Jump to content
Annons

Enigma-stil


Gurtcci

Recommended Posts

Har nu totalt snöat in på Enigma som är en kille i 48 års-åldern från Rumänien.

Musiken är en slags New Age med mycket körer, munkar och flöjtar. Men hur bygger ja upp en liknande låt från början?

Tips på ljud, refills eller dylikt? Vore väldigt tacksam.

Tips på hur man bygger upp låten vore t.ex. Hur en bra pad ska gå genom låten eller vilka effekter lead-ljudet har.

Tacksam för alla svar

/Gustav "Gurtcci" Claughton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

reverb kan jag nog faktiskt hålla med om...

Men nån delay hör man ja nästan inte

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe okej. Men inga tips på speciella refills eller ljud?

Eller hur man ska få till ett schysst beat?

Bra basgång?

Redigerat av Gurtcci
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte dom/han som hade en video där allt gick baklänges och man tyckte det var skittufft?

Leta breakbeats och sampla ner dom i både pitch och tempo, köp en Roland XP-80 och spela add9-ackord på alla 16 midikanaler med dom allra fläskigaste padljuden du kan tänka dig, leta upp lite bra etno-flöjter och låna in en manskör som kör något mantraliknande motiv. Sist men inte minst så inversterar du i ett rejält välljudande bamsereverb som du dränker allt i och vips blir det enigma. Som bonus återskapar du med samma prylar och banker ett sjysst enya-sound. Byt ut manskören mot en stråkkvartett så är det klart! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en låt i demoforumet förut som hette Shamisen Lullaby, som var inspirerad av Enigma-soundet. Bortplockad nu, tyvärr.

De flesta instrumenten jag använde till den kom från X-Static Goldmine-skivorna, en Yamaha S-03, en Roland D-20 och Reasons orkesterbank.

Kolla med Estrad ifall de har några XSG-skivor kvar eller på begagnat-marknaden. Sen smackar du typiska Enigma-trummor!

Vad gäller pads är det viktigt att de "rör på sig". Dubbla/trippla alla ljud och låt mixen åka framåt och tillbaka i balansen mellan ljuden!

Ta en pad, sätt svag LFO på filtersvep, panorering, använd unison och phasers och massa grejs... Zero-G Ambient Textures är en refill som har ganska avancerade pads som du kan göra tjocka mattor av snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte dom/han som hade en video där allt gick baklänges och man tyckte det var skittufft?

Leta breakbeats och sampla ner dom i både pitch och tempo, köp en Roland XP-80 och spela add9-ackord på alla 16 midikanaler med dom allra fläskigaste padljuden du kan tänka dig, leta upp lite bra etno-flöjter och låna in en manskör som kör något mantraliknande motiv. Sist men inte minst så inversterar du i ett rejält välljudande bamsereverb som du dränker allt i och vips blir det enigma. Som bonus återskapar du med samma prylar och banker ett sjysst enya-sound. Byt ut manskören mot en stråkkvartett så är det klart! 😄

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Cretu är gift med Sandra och är nu tysk medborgare.

Tack för alla tips! Men ja håller mig nog till Reasons komponenter och köper nog inget nytt.

Pengarna räcker inte till.

Jag är dessutom mest en hobbyskapare på snart 16 år. Ingen stadig inkomst, alltså 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Cretu är gift med Sandra och är nu tysk medborgare.

En sak är säker: det går inte förneka att tyskarna är rätt duktiga på att göra hitmusik. Vem kunde ana att t ex Boney M, Modern Talking och Scorpions var tyskar. Och förresten, var inte Milli Vanilli också tyskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ja håller mig nog till Reasons komponenter och köper nog inget nytt.

Pengarna räcker inte till.

Ja, jag skrev inte att du måste använda vad jag använde. Även om XSG innehåller alla trumljud Michael Cretu nånsin använt 🙂

Vill du inte lägga ut pengar är mitt tips att du använder en rex-loop från Chemical Beats-avdelningen i Factory Sound Bank. Sedan programmerar du om midispåret så det blir mer sparsmakat och bättre passande. 🙁

ReasonFan (Eric, som numera jobbar med ReasonBanks.com) gjorde två gratis refills för länge sedan. Du kan ladda hem dem från Propellerhead.se och de heter Ambient Pads och Classic 1.

De borde kanske passa dig.

-- Off topic --

Klart att Cretu också "ser tysk ut"! 🥰

Kolla in honom i hans nuvarande studio på Ibiza...

euphonix1.jpg

studio-6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...