Jump to content
Annons

thick dick - brick by brick


Recommended Posts

gncd022.jpg

gnashed

Ja, ”brick by brick”-projektet ser dagens ljus. Jag plockade upp min amiga för en tid sedan och insåg att delar av allt skräp jag gjort under mitten av nittiotalet (och följaktligen mitten av mina tonår) faktiskt har något slags värde. Då, för tio år sedan, visste jag ingenting om någonting och var dessutom helt utan erfarenhet. Det hörs. Att de flesta spåren är så korta beror på att jag bara ”jobbade” med dem tills någonting i komponeringsprocessen tog emot och behövde detaljfixas. I praktiken tog det sällan över 30 minuter från att jag började till att jag gav upp. Ett strålande tecken på talang som jag med möda lärt mig att kringgå numera. 🙂

Titlar var väl inte min starka sida heller. 🙂

I efterhand har en del garnering lagts till. co-ed gör cello på ett par låtar och lite sådär. Bland annat "cow" som jag postat här tidigare: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=8&t=14939&s=

Är det något ni undrar så fråga och kommentera så mycket ni känner för, vi inblandade blir bara glada. Dra er för övrigt inte alls för att klicka vidare från de låtar ni inte gillar, detta släpp är lite tänkt som en skattjakt; man kommer att få gräva bort en massa mull innan man hittar klimparna.

Extra poäng till den som kan komma på varifrån co-ed råkade knycka melodin när hon smörimproviserade till it’s a small world (i den biten där cellon ligger ensam). 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter trevligt. Jag förväntar mig inte att någon ska gilla hela skivan men hoppas att de flesta som står ut med lite brus och lofi (gnasheds signum) ska kunna hitta något litet stycke som gjorde det värt tiden, så att säga.

Vill ni veta mer om något av klippen så har jag en massa småtrevliga historier från min mörka ungdom att förtälja. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar över huvud taget chip-mod liknande musik så jag kände mig allt en gnutta inspirerad. Önskar att fler amiga-pulare kunde gå vidare till "nästa nivå" och börja använda mer avancerade grejer för att skapa inovativ o skön musik men som ändå har den där glimten i ögat kvar av den gamla goda tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

(e): Kul att du gillar just den. Det är det fler som gör fast de flesta av dem har bara snackat om trumbiten som ju är av ett ganska vanligt snitt ändå. Att göra saker som världen aldrig sett var kanske lättare när man inte alls kunde någonting, ändå.. 😲

Henkera: Framförallt tycker jag det känns som att folk var mer noga med att lära sig "utrustningen" på trackertiden. Vissa låtar är ju sjukt komplext byggda med en massa kommandon överallt och låter som sommarvindar. Sådant stöter man sällan på numera, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henkera: Framförallt tycker jag det känns som att folk var mer noga med att lära sig "utrustningen" på trackertiden. Vissa låtar är ju sjukt komplext byggda med en massa kommandon överallt och låter som sommarvindar. Sådant stöter man sällan på numera, tycker jag.

Ja, jag vet vad du menar, jag höll på med fasttracker ett tag till pc men bara ett program som hette Med. till Amiga. Jag älskade att använda alla möjligheter som fanns men det var ju grymt begränsat. Men när man är medveten om hur nånting fungerar av att ha arbetat med det så uppskattar man nog mer hur det låter eftersom man vet vad som ligger bakom. Nu när jag sitter och vill utforska alla möjligheter i de mest avancerade programmen som finns idag och bokstavligen endast fantasin sätter gränserna så blir man nästan knäpp av allt man vill behålla i huvet 🙂 Men trots alla möjligheter så vill jag återskapa något som påminner om det de gjorde på den tiden då Nes o Amiga rulade. 😄 Jag håller på med några ideer som jag tänkt skall ta känslan av ett Metroid-spel till nästa nivå. Få se hur det artar sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Henkera: Det ska bli intressant att se (höra) hur du lyckas. NES-låtar är, enligt min erfarenhet, ofta ganska stela egentligen. De är därför enkla att härma. Du verkar dock ha ambitioner, vilket ju är beundransvärt. 🙂

dmn: Lycka till. 🥰

Ja, man får fylla i "mellanrummen" ordentligt. Men Ta det första Metroid-spelet t.ex. Där snackar vi musikskapande. Man hör riktigt hur kompositören vrider sig i ångest över hur begränsad han är av de ynkliga ljuden som NESén har men ändå låter det inspirerande, för man förstår hur han tänkt. I SNES-Metroid så var det fortfarande de gamla låtarna som regerade och även i GC-spelet så var det just hur de hade tänkt sig de gamla kompositionerna som gjorde de nya så oerhört bra. Det krävs som du förstår ingen hög teknologi för att förstå genidragen bakom musiken 🙂

Tillägg: Kollade just upp kompositören till Metroid och det visade sig mycket riktigt vara nån geniliknande snubbe vid namn Hip Tanaka, alla slutsatser jag dragit har verkligen visat sig stämma. Wow.. Detta gör mig på gott humör alltså! 🥰

Här är en länk om du är intresserad: http://www.spelmusik.net/kompositorer/hip_tanaka.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...