Jump to content
Annons

nybörjare: ljudkort för nån tusenlapp


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte höra med er om tips till externa ljudkort mellan ca 2000-4000:-, helst med firewire-koppling då jag hört att detta fungerar bättre och smidigare än usb(?).

Även då jag främst kommer arbeta med akustisk musik så vill jag använda en del virtuella instrument, och kommer även vilja experimentera med andra genrer såsom electronica och house m.m. alltså mycket plugins. Dock så klarar kanske de flesta ljudkorten i denna prisklass av detta utan att sega till datorn? ..om man har en vettig dator vill säga, ska köpa ny sådan också.

Förmodligen så kommer jag endast att spela in alla instrument för sig (möjligtvis att jag spelar in gitarr och sång samtidigt med 2 mickar..) och då finns det väl ingen egentlig anledning att ha ett ljudkort med fler än 2 ingångar? eller?

Jag har fram tills nu endast använt det ljudkort som jag fick tillsammans med min gamla dator (alltså inget "musikkort") plus en dynamisk mikrofon, så jag kan egentligen ingenting om mer avancerade grejer än så..

De två stora skälen till att jag uppgraderar mig nu är först & främst då jag vill ha en hemmastudio som inte segar sig, samt utan latency. Plus att jag självklart vill ha upp ljudkvaliten.

Ni får gärna förklara lite saker såsom mic-preamp (jag tänker köra utan mixerbord!), fantominmatning (vilken är det, hur ser en sån ut?) m.m.

Ge lite tips så blir jag glad!

Tackar!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...