taken på tvären som bröt av takreflexen.

Jag har ju alltid möjlighet att på sommaren spela in i ladan där det är ca 5-6 meter i takhöjd.

Annars måste jag nog ta bort innertaket och isolera högre upp mot taket. Fördelen kan då vara att taket inte blir parallet med golvet utan kommer att följa takets linje. Mycket jobb, men det är kanske värt det om man skall satsa seriöst.

Takhöjden är ofta referenspunkten när man sätter längd och bredd på rummet. Finns ett antal olika optimala förhållanden som jag inte har lust att rapa här.. En hög takhöjd hjälper även till att minmera reflexer mellan 1 och 50 ms somn för örat uppfattas som samma signal. Dessa skall bort där man sitter. Det hjälper att göra ett sluttande tak fram lägre bak högre. FÖr att öka infallande vinkel av ljudet så att det studsar bakåt och reflekteras ok. Det är en vetenskap att räkna på vinklar och grejjer. Finns ett antal mer eller mindre bra program för att räkna på sånt. Men ökar du tak höjden och låter det följa "takvinkeln" så kan du mellan Hanbjälkarna= de som sitter horisontellt mellan högbenen=de som lutar med taket. Mellan hanbjälkarna sätter du absorbenter av undertaksplattor eller hålskivor som fungerar som helmholtz absorbenter. Du kan även bygga dessa... OSv..osv..osv...Men ordentlig takhöjd är hur bra som helst... Gärna runt 2.70 färdig yta och gärna 1 meter till ovanför på högsta stället dvs längstfram för att ta bas... När dig vill du komma åt diskant reflexer som studsar hejvlt mot skrivbord och andra sattyg man har ivägen:-).... Nu har jag svamlat nog... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...