Jump to content
Annons

Tipps önskas


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kille på 25 år som har gjort musik på min dator i ca 1 år nu.

Den utrustning jag har är:

M-Audio Delta Audiophile 2406 ljudkort

Yamaha MG10/2 mixer

V-Amp 2

Cubase VST 5.1

Studio Project B1 mikrofon

Korg N634 synth

+ gitarr och bas

Men jag tycker att mina inspelningar blir lite stela och sterila. Vore tacksam om någon kunde komma med lite tipps om vad jag borde investera i härnäst för att få mina inspelningar att låta bättre.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din bästa investering är nog TID.

Det finns tyvärr inga genvägar som slår erfarenhet.

Med tid kommer dina produktioner att bli bättre.

Även fast du skulle köpa ett SSL bord så kommer dina låtar

inte låta så mycket bättre för det.

Annars är det bara att söka på detta Forum och andra så

kommer du att hitta tusentals frågor om just detta ämne.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hertingen!

Lägg upp en låt som Du tycker är behäftad med de fel Du anger. Här finns många som kommer att kunna hjälpa Dig. Ett annat tips som jag själv praktiserar är att lyssna på andras alster. Då hör man många bra saker och kan PM:a den som gjort låten och fråga hur de gjorde det där braiga.

En teori bara: Om det låter stelt så börja med trummorna. Om Du kör trummaskin/sequenser så finns det idag en massa knep för att minska stelheten. Läs trådar om kvantisering och andra som har behandlat just "stelhet" och "livlöshet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du klarar dig långt med dom grejor du redan har. Så som sagt investera tid och kanske lite pengar till böcker i ämnet.

Och framförallt lyssna och jämför dina alster mot färdiga CD med musik som du vill att din musik ska låta som.

Lyssna hur dom har mixat och försök att apa efter så gott det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
Jag har funderat på att kanske skaffa en kanalstripp.

Undrar om det är någon ide när man redan har en mixer?

Hur stor skilnad blir det ljudmässigt om man spelar in med en kanalstripp jämfört om man spelar in direkt genom mixern.

Tacksam för svar

Lägger man lite pengar på en kanalstrip får man garanterat ett trevligare (mindre stelt om du så vill) ljud än vad man får genom ett lite billigare mixerbord.

Ibland kan det vara svårt att höra skillnaden direkt om man bara jämför två olika kanaler, där en är inspelad genom bordet och den andra genom en kanalstrip. Men när man börjar lägga på fler spår och till slut har en hel produktion, så blir skillnaderna tydligare. Om varje inspelat spår låter lite bättre, som kommer alla spår tillsamans låta mycket bättre i slutet.

Välj gärna en kanalstrip med rör, så får du ett varmare ljud. Kika på TL Audios produkter t.ex. http://www.tlaudio.co.uk

Lycka till!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
ChrisSnyder (oregistrerad)

Det hjälper som sagt inte även om du tjackar ett SSL 4000 bord och spelar in i Abbey Roads.

du måste lära dig producera bättre helt enkelt, det är nånting som kommer med åren. Fan, om jag lyssnar på grejorja jag gjorde efter ett år börjar jag gråta typ för det är så kasst.

Jag har aldrig märkt att utrustning får sakerna att låta bättre, det finns dom producenter som kan få en diktafon att låta som en platta, dom kan sina grejor. Sen finns det snorungar som har dyraste grejorna och det låter ba skit om det ..

så ... jag röstar på TID oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...