Jump to content
Annons

Vad ingår i en garanti?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Ska nu imon eller övermon lämna in min laptop äntligen för översyn, eftersom den inte alls kan kommunicera med olika pc-kort.

Har nu kollat med serviceverkstaden och tydligen kostar en uppgradering av BIOS 300 kr, om nu detta är orsaken. Är det dessutom så att felet är av sådan art att de bedömer det som att jag orsakat det, måste jag stå för hela reparationskostnaden menar de. De har tidigare sagt att HP:s pc inte är sönder på det sättet vid leverans...

PC:n köptes i mars och är således fem månader. Jag har aldrig använt pc-kortplatsen. Den var knas från början alltså. Vilket de betvivlar.

Hur göra? Ska jag behöva betala för BIOS-uppgraderingen, som jag inte känner mig helt hemma på själv? Ingår i garantin att BIOS som styr pc:n ska funka garantitiden ut?

😉

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Med risk för att vara tjatig!

När PC:n är yngre än 6 månader är det SÄLJAREN som skall bevisa att felet inte är ursprungligt, alltså att det inte fanns från början. Och det kan de ju försöka göra.

Och så: Betala för att PCMCIA-kort skall fungera i datorn? Jag har aldrig hört nåt så korkat!

Om du är så blyg att du har svårt att stå på dig hos datorbutiken du har handlat av så ta med dig nån med mål i mun! Bra i alla fall att du äntligen får iväg datorn till affären innan sex månader har gått...

Får du problem kan du till exempel gå till konsumentvägledaren i din hemkommun. Det kanske låter töntigt, men de är ett ganbska bra påtryckningsmedel om man inte klarar att vara tuff själv. Gå sedan vidare till ARN om det behövs...

Länk till konsumentverket igen: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

Om du inte läste förra gången, gör det nu, innan du pratar med säljaren igen!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Violiner - jag kan inte påstå att jag är blyg och tack jag läste förra svaret också. Det var jättebra! Jag har ju tidigare erfarenhet av Konsumentrådgivning också, i ett annat ärende. Så det är inget problem. Ett riktigt bra påtryckningsmedel normalt, men det verkar inte spela roll här.

Det som nu hänt är att butiken kräver betalt för att fixa nytt BIOS, för att PCMCIA-porten ska funka. Samt inte minst att de hävdar att HP inte levererar söndriga portar från början!

Jag är rätt stark så det handlar mer om vad som kan hända... 😲

Varför jag inte kommit iväg med PC:n på två veckor beror på att jag dels varit involverad i ett tidsödande projekt samt att jag verkligen behövt PC:n.

Det som kanske vore det bästa är att koppla videokameran dit och se om firewireporten funkar eller ej också? Blir till att köpa en firewiresladd imon först.

🙂

Redigerat av musik
Postat

Det där med garantier är ett svårt kapitel.

Efter ändringen av de gamla reglerna, när handlarna var tvungna att lämna ett års ovillkorlig garanti (där det alltid var upp till säljaren att bevisa att kunden hade orsakat felet, om det inte skulle gå som garanti), har det i själva verket försämrats för kundens räkning - oavsett vad de påstår.

Enligt lagen är det numera upp till säljaren att bevisa att du har orsakat felet om det uppträder inom de första 6 månaderna - men efter den tiden, är det upp till DIG att bevisa att det har varit ett "ursprungligt fel", vilket är extremt svårt för en lekman att bevisa. Att man har 3 års reklammationsfrist på "ursprungliga fel", betyder alltså egentligen väldigt lite i praktiken - och det beror då på hur välvillig säljaren är, hur det hanteras med tanke på kostnader. De flesta leverantörer lämnar ett eller ibland två års garanti gentemot säljaren - och då är det normalt inga bekymmer - men när det gäller vissa produkter, kan de köpas med eller utan garanti (för att hålla ner inköpspriset) - och om det är utan garanti, så får säljaren förstås stå för hela kalaset själv - och har alltså ett intresse av att få det att bli kundens fel så att han kan ta betalt för reparationen...

Det förekommer inte i musikbranschen med garantilösa försäljningar (inte såvitt jag vet i alla fall...), men det är ganska vanligt i datorbranschen - åtminstone bland de som säljer extra billigt...

PCMCIA-kortplatsen ska ju självklart fungera från början, eftersom den fanns vid leveransen - och man ska inte behöva betala för någon uppgradering när det rör sig om ett fel som har funnits från början. I annat fall kan man betrakta det som en felaktig leverans - och du kan faktiskt då kräva omleverans (alltså ny maskin) eller häva köpet. Säljaren har dock alltid enligt lagen möjligheten att ombesörja kostnadsfri reparation först.

Eftersom det i detta fallet rör sig om ett klockrent "ursprungligt fel" och är inom de 6 månaderna, så är det bara att hänvisa till Konsumentköplagen om säljaren trilskas - och fråga om han så gärna vill att ARN ska ta upp ärendet...

Postat

Tycker detta låter horribelt.

Om jag möttes av kravet att betala för att få PCMCIA-porten att fungera på en ny laptop så skulle jag omedelbart kräva att de tog tillbaka datorn och betalade tillbaka hela köpeskillingen plus ersättning för mina omkostnader - om de inte åtgärdade felet. Gick de inte med på det skulle jag lika omedelbart gå vidare till ARN.

Jag har mycket svårt att se att de inte skulle bli fällda. Och jag tror inte att HP skulle tycka att det var så klokt att hamna på "svarta listan" i Råd & Rön...

Snudd på kvällstidningsrubrik nästan.

Postat

Det är nästan så att man borde kontakta HP och fråga vad det är för oseriöst folk de har som återförsäljare, så kan han få en knäpp på näsan från det hållet också. Som Violiner säger, så tror jag knappast att HP vill figurera i något ärende hos ARN. De säljer ju stora mängder till kommuner och landsting, så sådant kan absolut skada dem väldigt mycket...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Håller med er fullständigt! Eftersom det finns en jäkla massa anslutningsmöjligheter till PC:n vore det kanske smart att få tillgång till prylar och testa så många av dem som möjligt. Det kan ju vara fler portar som bråkar! Det är ju inte helt säkert att jag hinner få tillbaka PC:n med justerad PCMCIA-port innan sex månader gått nämligen (nu fem månader och en vecka).

Tänkte därför testa videokameran med firewiresladd, köpes imon torsdag. Lämnar in PC:n på fredag, då jag är ledig (lyx)!

Violiner - om du tyckte detta var tidningsmaterial, så repeterar jag gärna följande:

Jag lämnade in en gammal CD-spelare från Luxman för reparation för 1600 kr förrförra året. Det tog ca ett år för dem att försöka fixa felet. Jag hade iofs ingen brådis (spelade på en annan CD under tiden och var mest mån om att felet lagades oavsett tidsåtgång), men påminde dem iaf 5 gånger under året. Hursomhelst, när jag kom hem med CD-spelaren var den precis likadan som när jag lämnat in den för ett år sedan. I telefon säger de då att de visste det i princip. När jag kommer dit och ska ha tillbaka pengarna, vill de istället ha ännu mer betalt, bara för att jag pratar med dem om ärendet igen vilket stjäl tid. Kontaktade Konsument Gbg vilket hjälpte. Han i princip slängde pengarna åt mig. Tyskdjäveln.

😲

lampa//:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Claes: HP support är hur schysst som helst! De verkar vara medvetna om återförsäljarproblemet och har gett mig ett alternativt telefonnummer jag kan ringa så att jag får en alternativ verkstad. Men då måste den kanske skickas.

HP, Canon och TI är favoritmärkena.

:rolleyes:

glass med hazelnötter//:musik

Postat

Nja, nyhetsvinklingen blir nog betydligt mera intressant med datorn.

Nyckelord:

IT - stort allmänintresse.

HP - stort multinationellt företag.

Garanti - Försöker smita från.

Postat
Hej!

Claes: HP support är hur schysst som helst! De verkar vara medvetna om återförsäljarproblemet och har gett mig ett alternativt telefonnummer jag kan ringa så att jag får en alternativ verkstad. Men då måste den kanske skickas.

HP, Canon och TI är favoritmärkena.

glass med hazelnötter//:musik

Ok - det låter ju lovande i alla fall. 😛

Om du ändå lämnar in den till säljaren, så ska du nog se till att kolla allt som kan kollas efter reparationen - för med stor sannolikhet kommer moderkortet att bytas ut om PCMCIA-porten är kass, eftersom det är en bärbar och allt liksom sitter på moderkortet... 😛 åtminstone om det inte är ett BIOS-fel som kan åtgärdas med uppdatering.

Garantin har du sedan inte från reparationstillfället - trots att i princip hela datorn är utbytt, utan fortfarande från inköpsdatumet. Det som har bytts ut, har du dock 3 månaders garanti på. Du ska alltså se till att få reda på vad som har åtgärdats och få det på pränt, så att de inte kan slingra sig sedan - och se till att kolla alla portar innan de 6 månaderna har gått!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

HP är måna om att sköta detta snyggt och tydligen har jag en speciell kundkontakt på supporten där. Mitt serienummer har kopplats till en viss person. Tjusigt, för jag antar det finns fler än en person på HP support. Det har från deras sida aldrig varit tal om att garantin inte gäller. Porten kan mycket väl vara sönder vid leverans skriver de t.o.m. i mail.

De som dock vacklar är datorbutiken. Det första teknikern sa, när jag berättade att jag köpt ett PCMCIA-kort nu i juli var: "Jaså, har du en PC från mars! Är den såå gammal. Inte konstigt det inte funkar." Hur sköts egentligen betalningen för ev. reparation om den "går på garantin". Vem pröjsar? HP och/eller butiken? Om inte jag betalar får ju nån annan betala...

Ojojoj...testa alla portar. Det är knökfullt med anslutningsmöjligheter runt hela pjäsen! Jag ska göra vad jag kan imon torsdag, men ska ju hinna jobba med...

USB 2.0 #1 : testat med scanner. OK.

USB 2.0 #2 : testat med skrivare. OK.

USB 2.0 #3 : ej testat

USB 2.0 #4 : ej testat

firewire a : ej testat

usb digital drive : ej testat

pci express card : ej testat

VGA : ej testat

s-video ut : testat, funkar på en TV från 2003, men inte på den andra TV:n från 1990, trots att bägge har två Scart och jag anslutit dit. För hög bildfrekvens på mitt grafikkort ATI PCI express, för den gamla TV:n??

modem : testat med Internet. OK.

nätverkskort : ej testat. Stod "Problem med Enheten" i Enhetshanteraren! Den var avaktiverad. Jag aktiverade den och då försvann "Problem...".

pc-kortläsare 6-i-1: SD, MMC m.fl. ej testat

PCMCIA kortplats: testat. Funkar ej med varken E-mu 1616 eller Echo Indigo!

Mik : ej testat

Headphones : testat. OK.

Expansionsport #2 för Multimediakabel/expansionsenhet, vilken ger ytterligare en av följande möjligheter: firewire a, s-video ut, s/pdif, usb 2.0, kompositvideo, sammansatt video : ej testat (ingen vet ens vad detta är för port/kabel...)

papper och hållare//:musik

😛

bok//:musik

Redigerat av musik
Postat

Under garantin, står i så fall HP för fiolerna, eftersom de har fabriksgaranti i sin tur och får nya prylar gratis mot att de skickar tillbaks det som är trasigt - och så får de antagligen också en slant från moderbolaget för jobbet att byta delarna.

Jag tvivlar på att HP har systemet med att återförsäljaren kan köpa utan garanti, så troligen får inte butiken några utgifter för det, förrän vid "ursprungliga fel" efter 1 år eller liknande.

Det är inte omöjligt att butiken försöker dra en penna och vill försöka debitera både dig för ett fel "som inte täcks av garantin" - och HP för att det är ett garantifel. Mygel är väldigt vanligt i datorbranschen, eftersom marginalerna där är väldigt små...

musik (oregistrerad)
Postat

Claes...din post kom tydligen efter min portförklaring. Hmm...

Vad tycks om bestyckningen??? Vilka ska jag testa imon fm?

Postat

Det verkar vara en väldigt oseriös handlare du hamnat hos?!?! Precis som Violiner skrev så är det upp till säljare att bevisa att du orsakat felet inom de sex första månaderna. Dessutom så låter det helt orimligt att affären själva skulle stå för garantin. Visserligen så vill en del företag att man helst ska reklamera varan i affären där den köps, men det är ändå alltid tillverkaren som får stå för kostnaden i slutändan. Claes misstanke låter tyvärr ganska rimlig...

Du kan inte ringa HP och höra om dom kan sköta det direkt istället? Jag köpte en HP-laptop i mitten av april. När skärmen slocknade för någon månad sen så kom det en kille från UPS och hämtade min dator. Sen skickades den till HPs service-center i Manchester, och kom tillbaka till mig, hel och fin, med UPS bara fem dagar senare. Visserligen så hade jag några telefon-vändor hos deras support först (man måste ju installera om allting innan dom går med på att det är hårdvarufel), vilket inte var en allt igenom positiv upplevelse, men in alles tycker jag att det funkade bra. Inte ens några telefonköer!

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

JJ Rockford: Jag har mailat HP några gånger (kollosalt snabba och bra svar!) och imon ska jag ringa och fråga gällande var jag ska serva/lämna in den nånstans.

Skicka till Manchester var konstigt! De har ju service centers i Sverige, t.ex. i Gbg vad jag förstår. Men det beror kanske på felets art.

Nu ska jag ut och köpa en firewiresladd och ett litet SD-minneskort, för att testa ett par andra hål först.

😉

adapter//:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänker inte betala 175 kr för en 4/4-FW-sladd hos den lokala butiken tvärsöver gatan, när samma butiks Webbshop tar 29 kr! Och den ligger i närheten tydligen, de hämtar dagligen där. Är alla datorbutiker luriga?

Denna hyperlokala snubbe tyckte att det inte var min sak att testa nånting alls, de får dem göra där jag köpte den, tyckte han. Men jag behöver ju en FW-sladd ändå... Han blev förbannad faktiskt!

Ska iväg strax och hinner inte mer idag. Avinstallerar program idag. Köper 4/4-FW-sladd + ett SD-kort nån annanstans imon bitti. Lämnar in den på em till butiken jag köpte den, sex km härifrån.

😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Lägenhetsgrejer kom emellan - bl.a. en vattenskada!!

Testade med att defragmentera hårddisken igår. OJ! Den behövde verkligen defragmenteras! Men varför? Bara 5 månader gammal. Min förra PC behövde inte defragmenteras på 2-3 år!! Vet inte om det löste nåt problem, men i alla fall.

Tyvärr blev 4/4-Firewire-sladden restnoterad bara, så jag kan inte testa FW-porten innan jag lämnar in laptopen i början av veckan. Men jag köpte ett SD-kort, så den kortläsaren (som sitter precis ovanför den krånglande PCMCIA-porten) ska jag testa imorgon. Fick 4/6-FW-sladdarna (2 st), men jag har ju ingen ny FW-hdd extern, så jag kan ju ändå inte testa FW-porten därför. Och videokameran har ju bara 4-pinnars FW, precis som laptopen.

Inom de närmsta tre dagarna ska jag installera det nya BIOS:et och om det inte hjälper, blir det hp-kontakt igen och inlämning av laptopen, förmodligen där jag köpte den, på tisdag äntligen.

😉

lackriss//:musik

musik (oregistrerad)
Postat

...skulle installera nytt BIOS nu, men PC:n hittar inte servern står det, gång på gång. Så den länken de sände mig är det ingen nytta med.

Fy för fan!

😉

Postat

Säg att du har provat att installera om allt dom säger, och att det inte funkar. Så får verkstan ta den, och sen får du förhoppningsvis tillbaka en frisk dator.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jepp. Nu har jag provat ett SD-kort i 6-i-1-läsaren, som egentligen är en 7-i-1-läsare. Denna kortläsare "6-in-1 Digital Reader" fungerade ypperligt. Brydde mig inte om att formatera SD-kortet först. Det var väl antagligen formaterat redan och i manualen till kameran står det att SD-kort bara ska formateras om de använts i en annan maskinvara förut. Jag tyckte iaf att 199 kr var ett bra pris för ett TwinMos UltraX 256 Mb. Eller? Jag förundras över att överföring går snabbare än man hinner blinka. Varför har man egentligen inte BARA SD-kort till sin pc? Vad är vitsen med en extern hdd, egentligen...? SD-kort på 1 GB finns ju. De bör ju räcka till mer än en hel audio-cd med egna låtar.

Sedan har jag även testat min hp usb digital driver-enhet och stoppade in SD-kortet där. Det funkar också ypperligt. Denna usb digital driver-port sitter precis bredvid den pcmcia-plats som krånglar och den förstnämnda 6-i-1-läsaren befinner sig precis ovanför den krånglande pcmcia-platsen.

Jag lyckades till och med få upp en liten mikroskopisk ikon nedtill på skärmen som dels talade om att ny maskinvara hittats och sedan att det var säkert att ta bort enheten (i första fallet sd-kortet och i andra fallet hp usb digital drive-enheten). Synd att ingen sån ikon kom upp när jag försökte installera pcmcia-ljudkortet.

Jag läste på nytt i hp-manualen (en av 9 st...). Där står att om ett pcmcia-kort tas ut innan en ikon uppenbarar sig på bildskärmen, så kommer inte pc:n överhuvudtaget att fungera därefter beträffande kortplatsen. Den låser sig och måste lämnas in. Är detta något som nytt BIOS kan lösa? Hur fixar de ett sådant fel? Varför låser den sig och var sker detta? Är inte detta ett ovanligt korkat sätt att bygga datorer på? Antagligen kan pcmcia-kortplatsen ha testats på fabrik vid tillverkning, men man kan ha glömt att ha väntat på ikonen då och därför fungerar inte kortplatsen nu! En enkel men vettig förklaring.

😆

Redigerat av musik
Postat

Jag tycker du anstränger dig för mycket, även om kämparviljan är beundransvärd! Men har du garanti kvar, så passa på att utnyttja den. Och spar dina krafter tills när den gått ut... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.