Jump to content
Annons

Missljud i hihat..


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Hopp och hej med farbror Frej! 🙁

Har Àntligen fÄtt hem mitt trummset och undrar varför min hihat gerifrÄnsig en mellanfrekvent ton rÀtt vad det Àr? Den liksom sjunger och brummar pÄ sammagÄng. Vore glad om jag fick hjÀlp att bli av med detta missljud.

Det sitter en koklocka monterad pĂ„ stativet. Kan den bidra till problemet? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Enda gÄngen jag fÄr min HH att "sjunga" (eller göra en ton) Àr nÀr jag trycker ner HH.pedalen riktigt hÄrt sÄ att de pressas samman hÄrt. DÄ brukar an fÄ en ton.

Koklockan tror jag inte ska vara nĂ„t problem. HH Ă€r inte direkt kĂ€nda för att ge ut sĂ„dana vibrationer 😆

antar jag... 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det pĂ„ inspelningen du stör dig eller nĂ€r du sitter vid trumsetet och spelar?

Är det vid inspelningen sĂ„ testa att backa mikrofonen du mickar hihaten med. Det kan bli skitskumma biljud nĂ€r man nĂ€rmickar hihat och cymbaler pga proximityeffekten (som förövrigt kan bli hysteriskt frĂ€ckt ibland om man vill att det ska lĂ„ta sĂ„).

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hi-hat lock har ju sjĂ€lvklart en ton. Oftast brukaar topen ha en högre pitch Ă€n botten. Är sĂ„ icke fallet? vĂ€nd pĂ„ locken. Gammalt beprövat knep.

Eller sÄ Àr dina lock kassa? Jag har Zildjian A new beat, som funkar kanon till det mesta, men mina gamla hihatlock, Zildjian ZBT rock sög hÄrt, mycket ton och lite krisp - precis tvÀrtom vad man vill ha :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Paiste brass-tones sĂ€ger du? Har inte hört talas om just den modellen, men betĂ€ckningen (brass, altsĂ„ mĂ€ssing) sĂ€ger ju allt. Förmodligen Ă€r dina hi-hat lock kassa, för mĂ€ssing gör man de sĂ€msta cymbalerna av. Bra cymbaler brukar ha en Tenn/brons blandning, om jag minns rĂ€tt. Men billigare cymbaler i mĂ€ssing, ja, de lĂ„ter inte riktigt lika dant, men sen behöver man inte ge 3 500 för ett par mĂ€ssing hi-hat lock heller... 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut, mĂ€ssing lĂ„ter lite klonki klonk och sjunger ihĂ„ligt ibland. 😳

Kan vara kul ibland tillsammans med nedstĂ€md virvel och reggaeorgel, men annars Ă€r mĂ€ssing nĂ„t man gĂ€rna undviker 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OT: dÄ har jag den perfekta lösningen för dej, k9!

sĂ€lj de hihats du har pĂ„ ebay och sĂ€g att de Ă€r besatta av ett spöke. för de miljoner du fĂ„r för dem (nĂ„gon miljonĂ€r mĂ„ste vilja ha besatta hihats, eller hur?) köper du ett par nya som lĂ„ter precis som du vill 🙂

nÀr jag spelade in ett par kassa trummor förra Äret höll vi pÄ att tejpa med gaffatejp pÄ de platser som förbÀttrade ljudet och fick ett par nÄgorlunda vÀljudande trummor. skumt att trummisen vars kit det var aldrig hade tÀnkt pÄ oljuden de gav ifrÄn sej tidigare.. nÄgra av problemen var ju "sjungande" hihats och "woomwoomwoom"-lÄtande tomtoms..

smiles,

~ f

komvuuuuuuux

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...