Jump to content
Annons

Recommended Posts

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om man vill transponera upp/ned en audiofil och en samtidig tempo-höjning/sänkning à la skivspelare/sampler är helt okej kan man göra det i Cubase?

Det blir ju mycket bättre ljudkvalitet så än med "pitch shift"!

(Nu gör jag audio mixdown, öppnar upp Kontakt, laddar upp audiomixdownen, spelar den som midi och sen ytterligare en audio mixdown, liite omständigt 😎!)

Annons
doggy (oregistrerad)
Postat

tja!!

jag håller med dig! hur ska man transponera en audiofil i cubase? vet att det ska gå i G-live, men har inte hittat funktionen i SX. Hoppas någon vet!

ha det

😆

doggy (oregistrerad)
Postat
undrar om jag fattat rätt.. men såvida du bara vill "pitcha" som på en skivspelare är det ju bara att använda pitch shift och slå från time correction och formant.

Det är inte pitch shift jag är ute efter!! Men vad menas time correction och formant? är det nåt knep? :rolleyes:

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Okej, bra :rolleyes:!

("Time correction" är att det ska gå i samma tempo och "formant" är att det ska vara samma klang!)

Postat
undrar om jag fattat rätt.. men såvida du bara vill "pitcha" som på en skivspelare är det ju bara att använda pitch shift och slå från time correction och formant.

Det är inte pitch shift jag är ute efter!! Men vad menas time correction och formant? är det nåt knep? 😄

inte pitch shift? men hur ska du annars kunna transponera? du menar kanske något annat än transponera?

Postat
Hej!

Om man vill transponera upp/ned en audiofil och en samtidig tempo-höjning/sänkning à la skivspelare/sampler är helt okej kan man göra det i Cubase?

Det blir ju mycket bättre ljudkvalitet så än med "pitch shift"!

(Nu gör jag audio mixdown, öppnar upp Kontakt, laddar upp audiomixdownen, spelar den som midi och sen ytterligare en audio mixdown, liite omständigt 😄!)

Vad jag vet så använder sig cubase (och många andra program) av FFT vid pitch shift vilket försämrar ljudkvalitén ordentligt. Mitt tips är att du laddar hem en gammal version av det söta lilla programmet CoolEdit . Snabbt och resurssnålt och gör pitchshiften precis som du vill (plus mycket annat som kan vara kul att leka med). Finns demos att ladda hem om du googlar lite.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.